איראן מפעילה את החות'ים בתימן נגד ישראל כדי להימנע ממלחמה כוללת בלבנון

ההערכה בישראל היא כי איראן החליטה להפעיל את החות'ים בתימן ואת המליציות בעיראק נגד ישראל ביתר שאת כדי לנסות למנוע את קריסת חמאס ברצועת עזה. איראן אינה רוצה שחזבאללה ייכנס לעימות צבאי כולל עם ישראל בלבנון אלא ימשיך במלחמת ההתשה נגדה ומכניסה שחקנים נוספים למערכה.

 ישראל הופתעה משיגור הכטב"מ למרכז ת"א על ידי החות'ים בתימן ובוחנת את הדיווחים שמגיעים מתימן כי החות'ים החליטו לעבור לשלב חדש במלחמה נגד ישראל שנקרא "שלב 5" שהוא שימוש בנשק חדש נגד ישראל לביצוע "פעולות איכותיות".

גורמים סעודים בערוץ "אלחדת'" מסרו כי  הכטב"מ שהתפוצץ בתל אביב היה חלק ממטח של 4 כטב"מים ששוגרו לעבר ישראל, 3 מהם יורטו על ידי צבא ארה"ב אך אחד מהם הצליח לחדור למרחב האווירי של ישראל ולהתפוצץ במרכז תל אביב.

החות'ים בתימן מעודדים מאוד, הם המליציה הפרו איראנית הראשונה מאז תחילת המלחמה שהצליחה לפגוע בלב תל אביב באמצעות כטב"מ, על פי גורמי ביטחון בישראל הם שיגרו מאז ה-7 באוקטובר יותר מ-200 כטב"מים לעבר ישראל שרובם יורטו.

הם גם הצליחו להטיל מצור ימי על ישראל בים האדום ולטענתם פגעו ביותר מ-160 אוניות שהיו בדרכן לישראל.

הכטב"מ שפגע בתל אביב קיבל את הכינוי "יפו", מדובר בכטב"מ מתאבד מסוג "צימאד 3" מתוצרת איראן, החות'ים שידרגו את טווח הפעולה שלו מ-1500 ק"מ ל-2100 ק"מ.

להערכת גורמי הביטחון, בתוך הכטב"מ היו כ-10 ק"ג של חומרי נפץ, מערך הבקרה של חיל האוויר הישראלי עקב במשך 6 דקות אחרי נתיב הטיסה שלו והחליט לסווג אותו כ"מטרה שאינה עויינת" ולא ליירט אותו, צה"ל אומר כי הייתה זו "טעות אנוש".

על פי הבדיקה של חיל האוויר, הכטב"מ טס במסלול סיבובי שהקיף את הים האדום, עבר מעל אפריקה, המשיך לחצי האי סיני ואז טס מזרחה לעבר הים התיכון ומשם לתל אביב.

להערכת גורמים בחיל האוויר, הכטב"מ שהה  באוויר כ-10 שעות במהלך הטיסה שלו מתימן לתל אביב.

אחד מדוברי החות'ים בתימן, נאצר א-דין עאמר, טען בסוף השבוע כי "איראן לא הייתה מעורבת בהחלטה לתקוף את תל אביב ועודכנה רק אח"כ", בישראל דוחים את הטענה הזו על הסף.

ההערכה בקרב גורמי המודיעין בישראל היא כי איראן מנסה להגביר את הלחץ הצבאי על ישראל בעקבות הצלחותיה ברצועת עזה וחיסול בכירים בזרוע הצבאית של חמאס ובראשם מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס וראפע סלאמה מפקד חטיבת ח'אן יונס.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הבטיח למנהיג חמאס אסמעיל הנייה שביקר בטהראן לפני יותר מחודשיים כי לא יאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועה.

אבל איראן מתנהלת בזהירות, היא איננה רוצה שחזבאללה ייכנס למערכה צבאית כוללת עם ישראל בגלל מצבו הרגיש בלבנון, היא רוצה גם לשמר את כוחו הצבאי האדיר,שאותו היא בנתה מאז 2006 ועד היום, כדי שייגן  בעתיד, בעת הצורך, מפני התקפה ישראלית אפשרית על מתקני הגרעין שלה, לכן היא החליטה להטיל למערכה את החות'ים בתימן ואת המליציות השיעיות בעיראק כדי שיגבירו את ההתקפות נגד ישראל.

על פי גורמים ביטחוניים, יש שיתוף פעולה צבאי בין החות'ים בתימן לבין המליציות השיעיות בעיראק, בזמן שהכטב"מ של החות'ים טס לעבר תל אביב, שיגרו המליציות בעיראק כטב"מ נוסף משטח עיראק לעבר ישראל אך הוא יורט  על ידי חיל האוויר.

ישראל מנהלת כעת התייעצויות עם ארה"ב כיצד להגיב על תקיפת הכטב"מ בתל אביב, גורמים ביטחוניים מעריכים כי תהייה תגובה ישראלית אך האופי שלה איננו ברור, הדבר עדיין לא הוחלט.

ייתכן שארה"ב ובריטניה יגיבו על תקיפת הכטכ"מ בתל אביב בתקיפה על מעוזי החות'ים בתימן כדי לשמור את ישראל מחוץ לתמונה ולמנוע הסלמה נוספת.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי