ישראל הנחיתה מתקפת סייבר מפתיעה וחסרת תקדים על חזבאללה ונערכת לתגובתו

ישראל ביצעה התקפת סייבר יצירתית וחסרת תקדים נגד אלפי פעילים של ארגון הטרור חזבאללה בלבנון ונערכת לתגובת הנקם של הארגון. ארה"ב פועלת בצינורות דיפלומטיים למנוע הסלמה אזורית, איראן היא שתקבע את אופי התגובה של חזבאללה, המבצע המוצלח לא משנה כרגע את מצבה האסטרטגי של ישראל.

ישראל לא לקחה רשמית אחריות על מבצע הסייבר המורכב שהביא לפיצוצם מרחוק של אלפי מכשירי ביפר שהיו ברשות פעילי חזבאללה בלבנון ובסוריה  והובאו באחרונה מאיראן, אבל ההערכה במזרח התיכון שהיא עומדת מאחורי המבצע שהוא חסר תקדים בקנה מידה בינלאומי והיסטורי.

חזבאללה האשים את ישראל באחריות לפגיעה באלפים מפעיליו והבטיח פעולת נקם קשה.

על פי הנתונים הרשמיים של ממשלת לבנון, עד כה נהרגו בפיצוצים של מכשירי הביפר, 11 בני אדם, למעלה מ-3600 איש נפצעו, 200 מהם באורח קשה.

ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא שחזבאללה החל בהיערכות לתגובה צבאית קשה נגד ישראל בטווח הזמן הקרוב וצה"ל נערך בהתאם.

על פי דיווחים בלבנון, בהתקפה נפצע שגריר איראן בלבנון מוג'תבא אמאני ונהרג בנו של חבר הפרלמנט מטעם חזבאללה עלי עמאר, גורמי מודיעין בישראל מעריכים כי  המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הוא שיקבע את אופי התגובה של חזבאללה בגלל החשש שהתגובה הצבאית שלו עלולה לדרדר את המצב לעימות כולל עם ישראל ומשם הדרך קצרה להדרדרות למלחמה אזורית.

איראן נזהרת מאוד מאז ה-7 באוקטובר שלא להתדרדר למלחמה אזורית, היא חוששת מתגובה ישראלית חזקה נגד תעשיית הנפט שלה ומתקני הגרעין והיא איננה רוצה לחבל בסיכוייה של קמלה האריס להיבחר לנשיאת ארה"ב בחודש נובמבר הקרוב.

האיראניים חוששים מבחירה אפשרית של דונלד טראמפ שהורה על חיסולו של קאסם סולימאני, פרש מהסכם הגרעין והטיל עליהם סנקציות קשות.

מתקפת הסייבר המוצלחת של ישראל השפילה את חזבאללה ופגעה קשות ביוקרתו של חסן נצראללה והוא חייב להגיב כדי לנסות למחוק את חרפת הארגון ולשקם את כבודו שלו.

מתקפת הסייבר הישראלית הוכנה במשך זמן רב והיא מהווה דוגמא נוספת לחדירה העמוקה של המודיעין הישראלי לתוך ארגון חזבאללה והיצירתיות והמקוריות של המוסד הישראלי.

פרשנים ערביים מעריכים כי המוסד הישראלי הצליח למלכד מראש בחומרי נפץ אלפי מכשירי ביפר חדשים שחזבאללה רכש באחרונה ופוצץ אותם  בשלט רחוק, המבצע המוצלח משתק את מערך הפיקוד והשליטה של חזבאללה ומהווה פגיעה מבצעית ומורלית קשה לארגון שפעיליו הוכו בהלם גדול.

תושבי לבנון נתונים בחרדה גדולה מהמבצע הישראלי המוצלח והם חוששים מהתדרדות המצב למלחמה כוללת שתהרוס את המדינה שנמצאת במצב כלכלי קשה.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט מקיימים התיעצויות עם ראשי מערכת הביטחון כדי להתכונן לתגובת הנקם של חזבאללה, גורמים ביטחוניים בכירים מציעים כי ברגע שהמודיעין הישראלי יאתר הכנות ראשוניות להתקפה על ישראל על הדרג המדיני להורות על הנחתת מכת נגד מקדימה על אתרי הטילים, הרקטות והכטב"מים של חזבאללה.

לדבריהם, ישראל חייבת לשמור על המומנטום ולנצל את ההצלחה כדי להנחית מכה קשה נוספת על ארסנל אמצעי הלחימה הענק של חזבאללה.

ארה"ב פתחה בהתייעצויות עם ישראל ובמגעים חשאיים עם איראן כדי למנוע הסלמה שתוביל למלחמה אזורית, ממשל ביידן חושש מאוד מפגיעה קשה בקמפיין הבחירות של סגנית הנשיא קמלה האריס.

למרות המבצע המוצלח הוא אינו משנה את מצבה האסטרטגי של ישראל, הוא מסמל את העברת משקל הכובד של המלחמה מרצועת עזה לגבול הצפון אך ישראל עדיין תקועה עמוק עם סוגיית החטופים בשבי חמאס ברצועת עזה, רק אם ישראל תצליח למנף בצורה נכונה את המבצע הזה ותעבור להתקפה חזיתית על חזבאללה כדי להרחיק את כוחות חזבאללה מגבול הצפון, יש לה סיכוי טוב להביא למצב שיכפה הסדר מדיני על חזבאללה ויאפשר החזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון בביטחה.

גורמים צבאיים בכירים ממליצים לדרג המדיני לצאת לפעולה קרקעית בדרום לבנון כדי להקים רצועת ביטחון בעומק השטח שתגן על ישובי הצפון.

המבצע המוצלח משפר את כוח ההרתעה של ישראל ומהווה מכה למורל של חזבאללה, יש לו גם קשר ישיר לפיגועים שחזבאללה תכנן לבצע בתוך שטח ישראל.

השב"כ הודיע היום כי סיכל תשתית טרור של חזבאללה שפעלה להתנקש בימים האחרונים בחייו של איש ביטחון בכיר לשעבר, התשתית הזו אחראית גם לפיגועים נוספים.

בשב"כ מעריכים שמאחורי הפיגועים עומדת יחידה 133 שהקים חיזבאללה, האחראית על גיוס פלסטינים והוצאת פיגועים בישראל ובשטחים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי