מה יהיה עתידו בלבנון של ארגון חזבאללה אחרי חיסול חסן נצראללה?

מבצעי "חיצי הצפון" ו"שחר חדש" של צה"ל פגעו קשות בחזבאללה בלבנון כשברקע קיים חשש בארגון כי ישראל מתכננת גם לכבוש את דרום לבנון. חזבאללה ימשיך להתקיים כארגון צבאי ופוליטי בלבנון אבל עם כנפיים מקוצצות מאוד, ייקח זמן רב לשקם אותו.

ארגון חזבאללה בלבנון היה בנוי על הנהגה מרכזית חזקה בראשותו של המזכ"ל חסן נצראללה שהיה דמות כריזמתית מאוד,והוא ביחד עם בן דודו, האשם צפי א-דין,ראש המועצה המבצעת של חזבאללה,עיצבו והכווינו את מדיניות הפנים ומדיניות החוץ של הארגון.

חיסולם של חסן נצראללה וצמרת הזרוע הצבאית של חזבאללה יוצר ואקום ענק בהנהגת הארגון, המשך מדיניות החיסולים הממוקדים מצד ישראל מכניס את חזבאללה ואיראן לבעיה קשה מאוד בכל הקשור לשיקום יכולות הארגון שנפגעו במלחמה.

חיסול חסן נצראללה יצר סדק גדול מבחינה צבאית וביטחונית בארגון חזבאללה ופגע במורל של לוחמיו ובכל מי שתומך בציר ההתנגדות.

ישראל לא סיימה את הנחתת המכות הצבאיות על חזבאללה ובארגון מעריכים כי היא מתכוונת לפלוש קרקעית לדרום לבנון,בשורות הארגון ובלבנון עצמה שואלים מה יהיה גורלו של הארגון לאור המכות הקשות שחטף מישראל ומי יירש את חסן נצראללה.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה הספיק עוד להודות בנאומו האחרון לפני שחוסל על ידי ישראל כי הארגון חטף מכות חסרות תקדים מישראל כמו מבצע פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר של הארגון, החיסולים של צמרת הארגון ובראשם חסן נצראללה רק הגבירו את עוצמת המכה הישראלית.

חזבאללה יישאר בלבנון ככוח צבאי ופוליטי,הוא המייצג של העדה השיעית בלבנון, בסופו של דבר לארגון הטרור הזה יש גם מפלגה ונציגים בפרלמנט ובממשלה, אבל לא ברור מה יהיה כוחו הצבאי והפוליטי בתום המלחמה.

ההערכה של פרשנים בלבנון היא כי ייקח עוד זמן רב לשקם את ארגון חזבאללה, לשם כך הוא יזדקק לעזרתה של איראן.

ההתקפות העוצמתיות של ישראל בשכונת א-דאחייה, המבוססות על מודיעין מדוייק, באמצעות חיל האוויר על מאגרי הנשק האסטרטגיים של הארגון וחיסול מפקדיו היוו מכה קשה לארגון, חזבאללה הסתיר במשך כמה שעות את דבר מותם של חסן נצראללה ושל עלי כרכי, מפקדת גזרת הדרום כדי לנסות ולארגן מחדש את שורותיו, החיסולים האלה של חסן נצראללה ועלי כרכי מהווים למעשה חיסול כל הצמרת הצבאית של חזבאללה, מלבד טלאל חאמיה, מפקד יחידה 910 של הארגון האחראית על הפיגועים בחו"ל.

הציבור הלבנוני נאלץ בימים האחרונים להסתמך על התקשורת הישראלית ולהודעות דבר צה"ל כדי להבין את המצב שבו הוא נתון לאחר שישראל חיסלה את כל הצמרת הצבאית של חזבאללה,הוא מבולבל ומתוסכל ותוהה מה יעלה בגורלו ככל שהמלחמה נמשכת והסוף איננו נראה באופק.

ברחוב הלבנוני אומרים כי בשכונת א-דאחייה בביירות ממתינים להודעות דובר צה"ל בשפה הערבית כדי לדעת לאן ומתי לצאת מהבתים כדי שלא להיקלע לאזורים מופצצים.

שמועות בלבנון מכחישות כי בכירי הארגון האשם צפי א-דין, עלי עמאר ווופיק צפא חוסלו על ידי ישראל,הם נעלמו מאמצעי התקשורת אבל אין הודעה רשמית של הארגון על מותם ולא ברור מה יעלה בגורלו כל עוד ההתקפות הישראליות נמשכות בשכונת א-דאחייה בביירות.

לחזבאללה יש עדיין ארסנל גדול של טילים, רקטות וכטב"מים של הושמד על ידי ישראל והוא ימשיך לתקוף מטרות בתוך שטח ישראל אבל נראה כי את ההחלטות מקבלים מפקדי שטח ולא מפקדה מרכזית של הארגון.

בחזבאללה חוששים מכניסה קרקעית של צה"ל לדרום לבנון והקמת אזור חיץ שיגן על ישובי הצפון, כדי גם להמשיך ולהתיש את כוחותיו של חזבאללה,ישראל תקבע עובדות חדשות בשטח, כדי להסיג את כוחות צה"ל מדרום לבנון חזבאללה יצטרך לנהל משא ומתן עקיף עם ישראל תחת אש, ישראל איננה מתכוונת לוותר על דרישתה להחזרה בביטחה של כל עשרות אלפי העקורים לבתיהם בגבול הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי