הנהגת איראן במצוקה כתוצאה מפעילות ישראל נגד שלוחותיה

איראן ממתינה להתקפת הנקם הישראלית והנהגתה תצטרך לקבל החלטות קשות בכל הקשור להמשך העימות הצבאי עם ישראל. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי המזרח התיכון נמצא בגלל מדיניות איראן על סף מלחמה אזורית וכי ישראל נחושה להגן על עצמה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח הבוקר ממקורות יודעי דבר בביירות כי הימים הקרובים יהיו "הימים הקשים ביותר של המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי", הוא אמור לשאת היום דברים בדרשת יום השישי שבהם יתייחס גם לחיסולו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ולעימות הצבאי עם ישראל.

על פי הדיווח, עלי ח'מינאי יצטרך לקבל "החלטות קשות ומוצלחות" שעד כה הוא הצליח להימנע מהן מאז החליף בשלטון בשנת 1989 את  רוחאללה ח'ומייני מנהיג המהפכה האסלאמית.

ההחלטה של ישראל לתקוף יעדים אסטרטגיים באיראן בימים הקרובים מציבה בפני עלי ח'מינאי בעיה גדולה, כבר עתה יש סימנים מדאיגים מאוד, מבחינתה של איראן, שהציבור באיראן רואה היטב, כי ישראל החלה לפרק את הכוח הצבאי של כמה מהשלוחות האיראניות החשובות במזרח התיכון, חזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי.

הפגיעה הקשה בציר השיעי מדאיגה את עלי ח'מינאי, שבנה את הציר הזה בעמל רב בשנים האחרונות כדי להדק את טבעת החנק מסביב לישראל, כעת ישראל החלה בצעדים מעשיים להשתחרר מטבעת החנק הזו ויש לה הצלחות חשובות.

עלי ח'מינאי הוביל שנים רבות מדיניות חכמה נגד ישראל, מבלי שאיראן תשאיר טביעות אצבעות, הוא הקים טבעת חנק סביב ישראל באמצעות השלוחות שהקים וחימש ובראשן ארגון חזבאללה שהפך לצבא איראני על אדמת לבנון והיה בבחינת "המוצב הקדמי" של איראן שאמור להגן עליה מפני תקיפה ישראלית או אמריקנית על מתקני הגרעין.

הוא תמך ללא עוררין בגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס", ובחסן נצראללה מזכ"ל חזבאללה, שיתוף הפעולה ההדוק בין סולימאני לנצראללה הפך את איראן  לזו שמקבלת את ההחלטות  ב-4 בירות ערביות: ביירות,דמשק בגדד וצנעא.

הוא קידם את פרויקט הגרעין האיראני והצליח להביא את מעצמות המערב לחתימה על הסכם גרעין גרוע במקביל להקמת ציר ההתנגדות המחומש היטב במזרח התיכון.

למרות החיסולים שמיוחסים לישראל על אדמת איראן ובראשם חיסול מוחסן פח'רי זאדה, אבי תוכנית הגרעין האיראנית, נזהר עלי ח'מינאי מלהורות על תקיפה ישירה של ישראל מאדמת איראן.

בחודש אפריל האחרון נפל דבר לאחר ישראל חיסלה בדמשק את הגנרל חסן מהדאוי, מפקד כוחות גיס "קודס" בסוריה ובלבנון, אז החליט עלי ח'מינאי על מתקפת טילים בליסטים וכטב"מים ישירה מאדמת איראן לעבר ישראל.

התקפת הטילים הבליסטים השנייה של איראן על ישראל, שאירעה השבוע, מסמלת שינוי מהותי במדיניות האיראנית, עלי ח'מינאי נזעק להגן על כבודה ומעמדה של איראן, לאחר שישראל חיסלה את מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת איראן, את מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ואת הגנרל האיראני עבאס נילפורושאן, מפקד כוח קודס בלבנון.

איראן משוכנעת שישראל נחושה לחסל את כל הנהגת חזבאללה, כולל את האשם צפי א-דין,ראש המועצה המייעצת של חזבאללה ואת השיח' נעים קאסם סגן מזכ"ל חזבאללה.

איראן סופגת אבידות משמעותיות, הגנרל קאסם סולימאני חוסל בעיראק בשנת 2020 על ידי צבא ארה"ב ועד כה איראן לא הצליחה לנקום על מותו מחשש לעימות ישיר עם ארה"ב.

ישראל נמנעה מאז ה-7 באוקטובר אשתקד מלתקוף ישירות את איראן, למרות שהיא עומדת מאחורי ההתקפות של חמאס, חזבאללה ושאר המליציות השיעיות על ישראל והכריזה עליה באופן מעשי מלחמת התשה ארוכה כדי למוטט אותה.

אולם, השינוי במדיניות האיראנית והמעבר להתקפות ישירות בטילים בליסטיים על ישראל, כדי לסייע לשלוחות שלה לתקוף את ישראל, הוא חציית "קו אדום" מבחינתה של ישראל, גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ההנהגה האיראנית "הורידה את המסיכות" והיא מובילה כעת בגלוי את ההתקפות על ישראל.

המזרח התיכון נמצא על לוע הר געש שעומד להתפרץ ולהביא למלחמה אזורית, ההנהגה האיראנית נמצאת בצומת החלטות חשובות והיא חייבת להחליט בימים הקרובים לאן מועדות פניה, אם היא תגיב על התגובה הצבאית הישראלית הצפויה בימים הקרובים היא עלולה לגרור את ישראל לתגובה צבאית חזקה עוד יותר, נראה כי ההנהגה  האיראנית מתקרבת לקבלת החלטה מסוכנת על ניסיון להצלת חזבאללה וחמאס מידי ישראל בכל מחיר, כל היוקרה והכבוד של ההנהגה האיראנית כמעצמה אזורית נמצאים כעת על כף המאזניים והיא איננה יכולה להרשות לעצמה להפסיד לישראל, מאידך גיסא, איראן מבינה שהיא עלולה לשלם מחיר יקר במלחמה ישירה עם ישראל כמו איבוד מתקני הגרעין שלה ופגיעה קשה בתעשיית הנפט שלה שתגביר משמעותית את המשבר הכלכלי שממנו היא סובלת תקופה ארוכה.

במקרה של מלחמה כזו אי אפשר לשלול את האפשרות כי גם ארה"ב תישאב לתוכה, למרות הבחירות המתקרבות לנשיאות בחודש הבא, כדי להגן על ישראל בת בריתה, האפשרות הזו היא בשורה רעה לאיראן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי