חסן נצראללה חושש שיחוסל על ידי ישראל

חסן נצראללה החליף את מקום המסתור שלו בשכונת א-דאחייה בביירות מחשש שיחוסל על ידי ישראל ודחה גם הצעה איראנית לעבור זמנית לטהראן. על פי גורמים יודעי דבר, מזכ"ל חזבאללה חושש שישראל תנסה לחסל את צמרת חזבאללה באמצעות מכת מנע מפתיעה שתפגע גם במאגרי הטילים המדוייקים.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה הוא פרפורמר מהדרגה העליונה, אדם שיודע להופיע בצורה מקצועית בטלוויזיה או לנאום מעל במה ולהעביר את המסרים שהוא רוצה להעבירם לקהל היעד שלו בצורה בהירה וקולחת.

הוא יודע לשמור על קור רוח אך לעיתים שומר גם על אנושיות וגם לפעמים מזיל דמעה כשצריך, כדי לקנות את ליבותיהם של קהל הצופים ולשוות לעצמו אמינות גבוהה.

אולם, ההופעות הטלוויזיוניות שלו אינן משקפות בהכרח את מה שמתרחש במוחו, שאותו הוא יודע להסתיר היטב.

הנאום האחרון שלו שבו הוא איים על קפריסין, ישראל וארה"ב היה נאום שהקרין ביטחון עצמי רב בכוחו ובכוח הצבאי של חזבאללה, אולם, על פי גורמים לבנוניים ועל פי גורמים ביטחוניים בישראל, הייתה זו הצגה מתוכננת היטב, חסן נצראללה חושש מאוד ממלחמה כוללת עם ישראל וחושש גם כי גורלו נחרץ וישראל תפעל לחסל אותו.

על פי גורמים יודעי דבר, בעקבות אזהרה שקיבל מהמודיעין האיראני כי ישראל מתכוונת לחסלו, העתיק חסן נצראללה את מקום המסתור שלו בשכונת א-דאחיה בבייירות ועבר למקום מסתור אחר מחשש שישראל איתרה את מקום המסתור שלו ונערכת לחסלו.

הוא דחה גם הצעה איראנית לעבור זמנית לטהראן עד סוף המלחמה.

גורמים לבנוניים מסרו כי חסן נצראללה מעריך כי בניגוד למלחמה שישראל מנהלת מאז ה-7 באוקטובר ברצועת עזה, היא תשנה את הטקטיקה שלה ותנסה כבר בתחילת המלחמה, באמצעות מכת נגד אווירית מקדימה, שהיא תיזום נגד חזבאללה, לחסל את הצמרת ההירארכית הפיקודית שלו במקביל לפגיעה במאגרי הטילים המדוייקים של הארגון שמהווים איום על יעדים אסטרטגיים בתוך ישראל.

נצראללה חושש שישראל שואפת לחסל כבר בתחילת המערכה את הפירמידה הפיקודית של ארגונו, דבר שיהווה מכה מבצעית ומורלית קשה בשורות חזבאללה.

ישראל חיסלה בשנת 1992  את מזכ"ל חזבאללה עבאס מוסאווי ובשנת 2008 את עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של חזבאללה ומספר 2 בארגון.

עכשיו על הכוונת של ישראל גם האשם צאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חזבאללה והשיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה.

מתחילת המלחמה חיסלה ישראל 10 מפקדי שטח של חזבאללה כשהשניים הבולטים שבהם היו וויסאם א-טוויל וטאלב עבדאללה.

חסן נצראללה יודע שמדיניות הסיכולים הממוקדים של ישראל בדרום לבנון הצליחה וכי היא חדרה מבחינה מודיעינית לצמרת הארגון.

החיסולים של מפקדי השטח בדרום לבנון היו הצלחה טקטית של ישראל, אבל חיסולם של חסן נצראללה וצמרת הארגון שמסתתרת בביירות עשוי להיות הצלחה אסטרטגית שתשליך על המשך המערכה ותביך גם את איראן.

נראה כי הדרג המדיני בישראל כבר איננו חושש מחיסולו של חסן נצראללה, גם אם הוא יוחלף בדמות יותר קיצונית, בכל מקרה, "ישראל הולכת למערכה ארוכה נגד ציר ההתנגדות האיראני שתימשך כמה שנים וכבר לא משנה מי יעמוד בראש חזבאללה במקום חסן נצראללה", אומר גורם ביטחוני ישראלי בכיר, "בכל מקרה  תהייה זו דמות ג'יהאדיסטית קיצונית שרוצה להשמיד את ישראל".

גורמים שמקורבים לחזבאללה טוענים כי כל הפירסומים על חיסול אפשרי של חסן נצראללה הם חלק מהלוחמה הפסיכולוגית של ישראל נגדו, אבל נראה שהפעם חסן נצראללה חושש באמת מחיסול ונוקט בצעדי זהירות וצעדי אבטחה חסרי תקדים.

על פי גורמים בלבנון, לחסן נצראללה יש 9 אחים ואחיות אך הוא מבקר אותם באופן מפתיע רק פעם בשנה,הוא ממעט לנוע מחוץ לבונקר שלו והפעם האחרונה שבה הופיע בפומבי הייתה בשנת 2008 כשערך קבלת פנים למחבל סמיר קונטאר ששוחרר בעסקת חילופי שבויים עם ישראל.

חסן נצראללה הוא אב לארבעה בנים ובת, בנו האדי נהרג בשנת 1997.

לחזבאללה יש יחידת עילית (נו'חבה) מיוחדת  המונה 150 לוחמים שמאבטחת את חסן נצראללה ושעברה הכשרה במיוחד למשימה הזו, הם עברו אימונים מיוחדים באיראן, רוסיה ובולגריה.

למרות שארגון חזבאללה הינו ארגון הירארכי יש חשיבות רבה לחיסולו של חסן נצראללה, הוא ניצל בעבר מניסיונות חיסול, בשנת 2006  עצר חזבאללה רשת ריגול שתכננה להתנקש בחיי חסן נצראללה באמצעות ירי טיל "לאו" לעבר מכוניתו בשכונת א-דאחייה בביירות.

בשנת 2011 הוא ניצל מפיצוץ מסתורי שאירוע באחד הבניינים השכונת א-דאחייה, חודש לאחר מכן התפוצצה מכונית תופת באזור שבו נהג חסן נצראללה לשאת נאומים.

על פי כמה מקורות בלבנון, חזבאללה סיכל בשנת 2004 ניסיון להרעיל את חסן נצראללה ובשנת 2006 הוא ניצל מניסיון התנקשות ישראלי לאחר שמטוסי חיל האוויר הישראלי הפציצו אתר שבו הוא שהה בביירות.

חששו של חסן נצראללה מחיסול ישראלי גבר לאחר שישראל חיסלה בינואר השנה בשכונת א-דאחייה בביירות את צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ו-6 מעוזריו.

כשחסן נצראללה רואה כיצד ישראל חיסלה את בניו, נכדיו ואחותו של מהיג חמאס אסמעיל הניה ברצועת עזה הוא מבין כי ישראל הסירה את הכפפות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי