בחירת יחיא סינוואר כיורשו של אסמעיל הניה תאיץ את המאמץ הישראלי לחסלו

תנועת חמאס בחרה ביחיא סינוואר, האחראי לטבח הנורא ב-7 באוקטובר, לתפקיד ראש הלשכה המדינית ובחירתו לתפקיד מאתגרת את ישראל לגבי המשך המלחמה בעזה ושחרור החטופים. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי המהלך הזה מדגיש את מטרות הג'יהאד של חמאס להשמיד את מדינת ישראל והוא יאיץ את המאמץ של כוחות הביטחון לחסל בהקדם את יחיא סינוואר.

תנועת חמאס הפתיעה אמש את הפלסטינים ואת ישראל והודיעה כי יחיא סינוואר נבחר לשמש כמחליפו של יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה שחוסל בשבוע שעבר בטהרן.

לא ברור לכמה זמן המינוי שכן הבחירות הפנימיות בחמאס אמורות להתקיים בעוד כשנה.

בימים האחרונים התגלעו מחלוקות קשות בצמרת חמאס בשאלת בחירת יורשו של אסמעיל הניה, בכירים בחמאס תמכו בבחירתו מחדש של ח'אלד משעל לתפקיד, שאותו מילא עד לשנת 2017, אולם, יחיא סינוואר ואיראן התנגדו לבחירתו בשל היותו נציג של הציר המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים" בראשות קטאר וטורקיה , בגלל שהוא מסוכסך עם איראן וסוריה ובגלל יחסיו העכורים עם יחיא סינוואר וראשי הזרוע הצבאית ברצועה.

אחת ההצעות הייתה לעשות בינתיים מינוי של פשרה ולבחור לתפקיד את מוחמד אסמעיל דרוויש, ראש מועצת השורא של חמאס, אך בסופו של דבר נבחר יחיא סינוואר.

בחירתו של יחיא סינוואר ליורשו של אסמעיל הניה מסמלת את ניצחון הזרם הפרו איראני בהנהגת חמאס והעברת מרכז הכובד של קבלת ההחלטות של התנועה מחו"ל אל רצועת עזה, במיוחד לאור העובדה שהמלחמה לא הסתיימה.

בחירתו לתפקיד היא הבעת אמון של הנהגת חמאס ביחיא סינוואר, היא הופכת את יחיא סינוואר לאיש החזק ביותר בתנועת חמאס ומחזקת את מעמדו ברחוב הפלסטיני, לאור הביקורת הקשה שהייתה עליו על כך שגרר את רצועת עזה לנכבה חדשה וקשה, יש במהלך הזה גם את הדגשת דרך הג'יהאד של חמאס שיחיא סינוואר מסמל אותה במאבק להשמדת מדינת ישראל.

בעצם הבחירה של יחיא סינוואר, הנהגת חמאס מאתגרת את ישראל ומבטיחה את המשך התמיכה הצבאית והכספית של איראן בתנועה בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת.

יחיא סינוואר הוא האיש שתכנן ביחד עם מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס שחוסל ע"י ישראל, את הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר והאיש שמחזיק ב-115 חטופים ישראלים שהם כיום קלף המיקוח העיקרי של חמאס בעימות מול ישראל.

בהנהגת חמאס רואים בקלף הזה את הדרך היחידה להישאר על גלגל השלטון ברצועת עזה, לגרום לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, להביא לשחרור מסיבי של אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל ולשקם את רצועת עזה.

אברהים אל-מדהון, פעיל ידוע של חמאס המשמש כפרשן אמר כי הבחירה ביחיא סינוואר היא "מסר מאתגר לישראל". לדבריו, "הבחירה הפנימית בסינוואר באה באופן טבעי מפני שהוא סגנו של אסמעיל הנייה בהיותו ראש חמאס ברצועת עזה. מדובר בדמות חזקה שמסוגלת לנהל את העניינים וטבעי שהיא תיבחר לתפקיד."

לדבריו, "בחירתו של יחיא סינוואר מדגישה שחמאס מוכנה להשלים את העימות עם ישראל עד הסוף".

גם בישראל הופתעו מבחירתו של יחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס, הדרג המדיני עדיין לא הגיב באופן רשמי, אך גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי המהלך הזה יאיץ כעת את המאמצים של ישראל לאתר את מקום מסתורו של יחיא סינוואר ברצועת עזה ולחסל אותו בהקדם האפשרי.

יחיא סינוואר ישב בכלא הישראלי לאחר שהורשע בכמה מעשי רצח של פלסטינים שבהם חשד בשיתוף פעולה עם ישראל ושוחרר מהכלא ב-2011 במסגרת עסקת שליט, הוא האחראי למותם של 1200 ישראלים בטבח הנורא ב-7 באוקטובר, מדובר ברב מחבלים הרואה את השמדת ישראל כיעד העיקרי שלו, הוא רוצה להפוך למנהיג המוסלמי הגדול שמוביל את המאבק נגד הכופרים, המודל שלו לחיקוי הינו המצביא המוסלמי צלאח א-דין אלאיובי שכבש את ירושלים מדי הצלבנים.

דובר צה"ל דניאל הגרי אמר אמש לערוץ אלערביה כי יחיא סינוואר הוא מחבל שאחראי למעשה הטרור הנפשע ביותר בהיסטוריה, שהוא הטבח ב-7 באוקטובר, ומקומו של סינוואר הוא לצד מוחמד דף וכל הטרוריסטים שאחראים לטבח הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי