האסטרטגיה של חזבאללה היא מלחמת התשה ארוכה נגד ישראל

חזבאללה רואה בפינוי עשרות אלפי ישראלים מגבול הצפון הישג היסטורי במאבק נגד ישראל ואומר כי הדבר מהווה קלף חזק שלו בכל משא ומתן עם ישראל. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי הדרך היחידה לשנות את התנאים החדשים שחזבאללה מתכנן לכפות על ישראל היא כיבוש שטחים נרחבים בדרום לבנון והקמתה מחדש של רצועת הביטחון.

ההערכה בקרב פרשנים בלבנון היא כי השבועות הקרובים הם המועד האחרון שישראל יכולה לצאת בהם למבצע צבאי גדול בלבנון ואם היא תחמיץ את ההזדמנות הזו הרי שהיא תצטרך להתמודד עם מלחמת התשה ארוכת טווח כל עוד נמשכת המלחמה ברצועת עזה.

גורמים בלבנון מעריכים כי ישראל חוששת ממלחמה כוללת עם חזבאללה למרות האיומים שהשמיע באחרונה שר הביטחון יואב גלנט ורמזים על פלישה קרקעית ללבנון.

על פי דיווח בעיתון הלבנוני "אלאח'באר", השופר של חזבאללה, ב-12 בספטמבר, המלחמה בדרום לבנון היא מלחמת התשה ארוכה שתימשך לפחות עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב ולתוך החודשים הראשונים של השנה הבאה.

הקלף החזק של חזבאללה הינו העובדה שהצליח לכפות על ישראל פינוי של עשרות אלפי אזרחים ישראל מבתיהם בגבול הצפון מאז ה-8 באוקטובר ועד היום, החלטה 1701 של האו"ם רוקנה לגמרי מתוכן והיא איננה רלבנטית יותר מבחינת חזבאללה מלכתחילה הוא שחק אותה באופן סיסטמטי מאז שהתקבלה.

מבחינת חזבאללה, פינוי עשרות אלפי הישראלים מגבול הצפון הינו הישג היסטורי במאבק נגד ישראל מאז הקמתה ועד היום.

חזבאללה מתכנן להשתמש בקלף הזה בכל משא ומתן שיהיה בתום המלחמה ולהחזיק את עשרות אלפי תושבי הצפון כבני ערובה כדי לסחוט את ישראל ולכפות עליה את דרישותיו.

על פי גורמים בחזבאללה, הארגון מתכנן להציב תנאים נוספים בכל משא ומתן עם ישראל: הפסקת הטיסות של חיל האוויר הישראלי במרחב האווירי של לבנון והחדירות האוויריות של ישראל דרך אזור הבקאע כדי לתקוף מטרות בשטח סוריה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי הדרך היחידה לשנות את התנאים החדשים שחזבאללה מתכנן לכפות על ישראל בסיום המלחמה היא כיבוש שטחים נרחבים בדרום לבנון והקמתה מחדש של רצועת הביטחון שהייתה קיימת עד לשנת 2000.

לדבריהם, ישראל איננה יכולה להסכים למצב שבו עשרות אלפי אזרחים ישראלים יוחזקו כבני ערובה על ידי ארגוני טרור ולא יוכלו לנהל חיים באופן בטוח, מצב דומה היה בישובי עוטף עזה עד לפתיחת המלחמה, אולם, אירועי ה-7 באוקטובר שינו באופן דרסטי את האסטרטגיה הישראלית, מעתה  ואילך יהיו אזורי חיץ בשטח האויב כדי להגן על הישובים הישראלים, תפיסת הביטחון של ישראל השתנתה וכוחות צה"ל עוסקים כבר כעת בהקמת אזור חיץ חדש בצפון רצועת עזה.

כדי לממש את אסטרטגיית הביטחון הישראלית החדשה לא יהיה לישראל מנוס אלא לכבוש את דרום לבנון, חזבאללה איננו מוכן לוותר על נוכחות כוח "רדואן" על הגבול עם ישראל, כמה מאות מטרים מהישובים הישראלים, ואף מפונה ישראלי לא יסכים לחזור לביתו כשקיים איום כזה עליו ועל בני משפחתו.

ישראל עדיין מהססת לגבי פעולה צבאית קרקעית נרחבת בדרום לבנון,יש עליה לחץ אמריקני כבד שלא לצאת לפעולה הזו, בינתיים היא ממשיכה לשחוק את היכולות הצבאיות של חזבאללה, אבל בסופו של דבר לא יהיה מנוס והדרג המדיני ייאלץ לקבל את ההחלטה המכרעת של כיבוש דרום לבנון.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי