נשיא טורקיה ארדואן עלול לנסות לחמש בנשק את חמאס

במערכת הביטחון מודאגים מההצהרות של נשיא טורקיה ארדואן ומתייחסים ברצינות לאיומיו האחרונים על ישראל. ההערכה היא שהסיכוי שהוא ינקוט כרגע בפעולה צבאית נגד ישראל כרגע הוא נמוך אך הוא בהחלט עלול להתחיל לספק נשק לחמאס במקביל להגברת הפעילות המדינית נגד ישראל בזירה הבינלאומית.

ישראל מאוכזבת מהתגובה הבינלאומית לאיומיו של נשיא טורקיה ארדואן השבוע, ארדואן אמר דברים המתפרשים כאיום בפלישה לישראל. "כפי שנכנסנו לקרבאך וללוב, נעשה את אותו הדבר לישראל", אמר הנשיא הטורקי במפגש פוליטי של הארגון המחוזי של מפלגת הצדק והפיתוח בריזה שבצפון ארצו.

הטריגר היה ככל הנראה הנאום המוצלח של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס שהוציא את ארדואן מדעתו והערכתו שישראל חלשה בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר.

למרות שטורקיה היא חברה רשמית בברית נאט"ו כל חברות הברית שותקות, שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה את משרד החוץ  ליצור קשר עם המדינות החברות בנאט"ו ולקרוא להן לגנות את ההצהרה של ארדואן ולדרוש את גירוש טורקיה מהברית הזו.

היחיד שגינה את דברי ארדואן היה חירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני בהולנד שכינה אותו "מטורף" וקרא "להעיף את טורקיה מנאט"ו".

נראה כי מדינות רבות חוששות מלהסתבך עם טורקיה, גם ממשל ביידן שותק ושומר על האינטרסים שלו, ישראל מתמודדת לבדה עם מנהיג מגלומן, חבר בכיר בתנועת "האחים המוסלמים" העולמית ותומך מובהק של ארגון הטרור חמאס.

ישראל מודאגת מההקצנה החדשה בדבריו של הנשיא הטורקי, ייתכן שהדברים נאמרו לצרכי פנים כדי להרגיע את המוסלמים הקיצוניים בארצו תומכי חמאס וללכד את השורות  בקרבם.

אבל, מה שמדאיג את ישראל הוא שהנשיא ארדואן מתחיל לזרוע במוחותיהם של הטורקים את הרעיון של מלחמה נגד ישראל, דבר שהוא לא עשה עד כה.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים שהסיכוי שהוא יורה לצבא שלו לפעול נגד ישראל הוא נמוך אבל אי אפשר לפסול את האפשרות שהוא יתחיל לספק נשק לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

אחת האפשרויות הנבדקות במערכת הביטחון היא שהוא יספק לחמאס רחפנים מתקדמים שאותם מייצרת טורקיה,נשק קל תחמושת והדרכה בלחימה נגד כוחות צה"ל.

מאז שנת 2011 פועלת באיסטנבול, באישורו של ארדואן שלוחה של הזרוע הצבאית של חמאס שמכוינה פעולות טרור ביהודה ושומרון, השלוחה מופעלת על מחבלים שגורשו לחו"ל במסגרת "עסקת שליט".

למודיעין הטורקי יש קשרים עם בכירי הזרוע הצבאית של חמאס וטורקיה מארחת בשטחה את מנהיג חמאס אסמעיל הניה,את ח'אלד משעל ואת זאהר אלג'בארין מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ובכירים נוספים בארגון הטרור.

טורקיה גם מתכננת להמשיך פעול נגד ישראל בזירה הבינלאומית באו"ם ובבית הדין הבינלאומי בהאג, בהחלט יש לה כוח מדיני וגם כוח צבאי.

הנשיא ארדואן מנצל את החולשה הבינלאומית של ישראל בעקבות המלחמה ברצועת עזה, הוא מותח את החבל ומעריך כי ישראל לא תנתק עמו את הקשרים הדיפלומטיים, גורמים מדיניים בכירים אומרים כי הוא באמת מאמין שישראל רוצה להשמיד ולגרש את הפלסטינים מיהודה ושומרון ורצועת עזה וכי מדובר באדם "שהוא מוסלמי קיצוני אמציונלי והזוי" שמנסה למצב את עצמו כ"מגן האומה האסלאמית".

למרות האיומים של ארדואן והעובדה שמשרד החוץ הטורקי מכנה את ראש הממשלה נתניהו במילה "היטלר", היחסים הרשמיים בין ישראל לטורקיה נמשכים, למרות החרם המסחרי שהטילה טורקיה על ישראל, סחורות טורקיות מגיעות לישראל דרך צד שלישי וספינות טורקיות פורקות משלוחי ברזל בנמלי ישראל שמיועדים לרש"פ.

המשבר עם טורקיה עשוי להירגע רק בתום המלחמה ברצועת עזה עד אז הוא עלול רק להחריף, עדיין לא הגענו לתחתית החבית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי