בלבנון מעריכים כי לא תהייה מלחמה כוללת עם ישראל לפני נאום נתניהו בקונגרס

חזבאללה עוקב אחרי ההתפתחויות הפוליטיות בארה"ב ומעריך כי ישראל לא תצא למלחמה כוללת בלבנון לפני נאום ראש הממשלה נתניהו בקונגרס ב-24 בחודש. גורמים בחזבאללה טוענים כי הארגון מתעקש על כך שישראל תפסיק לאלתר את האש ותסיג את כל כוחותיה מהרצועה כתנאי להפסקת אש בדרום לבנון.

גורמים בלבנון טוענים כי חזבאללה מעודד מהויכוח הפנימי בתוך ישראל על הצורך בעימות צבאי כולל בלבנון כדי שאפשר יהיה להחזיר את עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט מצהירים בתקשורת כי ברצונם להגיע להסדר מדיני עם חזבאללה שיאפשר את הרחקת כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל, במקביל ממשל ביידן פועל בערוצים דיפלומטיים שונים לנסות להרגיע את המצב.

במסגרת הזו הגיע גם סגן ראש המודיעין הגרמני שלשום לביירות ונועד לפגישה עם השיח' נעים קאסם סגנו של חסן נצראללה.

ישראל למעשה מודה שהיא מתקשה להילחם בשתי חזית במקביל באופן עצים, גם ברצועת עזה וגם בדרום לבנון, וכי היא נערכת כעת להילחם באופן עצים בחזית הצפון.

העיתון הגרמני "בילד" שיש לו מקורות טובים בלשכת ראש הממשלה נתניהו, דיווח ב-1 ביולי כי ישראל תפתח במלחמה כוללת נגד חזבאללה רק במחצית השנייה של חודש יולי אם חזבאללה לא יפסיק את התקפותיו על ישראל.

בלבנון מתייחסים ברצינות לידיעה הזו וההערכה של פרשנים בלבנון היא כי ההתקפה תתרחש מייד לאחר נאומו של ראש הממשלה נתניהו בפני הקונגרס האמריקני ב-24 ביולי.

בחזבאללה מתעקשים כי הדרישה שלהם להפסקת האש בדרום לבנון היא הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה ושום דבר לא פחות מזה.

גורמים בלבנון מעריכים כי חזבאללה לא יסתפק בהפסקת הלחימה העצימה ברצועת עזה והוא ידרוש את נסיגת כוחות צה"ל ממעבר רפיח ומ"ציר פילדלפי", ממסדרון נצרים ומאזור החיץ החדש שהקים צה"ל בצפון הרצועה להגן על ישובי עוטף עזה.

חזבאללה ימשיך כנראה להגיב בתקיפות מטרות ישראליות על כל פעולה של צה"ל ברצועה גם לאחר שכוחות צה"ל יעברו לשלב ג' בלחימה.

הדרג המדיני בישראל מתלבט קשות בעניין מלחמה כוללת נגד חזבאללה, ברור שהמלחמה תהייה קשה מאוד ותביא כנראה למלחמה אזורית בהשתתפות איראן, מאידך גיסא, מלחמה כזו תסתיים כנראה בהסכם, אם כך, נשאלת השאלה בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו, לדוגמא השר רון דרמר, אם כך הם פני הדברים מדוע לא לגשת היישר להסכם ולדלג על המלחמה?

אלא שאיראן וחזבאללה גורסים אחרת, הם רוצים לאלץ את ישראל לקבל את תנאי חמאס ולהחליש בהדרגה את ישראל באמצעות מלחמת התשה.

מלחמה אזורית תהייה מלחמה קיומית עבור ישראל, עם מספר רב של נפגעים ועם נזק אדיר לרכוש ופגיעה במתקנים אסטרטגיים, אין בינתיים קונסנזוס מלא של כל החברה הישראלית בדבר הצורך במלחמה כזו, החברה הישראלית איננה מאוחדת סביב ההנהגה המדינית וצה"ל כבר מותש מהמלחמה ברצועת עזה וזקוק להתרעננות, גם ארה"ב איננה תומכת במלחמה כזו.

איראן וחזבאללה קוראים היטב את התמונה הזו, אולם, דווקא הרצון הפוליטי של ראש הממשלה נתניהו לשמור על הקואליציה ולהשיג ניצחון במלחמה עלול לטרוף את הקלפים והוא עלול להחליט על מלחמה כוללת אם לא יימצא בקרוב פיתרון הגיוני ובטוח להחזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון.

המשחק נותר פתוח, ראש הממשלה נתניהו ייפגש כנראה עם הנשיא ביידן ,במהלך ביקורו הקרוב בארה"ב לצורך הנאום בקונגרס, וידון עמו בתרחישים האפשריים למציאת הסדר מדיני בדרום לבנון.

חזבאללה עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות והוא משחק משחק פוקר קשוח מבלי לחשוף את קלפיו.

ההערכה בלבנון היא כי אם ישראל תפנה לדרך העימות הצבאית היא לא תסתפק בהנחתת מכות צבאיות על חזבאללה רק בדרום לבנון אלא תתקוף גם את שכונת א-דאחייה בביירות שהיא המעוז הראשי של חזבאללה בלבנון ואת שדה התעופה ביירות שבו מאחסן חזבאללה חלק מארסנל הנשק שלו.

חזבאללה עוקב גם אחרי ההתפתחויות הפוליטיות בארה"ב שיקבעו את גורלו  הפוליטי של הנשיא ביידן, כל אלה גורמים חשובים במערכת קבלת ההחלטות שלו, אבל, כרגע הוא לא שינה את עמדתו ומתבצר בה, נראה כי ההחלטה על המלחמה בלבנון תתקבל בדרג המדיני בישראל אחרי נאום ראש הממשלה נתניהו בקונגרס.

העתק: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי