כיצד מנסה איראן להצדיק את דחיית ההתקפה על ישראל?

התקשורת הבינלאומית מדווחת על מחלוקת קשה בין הנשיא החדש של איראן פזשכיאן לבין המנהיג העליון ח'מינאי ו"משמרות המהפכה" על עיתוי ואופי התגובה נגד ישראל. אולם גורמי מודיעין במערב טוענים כי למרות שקיימות מחלוקות ביניהם, מדובר בהצגה מלאכותית שנועדה לאפשר לאיראן לדחות ולמתן את תגובתה הצבאית.

המשטר האיראני הפך ללעג ולקלס בתוך איראן עצמה ובעולם הערבי בגלל תגובתו ההססנית נגד ישראל על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן.

ברשתות החברתיות ובערוצים ערביים מושמעות טענות כי למרות כוחה הצבאי החזק של איראן היא חוששת מכוחן הצבאי של ישראל והקואליציה הבינלאומית ומכך שאם תתקוף מטרות בתוך ישראל ,כפי שעשתה ב-14 באפריל, ישראל תשמיד את מתקני הגרעין שלה או תפגע בשדות הנפט שלה ותגרום לה נזק כלכלי גדול.

נראה שהאיראנים פועלים כעת בשיטות שונות כדי לתרץ בתוך איראן עצמה ומחוצה לה מדוע התגובה שלהם על חיסול אסמעיל הניה מתעכבת זמן רב ולהציג את המנהיג העליון עלי ח'מינאי כמנהיג חכם ומחושב שמתנהל בזהירות.

על פי גורמי מודיעין במערב,ההנהגה האיראנית יצרה מחלוקת מלאכותית בצמרת המשטר על עיתוי ואופי התגובה נגד ישראל,  שאותה היא מפרסמת בתוך איראן עצמה ומחוצה לה, בין הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן הרפורמיסט לבין המנהיג העליון עלי ח'מינאי ו"משמרות המהפכה".

כך מחזיקה ההנהגה האיראנית בשני קצוות המקל כדי להצדיק את האיחור בתגובה שלה נגד ישראל על חיסולו של אסמעיל הניה בטהרן.

העיתונות הרפורמיסטית באיראן קוראת להנהגה להימנע ממלחמה כוללת נגד ישראל, היא טוענת שהימנעות ממהלך קיצוני תחזק את מעמדה הבינלאומי של איראן ותגביר את בידודה של ישראל.

עיתון "הטלגרף" הבריטי, שתודרך על ידי גורמים באיראן, דיווח ב-9 באוגוסט כי הנשיא מסעוד פזשכיאן מנהל מאבק מול "משמרות המהפכה" כדי למנוע מלחמה כוללת שתביא לפגיעה באזרחים והוא מציע גישה זהירה יותר של תקיפה של בסיסים של המוסד הישראלי במדינות שכנות לאיראן, כמו אייזרביג'אן וכורדיסטאן, האיראנים טוענים כי המוסד הישראלי עומד מאחורי חיסולו של אסמעיל הניה ובעבר איראן תקפה אתר בכורדיסטן בעיראק שלטענתה היה בסיס של המוסד.

העיתון דיוח כי "משמרות המהפכה" מנסים לערער את מעמדו של הנשיא פזשכיאן שחושש שמלחמה כוללת תפגע בקדנציה שלו כנשיא שאותה רק התחיל לפני כחודש.

על פי הדיווח, הנשיא פזשכיאן נחוש לעמוד בהבטחות שנתן לבוחריו על הבטחת תנאי חיים שלווים לאזרחים ושיקום מעמדה הבינלאומי של איראן באמצעות דיפלומטיה ודיאלוג.

ייתכן שאכן קיימים חילוקי דעות בהנהגה האיראנית על אופי ועיתוי התגובה נגד ישראל, כל יום שחולף ללא תגובה רק מחמיר את תדמיתה של ההנהגה  האיראנית בתוך איראן ובעולם הערבי, אבל מי שקובע הינו המנהיג העליון עלי ח'מינאי, בעל הקו הניצי.

הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן נבחר לנשיא רק לאחר שהמנהיג העליון ח'מינאי הורה למועצת הנגידים לשמירה על החוקה לאפשר לו את ההתמודדות, בבחירות הקודמות דאג עלי ח'מינאי שמועמדותו של פזשכיאן תיפסל.

נשיא איראן פזשיכאן הפך לעושה דברו של המנהיג העליון, למרות שהוא נחשב לרפורמיסט, ויש לו קשרים טובים גם עם מפקדי "משמרות המהפכה", לכן גורמי מודיעין במערב מתייחסים לידיעות האלה על המחלוקות בצמרת האיראנית, שמודלפות לתקשורת, כהצגה אחת גדולה שמשרתת את ההחלטה של המנהיג העליון שלא למהר ולתקוף את ישראל.

על פי גורמי ביטחון בכירים בישראל, איראן לוקחת ברצינות גדולה את האזהרות של ארה"ב וישראל,היא חוששת מאוד מהיקף  הכוחות הגדול של הקואליציה הבינלאומית שהגיע לאזור כדי להגן על ישראל והתגובה האפשרית של ישראל על מתקפה עליה ולכן היא  איננה ממהרת לתקוף את ישראל מחשש לפגיעה בשדות הנפט שלה ובאתרי הגרעין.

בינתיים היא משחקת את המשחק הזה של המחלוקות בצמרת האיראנית, היא תיתן קודם לארגון חזבאללה לתקוף את ישראל ועל פי התוצאות והתגובה הישראלית היא תחליט כיצד לפעול.

בשורה התחתונה, איראן טיפסה על עץ גבוה בהבטחות הנקם הפומביות שלה נגד ישראל, חיסול אסמעיל הניה על אדמת איראן היה פגיעה קשה בריבונות שלה ובכבוד הלאומי שלה, אבל ישראל לא נטלה אחריות על החיסול ובאפשרותה של איראן היה לטעון כי היא חוקרת מי אחראי לחיסול ולא להסתבך בהרפתקה צבאית חדשה ומסוכנת, עכשיו אין לה ברירה אלא להגיב, אולם, היא מחפשת לעשות  מהלך צבאי שישמור על כבודה והבטחותיה אך לא יסבך אותה במלחמה עם ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי