באיראן מעריכים כי ישראל מנסה לשנות את כללי המשחק ולגרור את ארה"ב למלחמה אזורית

באיראן מעריכים כי ישראל מסלימה את המערכה כדי לגרור את ארה"ב להתערב במלחמה. איראן טוענת כי אין לה ברירה וכדי להרתיע את ישראל היא חייבת להסלים מצידה את רף התגובה הצבאית, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי מדובר בטענות שקריות שנועדו להצדיק את ההתקפה על ישראל.

איראן וחזבאללה הופתעו משני החיסולים הממוקדים שעשתה ישראל בביירות ובטהרן של שני בכירים בציר ההתנגדות, פואד שוכר, רמטכ"ל חזבאללה, ואסמעיל הנייה מנהיג חמאס.

שני החיסולים האלה הגיעו כמה ימים לאחר שישראל תקפה את נמל חודיידה בתימן בתגובה על חדירת רטכ"מ ששיגרו החו'תים לעבר העיר תל אביב.

גורמים איראניים טוענים כי איראן מנסה כעת לפענח מה מסתתר מאחורי המדיניות הישראלית ההתקפית החדשה שמוביל ראש הממשלה נתניהו ומהי מטרתה המיידית.

המסקנה של איראן היא כי ישראל מנסה להרחיב את המערכה כדי לגרור את ארה"ב לתוכה כדי שתסייע לה ובכך לחפות על הכישלון הגדול שלה ב-7 באוקטובר ולהכריע צבאית את חמאס ברצועת עזה.

לגבי לבנון, באיראן ובחזבאללה מעריכים כי נתניהו מנסה לשנות את כללי המשחק שנקבעו בתחילת המערכה ולנתק את הלינקג' בין המצב בדרום לבנון לבין המצב ברצועת עזה.

נתניהו מנסה גם להשיג ערבויות ביטחוניות כדי שעשרות אלפי המפונים הישראלים יוכלו לשוב לבתיהם בגבול הצפון.

חיסולו של מנהיג חמאס, אסמעיל הניה, בטהראן,נועד להערכת האיראנים לגרור את איראן למלחמה ישירה נגד ישראל כדי לזכות בהתערבות אמריקנית ישירה להגן על תושבי ישראל.

ההערכה האיראנית מתבססת גם על דברים שהודיע ראש הממשלה באופן רשמי כי אין בכוונתו לעצור את המלחמה וכי הוא לא נכנע לשום לחץ בנושא הזה.

גורמים באיראן טוענים כי נוכח המדיניות ההתקפית של ישראל, איראן עברה לתיאום מלא עם כל השלוחות שלה במזרח התיכון וכי לישראל צפויות התקפות מאיראן, לבנון, עיראק ומ"פלסטין" עצמה.

האיראנים מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו קיבל "אור ירוק" מהממשל האמריקני לנקוט במדיניות הזו בעת שביקר בוושינגטון ונאם בפני הקונגרס.

להערכת איראן, ישראל תגביר את מדיניות החיסולים הממוקדים בכל רחבי המזרח התיכון בנסיון להרתיע את שלוחותיה של איראן ולהעביר את המסר כי ידה ארוכה ויכולה להגיע לכל מקום.

לכן, אומרים גורמים איראניים אין לאיראן ברירה, ישראל חייבת לשלם על פשעיה בביירות, טהראן, צנעא ועזה והתגובה נגדה תהייה חזקה למרות שאיראן איננה רוצה במלחמה כוללת.

הגורמים האלה מוסיפים כי לאיראן אין ברירה וכדי להרתיע את ישראל היא חייבת להסלים מצידה את רף התגובה הצבאית.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי מדובר בטענות שקריות שנועדו להצדיק את ההתקפה על ישראל במטרה לסייע לחמאס ברצועת עזה ולחזבאללה בלבנון.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי