מהם הקשיים בדרך להגעה להפסקת אש בלבנון?

המאמצים להשגת הפסקת אש בלבנון אינם נושאים פרי ובלבנון מאשימים את ארה"ב וישראל בטירפוד המאמצים הדיפלומטיים כדי לשחוק בינתיים עוד יותר את כוחו הצבאי של חזבאללה. ההערכה בלבנון היא כי התקיפה הישראלית הצפויה באיראן רק תדחה את הסיכוי להשיג הפסקת אש בלבנון.

המאמצים להביא להשגת הפסקת אש בלבנון נתקלים בקשיים רבים, גורמים בלבנון אומרים כי ארה"ב משחקת משחק כפול ואיננה באמת ממהרת להשיג הפסקת אש כדי לאפשר לישראל לשחוק כמה שיותר את כוחו הצבאי של חזבאללה.

נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת "אמל" השיעית, מנהל מטעם חזבאללה את המגעים להפסקת אש אך הוא איננו אופטימי, בראיון לעיתון "א-שרק אלאווסט" אתמול אמר ברי כי אין התקדמות חיובית במגעים להפסקת אש בלבנון וכי "ארה"ב אינה עושה דבר כדי לעצור את התוקפנות הישראלית".

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי האשים את ישראל כי היא מתעקשת להמשיך בלחימה "כדי להשיג ניצחונות והישגים."

חזבאללה ולבנון רוצות שהבסיס להפסקת האש יהיה החלטת מועצת הביטחון 1701 שהתקבלה אחרי מלחמת לבנון השניה ושביצועה כשל, אבל גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ברור שישראל לא תסכים  לחזור להחלטה הזו מבלי שיוכנסו בה שינויים מהותיים ומנגנוני אכיפה בשטח שמקובלים עליה.

ממשלת לבנון תולה תקוות במועצת הביטחון של האו"ם שתצליח להעביר החלטה הקוראת להפסקת אש מיידית, אולם, ארה"ב  ומדינות המערב מאשימות את חזבאללה כי הוא פתח במלחמה נגד ישראל וקשר את הפסקת האש בלבנון להשגת הפסקת אש ברצועת עזה.

ארה"ב מעוניינת שישראל תרסק את יכולותיו הצבאיות של חזבאללה, אך הנשיא ביידן ביקש מראש הממשלה נתניהו בשיחת הטלפון ביניהם ב-9 באוקטובר להיזהר שלא לפגוע באזרחים ובתשתיות האזרחיות של לבנון.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-10 באוקטובר מפי גורמים אמריקנים כי ממשל ביידן רוצה להשתמש  במבצע הישראלי בלבנון נגד חזבאללה כאמצעי שיאפשר לסיים את הדומיננטיות של הארגון בקרב ההנהגה הלבנונית בין היתר באמצעות בחירת נשיא חדש ללבנון.

גורמים קטארים ומצרים רואים ביוזמה האמריקנית הזו מהלך מסוכן מכיון שלחזבאללה יש עדיין כוח צבאי גדול בשטח, לדבריהם, ישראל לא תצליח לחסל את חזבאללה לגמרי ולכן עדיף שהיא תתחיל להפנים את העובדה שחזבאללה יהיה חלק מכל הסדר מדיני חדש בלבנון.

לאירופה אין כמעט תפקיד בניסיונות להשיג הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה, למעט צרפת שהצליחה לקלקל עוד יותר את יחסיה עם ישראל בימים האחרונים בכך שנשיאה עימנואל מקרון תמך באמברגו נשק על ישראל.

יישום אמיתי ומעשי של החלטה 1701 של האו"ם בדרום לבנון היה חוסך מישראל ומחזבאללה את המלחמה הנוכחית ומנטרל את היכולת הצבאית של חזבאללה לפגוע בישראל וגם שולל מאיראן את האפשרות לפגוע בישראל, לכן איראן הינחתה את חזבאללה שלא להסכים בשום אופן ליישום ההחלטה וכי עליו לנטרל בשטח את המאמצים של האו"ם ליישמה.

בינתיים, בדרום לבנון נמשכים קרבות עזים בין כוחות צה"ל לכוחות חזבאללה וצה"ל נחוש לשנות את המשוואה ולהסיר את האיום על ישובי הצפון מתוך שטח לבנון.

הוואקום המנהיגותי בארגון חזבאללה בעקבות החיסולים שעושה ישראל בשורות הארגון,יוצר לארגון בעיה שאותה הוא מתקשה להסביר לקהל תומכיו כי חייבים להפסיק את האש מלבנון לעבר ישראל, למרות שהיא נמשכת ברצועת עזה, הוא מחפש את הדרך להתנתק מהמחויבות הזו שהוביל חסן נצראללה עד לחיסולו על ידי ישראל.

רבים בציבור בלבנון אינם תומכים בלינקג' הזה בין לבנון לרצועת עזה שהביא את האסון הנוכחי על לבנון ומטילים על חזבאללה את האשמה לכך.

לכן, ההערכה במערכת הפוליטית הלבנונית כרגע היא שלא תושג הפסקת אש בטווח הזמן הקרוב וכי הלחימה תימשך ביותר שאת ותגבה קורבנות רבים ותעמיק את השמבר הכלכלי, המצב הזה עלול להחריף בימים הקרובים אם ישראל תתקוף צבאית את איראן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי