ממשל ביידן מנסה לקדם הסדר מדיני בדרום לבנון

השליח האמריקני עמוס הוכשטיין יגיע היום ללבנון וינסה לקדם הבנות על הפסקת אש ובחירת נשיא חדש ללבנון. איראן וחזבאללה מתנגדות להצעות האמריקניות וגורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי ממשל ביידן יכשל בניסיונו להשיג הפסקת אש בלבנון לפני הבחירות לנשיאות בחודש הבא.

על פי גורמים לבנוניים,השליח האמריקני עמוס הוכשטיין יגיע היום ללבנון ויפגש עם יו"ר הפרלמנט בלבנון נביה ברי, עם ראש ממשלת המעבר נג'יב מיקאתי ועם מפקד צבא לבנון ג'וזף עון, מועמדה של ארה"ב לתפקיד הנשיא הבא של לבנון.

לפי הדיווחים בתקשורת הלבנונית, הוכשטיין יישא עימו מתווה ליישום החלטה 1701 עם תיקונים, שמתוארים בתור "מנגנונים ליישום ".

בין היתר, דווח על הצעה להרחיב את הסמכויות של כוח יוניפי"ל של האו"ם, כך שיוכל לפשוט ולפקח על אתרים חשודים, ללא תיאום עם הצבא הלבנוני.

כמו כן, מוצע לאפשר לכוחות יוניפי"ל לפקח על גבול לבנון עם סוריה כדי להבטיח שלא יוברחו אמל"ח מאיראן לחיזבאללה.

מקורות דיפלומטיים מסרו כי עדיין אין הסכמה בין חברי מועצת הביטחון של האו"ם על התיקונים בהחלטה 1701 ונדרש קונצנזוס להחלטה חדשה.

מקורות בשגרירות ארה"ב בלבנון הכחישו את הדיווחים כי עמוס הוכשטיין ידון בעריכת שינויים בהחלטה 1701 של האו"ם ואמרו כי הוא יפעל לשיפור התנאים ליישומה בשטח באמצעות כוח יוניפ"יל וצבא לבנון.

העיתון "א-שרק אלאווסט" מדווח הבוקר מפי גורמים בממשלת לבנון כי הסיכויים להשיג הסכמה על הנוסח החדש של החלטה 1701 הם נמוכים מכיוון שלא בשלו התנאים לכך נוכח הכיבוש של צה"ל של כפרים בדרום לבנון, עם זאת נראה כי יש הסכמה בין ראש הממשלה נביה מיקאתי לבין יו"ר הפרלמנט נביה ברי ומנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט על הצורך לנתק את הלינקג' שעשה חזבאללה בין הלחימה בלבנון לבין הלחימה ברצועת עזה.

נראה כי עמוס הוכשטיין ינסה לקדם את נושא  בחירתו של נשיא חדש ללבנון כדי להביא להסדרה של מוסדות ממשלת לבנון, כל זאת עוד לפני הבחירות לנשיאות האמריקנית ב-5 בנובמבר כדי לסייע לקמפיין של סגנית הנשיא קמלה האריס.

נשיא חדש יוכל, להערכת ממשל ביידן, לסייע לראש הממשלה נג'יב מיקאתי לקדם את הפסקת האש ופריסת צבא לבנון כדי שייישם את החלטה 1701 בדרום לבנון במלואה.

אולם, ההערכה בקרב גורמי ביטחון בישראל היא כי איראן וחזבאללה יפעלו לסכל את התוכנית האמריקנית.

לקראת ביקורו של עמוס הוכשטיין בביירות אמר יו"ר הפרלמנט נביה ברי, המייצג את האינטרסים של חזבאללה, כי לבנון מתנגדת לכל שינוי בהחלטה 1701 והיא דבקה בנוסח המקורי שלה.

הוא טען בראיון לערוץ אל-ערביה כי יש לו תוכנית להצלת לבנון וכי יש רצון אמריקני להשיג הפסקת אש בלבנון לפני הבחירות בארה"ב בחודש הבא.

לדבריו, הצגת מועמדותו של מפקד צבא לבנון ג'וזף עון לנשיא לבנון מחייבת שינוי בחוקה הלבנונית והסכמה של 86 חברי פרלמנט.

הוא הדגיש כי העדיפות היא להשגת הפסקת האש ולא לבחירת נשיא חדש ללבנון.

במילים אחרות, עוד לפני הגעתו של עמוס הוכשטיין לביירות, עמדת חזבאללה ואיראן, כפי שביטא אותה נביה ברי, שוללת לגמרי את התוכנית האמריקנית.

במערכת הפוליטית הלבנונית גובר החשש כי כישלון שליחותו של עמוס הוכשטיין יביא להסלמה ישראלית נוספת בלבנון וכי שליחתו של הוכשטיין בעצם נועדה לגשש כיצד משפיע הלחץ הצבאי של ישראל על ההחלטות של חזבאללה והאם הוא מוכן להתגמש או שדרוש לחץ צבאי נוסף עליו.

ההערכה בלבנון היא שליחותו של עמוס הוכשטיין תיכשל כקודמותיה, הוא מגיע ללבנון אחרי לילה של הפצצות ישראליות עוצמתיות על סניפי המוסד הפיננסי של חזבאללה "קרד אלחסן" וערב ההתקפה הישראלית הצפויה על איראן.

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי ממשל ביידן לא יצליח לקדם שום הסדר בלבנון לפני הבחירות לנשיאות בחודש הבא.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי