חיסול אברהים עקיל-ניצחון ישראלי בקרב המוחות המודיעיני עם חזבאללה

חיסול אברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של חזבאללה ומפקד כוח "רדוואן" הינו הישג מודיעיני ומבצעי חשוב בקרב המוחות בין ישראל לחזבאללה. גורם ישראלי בכיר אומר כי לישראל יש גם יכולת מודיעינית ומבצעית לחסל את חסן נצראללה אך מדובר בהחלטה של הדרג המדיני.

 לאחר הצלחה מודיעינית ומבצעית חסרת תקדים השבוע שבאה לידי ביטוי בהתקפת סייבר ישראלית שפגעה בכ-3000 מחבלים של חזבאללה, הנחיתה ישראל אתמול מכה נוספת על ארגון הטרור וחיסלה את אברהים עקיל, ראש המערך המבצעי של הארגון ומפקד כוח "רדוואן" ועמו עוד כעשרה מפקדים שמהווים את צמרת מערך המבצעים ושרשרת הפיקוד של כוח "רדוואן".

בכך סגרה ישראל את החשבון עם רב מחבלים שאחראי למותם של מאות ישראלים ואמריקנים מאז שנות ה-80 ועד היום.

ההתקפה באה לאחר נאומו האחרון של חסן נצראללה שבו הוא איתגר את ישראל והודיע כי חזבאללה לא יאפשר את החזרתם של עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, מדובר במהלך ישראלי נוסף להגברת הלחץ הצבאי על חסן נצראללה לבחור בין שתי אפשרויות: הליכה למשא ומתן עקיף עם ישראל על הסדר מדיני בדרום לבנון כבר עכשיו או על מערכה צבאית גדולה וארוכה שתסתיים, ככל הנראה, בהסדר מדיני לאחר ששני הצדדים ישלמו עליה מחיר כבד.

חסן נצראללה נמצא כעת בצומת הכרעה אך נראה כי הוא איננו ממהר להחליט, הוא עסוק בהתייעצויות עם ההנהגה האיראנית כדי לגבש את אופי התגובה שלו על ההתקפות המוצלחות של ישראל, עם זאת, איראן איננה מעוניינת בהתדרדרות המצב הביטחוני לעימות צבאי כולל בין ישראל לחזבאללה שעלול להביא למלחמה אזורית.

על פי גורמים ביטחוניים, פעולת החיסול של אברהים עקיל וצמרת כוח "רדוואן" נמשכה כמה שעות בלבד, המודיעין הישראלי השיג מידע חשוב על התכנסות הצמרת של כוח "רדוואן"  בדירת מסתור תת קרקעית בשכונת א-דאחייה בביירות ולאחר אישור הדרג המדיני תקפו שני מטוסי אפ 35  באמצעות 4 טילים את הדירה.

ממשל ביידן הודיע כי לא ידע מראש על ההתקפה.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר לאחר מבצע החיסול כי "מפקדי חזבאללה שחיסלנו היום תכננו את ה-7 באוקטובר בגבול הצפון במשך שנים, הגענו אליהם ונגיע לכל מי שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל".

חזבאללה הודיע אמש כי גם אחמד ווהבי, המפקד בפועל של כוח "רדוואן" שהחליף את וויסאם א-טוויל חוסל גם הוא בהתקפה בשכונת א-דאחיה בביירות.

אברהים עקיל היה מבוקש לא רק על ידי ישראל אלא גם על ידי ארה"ב, בשנת 2015 הגדירה אותו וושינגטון כ"טרוריסט" ובשנה שעברה הודיע הבית הלבן על פרס של 7 מיליון דולר לכל מי שימסור מידע על עליו, הוא היה אחראי לפיגוע הטרור שגרירות האמריקנית בביירות בשנת 1983 שבו  נהרגו 63 בני אדם וגם לפיגוע בבסיס חיל הנחתים האמריקנים באותה שנה שבה נהרגו 241 אנשי צבא אמריקניים.

מאז תחילת המלחמה חיסלה ישראל 5 מפקדים בכירים מאוד בחזבאללה מצמרת הפיקוד שלו, את פואד שוכר, רמטכ"ל חזבאללה, את יורשו אברהים עקיל, את וויסאם א-טוויל שפיקד בפועל על כוח "רדוואן" את  טאלב סאמי עבדאללה מפקד יחידת "נצר"  ואת מוחמד נעמה נאצר, מפקד יחידת "עזיז".

מבחינה צבאית, חסן נצראללה נותר לבדו עם עלי כרכי, מפקד מרחב הדרום של חזבאללה ועם טלאל חמייה, מפקד יחידה 910 שאחראית על הפיגועים בחו"ל.

בנוסף לכך, ישראל חיסלה עוד כמה עשרות מפקדי שטח של חזבאללה.

למעשה, ישראל רוקנה את הצמרת הצבאית של חזבאללה והשאירה את חסן נצראללה רק עם הצמרת המדינית של הארגון ומועצת הג'יהאד, לצידו עדיין נמצאים סגנו השיח' נעים קאסם והאשם צאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חזבאללה.

גורם ישראלי בכיר אומר כי לישראל יש גם יכולת מודיעינית ומבצעית לחסל את חסן נצראללה אך מדובר בהחלטה של הדרג המדיני.

נראה שהמודיעין הישראלי הצליח לחדור לצמרת הצבאית של ארגון חזבאללה מבחינה מודיעינית והוא מכיר היטב את תנועות מפקדיו, חסן נצראללה הורה כבר לפני כמה חודשים למפקדי ופעילי הארגון שלא להשתמש במכשירים טלפון ניידים בגלל שהמודיעין הישראלי עוקב אחריהם ומשתמש בהם לפעולות החיסול, אך המודיעין הישראלי משיג את המידע הדורש בדרכים אחרות.

החיסולים הממוקדים שעושה צה"ל בקרב מפקדי חזבאללה, אינם משנים את האסטרטגייה של חסן נצראללה אבל הוא מודאג מאוד מכיוון שהדבר מעיד על כך שישראל חדרה מבחינה מודיעינית לתוך הצמרת הצבאית של חזבאללה.

חזבאללה חושש שהמודיעין הישראלי חודר למכשירי הטלפון הניידים של מפקדיו, לרשתות הקשר של הארגון ואף לרשת הסיבים האופטיים שהקימה איראן בלבנון.

מדובר בקרב מוחות מודיעיני של ממש שבו ידה של ישראל על העליונה, מזכ"ל חזבאללה זוכר גם היטב את הדברים שאמר באחרונה בתקשורת הישראלית יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, כי ישראל יודעת את מיקומו של חסן נצראללה ויכולה לפגוע בו בכל רגע נתון.

אין זה סוד כי ישראל משתמשת, בנוסף ליכולות הסייבר הגבוהות שלה, במצלמות אבטחה ובכטב"מים לאסוף מודיעין, חזבאללה מנסה כעת לעקוף את הטכנולוגיה שישראל שולטת בה היטב ולחזור לשיטות הישנות להעברת מידע, אבל נראה שישראל שולטת היטב גם בתחום הזה.

גורמים בחמאס טוענים כי למוסד הישראלי יש תשתית רחבה של סוכנים שפועלים בלבנון וגם בשכונת א-דאחייה בביירות שהיא המעוז העיקרי של חזבאללה.

לדבריהם, ישראל מנצלת את השנאה הגדולה כלפי חזבאללה השיעי של הנוצרים והמוסלמים הסונים וגם את המצב הכלכלי הקשה בלבנון שמאפשר לגייס סוכנים ביתר קלות תמורת בצע כסף.

השימוש באמצעי זהירות מוגברים מפריע לתפקוד השוטף של חזבאללה והחיסולים המוצלחים שעושה ישראל פוגעים במורל של חברי הארגון.

חיזבאללה חושד שישראל עוקבת אחרי הפעילים שלו לא רק באמצעות הטלפונים הניידים שלהם, אלא גם באמצעות חדירה למצלמות אבטחה שמותקנות על מבנים בכפרים ובעיירות ליד הגבול עם ישראל.

לפני כמה חודשים פירסם חיזבאללה הנחיה לתושבים לנתק את מצלמות האבטחה הללו מהאינטרנט.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי