חלון ההזדמנויות הצבאי של ישראל עלול להיסגר בקרוב

אפשרות בחירתה של קמלה האריס לנשיאת ארה"ב והחורף המתקרב מצמצמים את חלון ההזדמנויות של צה"ל למבצע צבאי בדרום לבנון. ישראל צריכה לקבל בקרוב מאוד החלטה מכריעה כיצד להחזיר את עשרות אלפי המפונים בצפון לבתיהם.

 סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס חזרה על עמדתה בעימות הטלוויזיוני עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על הצורך בהפסקת המלחמה ברצועת עזה.

גם טראמפ אמר דברים דומים במהלך קמפיין הבחירות שלו, אך ההערכה בקרב גורמים מדיניים בכירים בירושלים היא כי אם טראמפ יבחר לנשיא הבא יהיה קל יותר לשכנעו בדבר הצורך להכריע צבאית את חמאס ברצועת עזה ולהרחיק את כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל כדי שאפשר יהיה להחזיר לבתיהם את עשרות אלפי המפונים הישראלים שנאלצו לעזוב אותם בתחילת המלחמה.

לגבי קמלה האריס, זה כבר סיפור אחר, וההערכה בירושלים היא כי היא תפעיל, כנשיאה חדשה, לחץ עצום על ישראל לעצור את המלחמה בטרם השיגה ישראל את מטרותיה הצבאיות החיוניות.

ברור שהדרג המדיני בישראל אינו רוצה להיכנס לעימות חזיתי עם אף נשיא אמריקני חדש, לכן, לדעת גורמים ביטחוניים בכירים, הקבינט הביטוחוני חייב לקבל בהקדם החלטה על פעולה קרקעית נרחבת בדרום לבנון כדי להרחיק את כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל, פעולה שתסתיים בהסדר מדיני ארוך טווח שיבטיח את שלומם של תושבי הצפון.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי ישראל חייבת ליצור עובדות חדשות בשדה הקרב בשתי החזיתות, הדרומית והצפונית, שיקדמו אותה לעבר השגת מטרותיה לפני ה-5  בנובמבר, המועד שבו ייבחר הנשיא החדש של ארה"ב.

שר הביטחון יואב גלנט ביקר ב-10 בספטמבר בחזית הצפון לסיכום תרגיל של חטיבה 9 שדימה פעולה קרקעית בדרום לבנון ורמז על כך שישראל נערכת למבצע צבאי קרקעי בשטח לבנון.

"אנחנו מעבירים את מרכז הכובד צפונה לקראת השלמת המשימות בדרום. ראיתי הרבה לוחמים שחשבו שאנחנו רק מדברים, ואחרי שבוע פגשתי אותם בתוך השטח – אנחנו נדע מתי להפעיל אתכם", אמר שר הביטחון.

יואב גלנט אמר דברים דומים כבר בעבר ושום דבר לא קרה, אבל גורמים ביטחוניים מעריכים כי הפעם מדובר בהתבטאות רצינית וחשובה וכי ההחלטה בקבינט תיפול בקרוב, בינתיים, צה"ל עושה את כל ההכנות הדרושות לפעולה כזו.

גם חזבאללה נערך לאפשרות של פלישה קרקעית של ישראל לדרום לבנון, ייתכן שתקדים אותה תגובה הנקם הצבאית של איראן על חיסולו של אסמעיל הנייה בטהראן שמיוחס לישראל.

נראה שישראל מתקרבת לרגע ההכרעה, גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי הסיכוי להחזיר את עשרות אלפי המפונים לבתיהם בהסדר מדיני הוא קלוש ביותר ואין מנוס מעימות צבאי כולל בין ישראל לחזבאללה.

בינתיים ארגון הטרור הזה ממשיך להשתחצן ולהתפאר בהישגיו, האשם צפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חזבאללה אמר ב-10 בספטמבר  כי כל מי שחשב שיוכל להביא ביטחון למתנחלים( תושבי הצפון) נכשל ואפילו מערכת "כיפת ברזל" נכשלה וזוהי תבוסה קשה לאויב".

בנאום שנשא לרגל יום ה-40 לחיסולו של רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר ע"י ישראל, אמר האשם צפי א-דין כי "הפיתרון היחיד הוא עצירת המלחמה ברצועת עזה".

חזבאללה מתעקש להמשיך ולקשור בין שתי הזירות הצפונית והדרומית בהתאם להנחיות שהוא מקבל מטהראן, לכן, לישראל לא נותרה ברירה אלא להמשיך ולהילחם בשתי החזיתות כשהמאמץ הצבאי העיקרי יעבור לחזית הצפון  וכיבוש דרום לבנון בדרך להקמה מחדש של רצועת הביטחון כדי להבטיח את שלומם של תושבי הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי