כוח "רדוואן" נפגע משמעותית אך לא ארסנל הנשק האדיר של חזבאללה

למרות התקפת הסייבר המוצלחת של ישראל על מערך הפיקוד והשליטה של חזבאללה, הארגון מחזיק עדיין בעשרות אלפי לוחמים וארסנל נשק ענק שכולל גם טילים מדוייקים. חזבאללה התחיל בהכנות לתגובה צבאית נגד ישראל, ההערכה בישראל היא שחסן נצראללה יתקשה לרדת מהעץ ולקבל את מתווה ההסדר האמריקני.

 דובר צה"ל הודיע  לפנות בוקר כי חיל האוויר השמיד כ-1000 קני שיגור בלבנון שהיו מוכנים לירי מיידי לעבר ישראל, הייתה זו תקיפה גדולה מאוד כמה שעות לאחר נאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה.

התקיפות יימשכו בימים הקרובים אבל ארגון חזבאללה מבוצר היטב בקרקע.

מתקפת הסייבר הישראלית על מערך התקשורת של חזבאללה,ביפירים ומכשירי קשר וכו', מהווה פגיעה חשובה מבחינה מבצעית ביכולת הבקרה והשליטה של הארגון במקרה של עימות צבאי כולל עם ישראל, כך מעריכים גורמים ביטחוניים בכירים.

עם זאת, חזבאללה כבר מתארגן בשיטות שונות לקראת תגובת הנקם שלו נגד ישראל, אחת השיטות שהוא עומד לאמץ היא העברת הנחיות ומסרים חשובים בכתב מההנהגה הצבאית של הארגון לכוחות בשטח תוך שימוש באופנועים.

זו כנראה תהייה אחת המשימות של המודיעין הישראלי לאתר את השליחים האופנוענים וליירט אותם מהאוויר באמצעות כטב"מים.

לצה"ל יש הצלחה חשובה בכל הקשור לעימות עם כוח "רדוואן" בדרום לבנון, צה"ל הצליח לפגוע באופן משמעותי בכוח הזה, לחסל את מפקדיו הבכירים, כמה עשרות במספר, ולפגוע בתשתיות הטרור שלו בדרום לבנון.

כמה מאות מהכוח הזה גם נפצעו בפיצוץ מכשירי הביפר של הארגון, דבר שמחליש עוד יותר את הכוח של חזבאללה בדרום לבנון.

במתקפת הפתע הישראלית על מערך התקשורת של חזבאללה נפצעו כנראה כ-3000 מחבלים מרמת דרג הביניים ועד להנהגת הארגון, זהו הישג חשוב אבל מדובר באחוז קטן ביותר מהכוח הלוחם של חזבאללה.

למרות שמדובר בהישג מודיעיני ומבצעי חשוב שתיכנונו נמשך כמה שנים, עדיין אסור לשכוח שכל ארסנל אמצעי הלחימה האדיר שיש לחזבאללה כמעט ולא נפגע ובראשו הטילים המדוייקים.

ההשפלה האדירה שעברו חסן נצראללה וארגונו בימים האחרונים באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות של העולם הערבי, בעקבות פרשת הפיצוצים בלבנון, מפעילה לחץ גדול על חסן נצראללה לאבד את שיקול הדעת שלו ולתקוף את ישראל.

הוא מנסה כעת לתאם עם איראן את אופי התגובה הצבאית של על התקפת הסייבר הישראלית, מדובר בתגובה שאולי תחרוץ את גורלו של ארגון חזבאללה, עדיין קשה להעריך אם הוא מוכן להסתכן ולחצות את הרוביקון לקראת עימות צבאי מלא עם ישראל, או שהוא ייקח צעד לאחור ויסכים להפסקת אש ועסקת חטופים כדי להרגיע את המצב.

ישראל נערכת לשני התרחישים, האחד, שחסן נצראללה ימצא סולם לרדת ממנו ולקבל את המתווה של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין להפסקת אש, או השני, שבו חסן נצראללה  ימשיך במלחמת ההתשה נגד ישראל ויגיב בעוצמה בירי טילים, רקטות  וכטב"מים לעומק הישראלי, כולל לעבר מטרות אזרחיות.

נצראללה נמצא למעשה בצומת קבלת החלטות חשוב, אך האינדיקציות המודיעיניות מראות שהוא נוטה ללכת לכיוון ההסלמה נגד ישראל בכל הכוח.

בינתיים הוא שומר על עמימות.

רק איראן יכולה לעצור את חסן נצראללה, ברור שהמלחמה בצפון איננה יכולה להסתיים בתנאים של ארגון חזבאללה, אם חסן נצראללה ימשיך בהתנגדותו  להרחיק את כוחות "רדוואן" מהגבול אל מעבר לנהר הליטאני, ישראל תהייה חייבת לפעול במלוא הכוח נגד חזבאללה.

בסופו של דבר אסור לשכוח כי מלחמה בין ישראל לחזבאללה תהיה קשה וארוכה, יש לו ארסנל ענק של אמצעי לחימה: טילים מדוייקים, רקטות וכטב"מים כ-150 אלף במספר, רשת של מנהרות באורך של כמה מאות קילומטרים ועוד כ-100 אלף לוחמים, ארגון הטרור הזה הפך מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ועד היום לצבא טרור תחת אפה של מדינת ישראל.

חזבאללה פירסם הודעה רשמית אחרי גל הפיצוצים הראשון ובה הבטחה כי יעניש את ישראל, הוא לא יכול כעת לסגת ממנה, כל הכבוד והיוקרה של חזבאללה ושל חסן נצראללה מונחים כעת על כף המאזניים, גם העדה השיעית בלבנון ממתינה לראות כיצד הוא יגיב, נראה כי הוא יתקשה למצוא סולם לרדת מהעץ מבלי לתקוף בעוצמה את ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי