מתיחות שיא ביחסים בין ישראל למצרים בעקבות המחלוקת על "ציר פילדלפי"

המחלוקת בין ישראל למצרים על "ציר פילדלפי" הביאה למתיחות שיא ביחסים בין שתי המדינות. גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי אין כרגע סכנה להסכם השלום, אבל במערכת הביטחון מודאגים מההתעצמות הצבאית של מצרים וממערכת המנהרות והגשרים שהיא בנתה על תעלת סואץ שמאפשרת לה להעביר בהפתעה כוחות צבא גדולים לחצי האי סיני.

מסיבת העיתונאים שקיים ראש הממשלה נתניהו ב-2 בספטמבר, שבה הודיע על סירובה של ישראל לסגת מ"ציר פילדלפי" בשלב הראשון של עסקת החטופים, עוררה זעם רב בהנהגה המצרית והביאה את המתיחות בין שתי המדינות שהחלה מאז פרוץ המלחמה לשיא חדש.

משרד החוץ המצרי גינה את דבריו של ראש הממשלה נתניהו ואמצעי התקשורת המצריים הזעיקו לאולפנים בכירים לשעבר בממשל המצרי כדי שיגנו על הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ויכחישו את קיומן של מנהרות הברחה פעילות מתחת ל"ציר פילדלפי" שדרכן נכנסים אמצעי לחימה משטח סיני לחמאס ברצועת עזה.

המצרים טוענים כי מייד לאחר בחירתו של עבד אלפתאח א-סיסי לנשיא הוא הורה לחסום את מנהרות ההברחה ואז נפסקה תופעת ההברחות לרצועת עזה.

מצרים טוענת כי טענות ראש הממשלה נתניהו אינן נכונות והן נועדו להכשיל את עסקת החטופים.

גורמי ביטחון בישראל טוענים כי פקידים בכירים מצריים וקצינים בצבא המצרי מעורבים בתעשיית ההברחות שנים רבות תמורת כספים שהם מקבלים מחמאס וכי ההברחות אינן מתבצעות רק דרך המנהרות ב"ציר פילדלפי" אלא גם דרך מעבר רפיח.

לדבריהם, את תעשיית ההברחות מוביל איש העסקים אברהים אלערג'אני, בכיר בקרב השבטים הבדואים בסיני שהינו שותפו לעסקים של מחמוד א-סיסי, בנו של נשיא מצרים, שמשמש בתפקיד בכיר במודיעין המצרי.

מצרים סגרה מתחילת המלחמה את הגבול עם רצועת עזה ותיגברה אותו בכוחות צבא גדולים כדי למנוע מעבר של עשרות אלפי פלסטינים מאזור רפיח לתוך שטח מצרים, אולם, צה"ל עמד בהתחייבות למצרים ולא איפשר לאף פלסטיני לחצות את הגבול לשטח המצרי.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הסכם השלום בין ישראל למצרים איננו בסכנה, למרות  המתיחות הרבה בין שתי המדינות וכי גם למצרים יש אינטרס אסטרטגי לשמור על ההסכם הזה.

אבל בפועל, ההסכם הולך ומתקרר, בישראל מודאגים מאוד מהעובדה שמצרים נמצאת בתהליך של התעצמות צבאית חסרת תקדים וגם מכך שמצרים כרתה מנהרות ובנתה גשרים מעל תעלת סואץ שמאפשרים לה להעביר בהפתעה כוחות צבא גדולים, בפרק זמן קצר,ממצרים לחצי האי סיני ולעבר הגבול עם ישראל.

אולם, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי מצרים נוהגת באופן שהוא כפוי טובה מכיוון שישראל איפשרה לה, לפנים משורת הדין, להכניס כוחות צבא גדולים לסיני כדי להילחם במחבלי דאע"ש, בניגוד לכתוב בהסכם השלום בין שתי המדינות.

על פי מקורות זרים, ישראל גם סייעה לצבא מצרים באופן ישיר להילחם נגד מחבלי דאע"ש בסיני באמצעות כטב"מים של צה"ל והעבירה לו מידע מודיעיני על מקומות המסתור של המחבלים בחצי האי סיני.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי מצרים שינתה את יחסה לחמאס בשנת 2017 לאחר שיחיא סינוואר נבחר בבחירות פנימיות לתפקיד מנהיג הארגון ברצועה, עד אז פעילי חמאס ברצועת עזה סייעו למחבלי דאע"ש ולזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים" בפיגועים נגד מטרות במצרים.

ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל עשה עסקה עם יחיא סינוואר על הפסקת הסיוע של חמאס לארגוני הטרור במצרים ובתמורה פתחה מצרים את מעבר רפיח לתנועת בני אדם וסחורות  מרצועת עזה באופן רציף, שבעה ימים בשבוע.

מאז, המצרים מעדיפים לשמור את חמאס לצידם כדי שלא יחדש את פעילות הטרור נגד המשטר המצרי.

מצרים איננה מוכנה לשום עימות עם חמאס, יחיא סינוואר סומך עליה והסמיך אותה לנהל את המשא ומתן עם ישראל על מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי".

מצרים מטרפדת כל הצעה אמריקנית לנוכחות צבאית ישראלי כלשהי ב"ציר פילדלפי" ואפילו  להצבת חיישנים כדי למנוע הברחות היא דורשת נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהציר.

נראה כי רק הגעה לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועה תסייע בהפחתת המתיחות בין שתי המדינות אבל עסקה כזו איננה נראית אפשרית בעתיד הקרוב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי