החמצת ההזדמנות לשנות את כללי המלחמה בגבול הצפון

סיכול ההתקפה של חזבאללה על ישראל כנקמה על חיסולו של פואד שוכר היה מהלך חשוב ומוצלח אך היום ישראל חוזרת לכללי המשחק שמכתיב חזבאללה מאז תחילת המלחמה. חזבאללה חוזר לאסטרטגיית ההתשה של איראן וישראל חייבת ליזום מהלך אסטרטגי שישנה את כללי המשחק מולו.

 העובדה שמזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה שיקר אמש בנאומו על כך שארגונו הצליח לפגוע, כביכול, במטה המוסד ובמפקדת יחידה 8200 בצומת גלילות וכי זו הייתה המטרה העיקרית של ההתקפה בתגובה על חיסולו של פואד שוכר, מעידה ללא ספק על כך שצה"ל הצליח לסכל את ההתקפה של חזבאללה באמצעות הנחתת מכה צבאית מקדימה של חיל האוויר.

אי אפשר להסתיר פגיעות בשני יעדים כאלה שנמצאים במרכז הארץ וניתן לראותם בבירור מרחוק, וההכחשה הנמרצת של דובר צה"ל מדגישה את השקר של חסן נצראללה, ארגון חזבאללה גם לא הציג עד כה שום צילומים שיוכיחו את טענותיו, למרות שגורמים בלבנון הבטיחו זאת.

העימות הצבאי מול חזבאללה לא הסתיים, גם לא העימות עם איראן וכמה משלוחותיה, חסן נצראללה הודיע כי איראן והחות'ים בתימן מתכננים לתקוף את ישראל, איראן רוצה לנקום על חיסולו של אסמעיל הניה על אדמתה, שר החוץ האיראני סעיד עבאס ארקצ'י הודיע אתמול כי התגובה האיראנית היא עניין סופי והיא תהייה מדודה ומחושבת היטב, " אנחנו לא חוששים מהסלמה, אבל לא מחפשים אותה בניגוד לישראל", הוא טען.

גם החות'ים בתימן מחפשים את העיתוי המתאים מבחינתם לנקום בישראל על תקיפת הנמל הימי בחודידה, שגרמה להם לנזקים גדולים ופגעה בכבוד וביוקרה שלהם.

ההערכה בישראל היא כי חזבאללה יחפש הזדמנויות נוספות לנקום בישראל על חיסולו של פואד שוכר.

בינתיים הוא ימשיך במלחמת ההתשה נגדה על פי האסטרטגיה האיראנית של "סבלנות אטטרטגית" עד להחלשתה של ישראל וקריסתה האיטית.

הדרג המדיני החמיץ הזדמנות לשנות את כללי המשחק של המלחמה בלבנון וליזום מהלך  שיאפשר בסופו של דבר להחזיר את עשרות אלפי האזרחים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון בביטחה.

מכת הנגד המקדימה של חיל האוויר הישראלי על יעדי חזבאללה הפתיעה את חסן נצראללה, היא הייתה רחבה מאוד וכללה כ-100 מטוסים באוויר, אבל היה צריך לכלול בה גם התקפה על מטרות אסטרטגיות של הארגון כמו על פרוייקט הטילים המדוייקים ועל מחסני הכטב"מים שלו.

במקביל ישראל הייתה צריכה לפתוח בתמרון קרקעי בתוך דרום לבנון כדי לדחוק לאחור את כוחות חזבאללה  ולכבוש שטח שמספיק להקמת אזור חיץ שיאפשר הגנה על תושבי קו הגבול מפני כוחות "רדוואן" ומפני ירי נ"ט לעבר בתיהם.

ישראל הייתה צריכה לנצל את נוכחות כוחות הקואליציה הענקית שריכזה ארה"ב באזור כדי להגן על המרחב האווירי של ישראל אך היא החמיצה את ההזדמנות, אולם, עדיין לא מאוחר וישראל חייבת להמתין לעיתוי נוסף שבו יעשה חזבאללה טעות כדי לבצע מהלך מפתיע חדש בכיוון הזה.

הנחתת מכת המנע הישראלית על חזבאללה שיבשה את תוכניות הנקמה שלו על חיסול פואד שוכר אבל לא היה בה מסר מספיק מצד ישראל שמזהיר את חזבאללה כי המשך ההתקפות על ישראל יביא להרס מוחלט של לבנון, ישראל הצליחה להביך את חזבאללה בפני הלבנוניים אבל הוא לא ישנה את האסטרטגיה שבה הוא נוקט מאז ה-8 באוקטובר.

בסופו של דבר הדרג המדיני ייאלץ לקבל את ההחלטה הדרושה, הוא לא יכול לברוח ממנה, אי אפשר יהיה להחזיר את עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בביטחה ללא פעולה צבאית קרקעית נרחבת בדרום לבנון, שום הסכם מדיני עם חזבאללה לא יאפשר זאת, חזבאללה מתעקש להמשיך ולשבת עם כוחותיו על קו הגבול כדי שיוכל לפלוש בקלות לגליל ולעשות בישובים הישראלים מעשי טבח דוגמת הטבח שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

הדרג המדיני דוחה את הקץ, אבל בסופו של דבר לא תהייה לו ברירה  אלא לכבוש את דרום לבנון ולהקים בה רצועת ביטחון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי