לחץ אמריקני על ישראל להימנע מתקיפה בביירות

גורמים מדיניים בירושלים מאשרים כי ממשל ביידן מפעיל לחץ גדול על ישראל להימנע מתקיפה של מעוזי חזבאללה בביירות או תשתיות מרכזיות בעיר בתגובה על הטבח שביצע ארגון הטרור בכפר מג'דל שמס. ישראל מסרבת להתחייב ולהסכים לכל מגבלה או אפילו לרמוז מה יהיה אופי התגובה שלה, ישראל שומרת על אלמנט ההפתעה.

 ישראל שומרת את קלפיה צמוד לחזה בכל הקשור לאופי התגובה שלה לבנון על ההתקפה שעשה חזבאללה על הכפר מג'דל שמס ברמת הגולן שבמהלכה נרצחו 12 ילדים ונערים.

גורמים מדיניים בירושלים מאשרים כי ממשל ביידן, צרפת ומדינות נוספות מובילים מאמץ דיפלומטי בניסיון להגביל את תגובתה של ישראל ולשכנע אותה שלא לתקוף בביירות ובפרבריה הדרומיים כמו שכונת א-דאחייה, שהינו מעוז מרכזי של חיזבאללה, ושלא להפציץ תשתיות אזרחיות כמו נמלי תעופה וגשרים.

אולם, ישראל מסרבת להתחייב ולהסכים לכל מגבלה או אפילו לרמוז מה יהיה אופי התגובה שלה.

בלבנון גובר החשש מההתקפה הישראלית הצפויה,אליאס בו סעב, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אמר כי ישראל יכולה למנוע את הסכנה של הסלמה דרמטית אם היא לא תפגע בעיר ביירות ובשכונותיה ותימנע מפגיעה באזרחים, הלבנונים נמצאים תחת לחץ רב, הם מבינים שחזבאללה חצה את הקו האדום וכי תגובה ישראלית חזקה היא בלתי נמנעת.

מחלקת המדינה האמריקנית מסרה לסוכנות "רויטרס" כי אין בכוונתה להתייחס לפרטי המגעים הדיפלומטיים, אך הוסיפה: "התמיכה שלנו בביטחון ישראל נגד כל האיומים האיראניים עליה, בכלל זה חיזבאללה, נחושה ובלתי ניתנת לערעור".

קודם לכן אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי כי לישראל יש זכות מלאה להגיב על התקיפה הקטלנית בגולן.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי ישראל שומרת על עמימות מכוונת במטרה לשמור על יתרון ההפתעה האסטרטגי ולהקשות על חזבאללה להיערך מראש להתקפה הישראלית.

לישראל יש מגוון של מטרות אפשריות לתקיפה בלבנון למרות שחזבאללה כבר פיזר את המפקדות והוריד את אנשיו לבונקרים מחשש לתקיפה הישראלית.

מגוון המטרות האפשריות הוא גדול, החל מסיכול ממוקד של מפקדים בחזבאללה ועד פגיעה במטרות צבאיות בלב ביירות, תקיפה של מערך הטילים המדוייקים, רקטות, מאגרי תחמושת, מחנות אימונים ומערך הסייבר של חזבאללה.

לדברי גורמים ביטחוניים, ההנחיות לעורף הישראלי לא משתנות כרגע וההתראה תינתן בעיתוי המתאים כדי שלא לחשוף את כוונות התקיפה של ישראל.

חסן נצראלללה דחה את כל ההפצרות הבינלאומיות להכיל את התגובה הצבאית הישראלית והוא נחוש להגיב עליה, דבר שמגביר את החשש להתדרדרות ביטחונית עד למצב של מלחמה, בישראל מעריכים כי חזבאללה יכול להכיל את התקיפה הישראלית וכי הדבר תלוי בהחלטה של ההנהגה האיראנית שחסן נצראללה מציית להוראותיה.

ההערכה בדרג המדיני היא כי התקיפה הישראלית תגרור מספר ימי לחימה אינטנסיביים.

עם זאת, ישראל מעוניינת להימנע מעימות צבאי כולל עם חיזבאללה, אבל בסופו של דבר, כל התרחישים עלולים להשתנות, ייתכן גם שאמ"ן טועה בהערכת המצב שלו, לכן הדרג המדיני הורה לצה"ל גם להיערך למצב של התדרדרות למלחמה כוללת.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי