השלב החדש במלחמה- מאמץ איראני למנוע את קריסת חמאס ברצועה

איראן מזהה את היחלשות כוחה הצבאי של חמאס ברצועת עזה ומנסה למנוע את קריסת שלטון חמאס באמצעות הגברת ההתקפות של שלוחותיה מלבנון, עיראק ותימן על ישראל. הכטב"מים האיראניים שמצויים בידי חזבאללה והחות'ים בתימן מתגלים כאיום הגדול ביותר על ישראל מאז פתיחת המלחמה.

מנהיג החות'ים בתימן עבד אלמאלכ אלחות'י הודיע כי תימן משתלבת במערכה שמטרתה להפסיק את המלחמה ברצועת עזה והסרת המצור מעליה.

מבחינת החות'ים, זוהי הסיבה העיקרית להתקפותיהם על ישראל והטלת מצור ימי בים האדום על ספינות שמפליגות לישראל.

איראן פועלת לתאם את הפעילות של השלוחות שלה נגד ישראל, מעיראק, סוריה תימן, לבנון ורצועת עזה, ללא טביעות אצבעות, ומתאמת ביניהן באמצעות כוח "קודס" בראשותו של אסמעיל קאא'ני.

השלוחות של איראן מנהלות מלחמת התשה נגד ישראל מכמה חזיתות תחת הכותרת "תמיכה בהתנגדות ברצועת עזה" כדי לאלץ את ישראל לעצור את המלחמה.

איראן מזהה שני צירים של מדינות שמתנגדות ל"מדיניות התמיכה" שלה בחמאס, האחד הוא הציר של סעודיה ואיחוד האמירויות שרוצות לנקום בחות'ים שבחמש השנים האחרונות תקפו אותן בטילים וכטב"מים, הציר השני הוא ירדן שפועלת נגד חמאס בשיתוף עם הרש"פ,חמאס פועלת להפיל את שלטון המלך עבדאללה בירדן ואת שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס  .

כל המדינות שצויינו לעיל, פועלות יחדיו כדי למצוא שלטון חלופי לחמאס ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

ההנחיה של איראן לשלוחותיה היא להמשיך במלחמת ההתשה של ישראל מבלי להביא למלחמה אזורית, זה לא האינטרס שלה כרגע.

חמאס עברה למלחמת גרילה ברצועה נגד כוחות צה"ל ומנסה לייצר מחדש רקטות,  בתוך המנהרות, כדי לשוב ולתקוף את ישובי עוטף עזה.

בחזית המזרחית של ישראל, המליציות השיעיות בעיראק מתאמות עם החות'ים בתימן כיצד לתקוף את ישראל בטילים ובכטב"מים.

התקפת הכטב"מ על תל אביב הייתה מתוכננת היטב ועל פי בנק המטרות שהכינו החות'ים כבר לפני יותר משלוש שנים.

כל הלחץ הצבאי הזה שמובילה איראן על ישראל, מטרתו היא אחת, לעצור את המלחמה ברצועת עזה ולמנוע את קריסת שלטון חמאס.

איראן לא רוצה לאבד את המאחז הקדמי הזה שבנתה ברצועת עזה בעמל רב מאז שנת 2007 ועד היום.

ההצלחה של התקפת הכטב"מ החות'י בתל אביב נבעה מרשלנות של מערכת ההגנה הישראלית, זו הייתה התקפה שאפשר היה למנוע אותה, אבל היא נותנת רוח גבית לחות'ים, מחזקת את מעמדם בעולם הערבי ומעודדת אותם להתקפות נוספות בשטח ישראל.

החות'ים הוכיחו לישראל ולארה"ב כי הם כוח צבאי חשוב שאי אפשר להתעלם ממנו.

איראן מפעילה לחץ צבאי על ישראל בתנועת מלקחיים:

באמצעות חזבאללה מדרום לבנון ובאמצעות המליציות השיעיות בעיראק והחות'ים בתימן מכיוון דרום, המשימה הישראלית החשובה ביותר כרגע היא לא לעצור את המלחמה ברצועת עזה ולהגביר את הלחץ הצבאי על חמאס.

איראן נערכת להגברת המלחמה אם ישראל תיכנס למלחמה כוללת עם החות'ים בתימן ועם חזבאללה בלבנון.

זהו כבר מצב של מלחמה אזורית.

על פי גורמי ביטחון, איראן נערכת לתקוף את גוש דן, באמצעות שלוחותיה, בנחילים גדולים של כטב"מים, כ-5000 במספר ולאתגר את ישראל.

הכטב"מים האיראניים שמצויים בידי חזבאללה והחות'ים בתימן מתגלים כאיום הגדול ביותר על ישראל מאז פתיחת המלחמה בדיוק כמו מערך המנהרות הענק שהקים חמאס ברצועת עזה.

פרשנים בתימן טוענים כי לישראל אין יכולת הגנתית להתמודד עם נחילים גדולים של כטב"מים שישוגרו לעומק שטחה.

גורמים ביטחוניים מעריכים כי היעדים הבאים של החות'ים בתימן יהיו תקיפת נמל חיפה על כל מתקניו, אסדת הגז "כריש" ובסיס חיל האוויר בנבטים.

איראן מנהלת את מלחמת ההתשה נגד ישראל בחוכמה רבה ובזהירות באמצעות שלוחותיה כדי שלא לשאת באחריות על התוצאות.

לכן, אין ברירה, ישראל תצטרך להתנהל בחוכמה ולבחור את דרכי הפעולה בקפידה, היא צריכה לזכור כי את כל הפעילות הזו  יוזמת איראן כדי לנסות ולהציל את חמאס ברצועה מקריסה אפשרית, התגובה הישראלית צריכה להיות חכמה ומדוייקת, ללא פגיעה באזרחים, פעולה כזו תחזק את ההרתעה של ישראל ותדמיתה בעולם הערבי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי