לבנון-מדיניות "החלפת מהלומות" והסלמה הדרגתית בין ישראל לחזבאללה

הדרג המדיני הורה לצה"ל להסלים את הפעילות הצבאית נגד חזבאללה אך לעשות זאת באופן כזה שלא יביא להתדרדרות למלחמה אזורית. ישראל משאירה צוהר לאפשרות של השגת הסדר מדיני, אך חזבאללה מתעקש להמשיך בלחימה, רגע האמת מתקרב וישראל תיאלץ לשנות את המשוואה שעל פיה היא נלחמת בלבנון.

לבנון-מדיניות "החלפת מהלומות" והסלמה הדרגתית בין ישראל לחזבאללה

לאחר התקפת הסייבר המוצלחת של ישראל על מערכת התיאום והשליטה של חזבאללה ולאחר נאומו של חסן נצראללה, ישראל עוברת למדיניות חדשה של הסלמת הפעילות של צה"ל נגד חזבאללה שמתאפיינת ביתר אינטנסיביות ואגרסיביות בהתקפות חיל האוויר הישראלי אך היא נועדה להימנע מעימות צבאי מלא שעלול להתדרדר למלחמה אזורית שבה תתערב גם איראן.על פי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל העבירה מסרים  לגורמים בממשל ביידן כי היא מעדיפה פתרון דיפלומטי בצפון שיאפשר את החזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם אבל הזמן הולך ואוזל.

 

במסרים נאמר כי ישראל מנסה לנצל את האירועים האחרונים בלבנון, אחרי מתקפת הסייבר המוצלחת שלה על חזבאללה כדי להתקדם לעבר השגת המטרה הזו ולהפעיל כוח צבאי נוסף על חזבאללה כדי "לשכנע" אותו לתת  "אור ירוק" למהלך מדיני.

 

המדיניות הישראלית מבוססת על העקרונות הבאים.

 

א.הימנעות מהרחבת העימות הצבאי מול חזבאללה עד לכלל מערכה אזורית.

 

ב.הרחקת כוחות "רדוואן" של חזבאללה מקו הגבול עם ישראל והשמדת התשתיות הצבאית שלו.

 

ג. יצירת תנאים מתאימים להחזרת המפונים לבתיהם בגבול הצפון.

 

חזבאללה טוען כי התקפת הסייבר הישראלית על פעיליו הייתה שינוי בכללי המשחק , אבל הדבר איננו נכון, זה היה מהלך צבאי הסלמתי של ישראל כדי לנסות ולדחוף אותו למשא ומתן כדי להגיע להסדר מדיני, אבל נראה כי היא זקוקה למהלכים צבאיים הרבה יותר עוצמתיים.

 

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל מנסה לצאת מהמצב של מלחמת ההתשה ולהציב את חסן נצראללה בפני שתי ברירות:

ללכת למשא ומתן עקיף על הסדרה בדרום לבנון או ללכת למערכה צבאית גדול שבסופה יושג הסדר מדיני אחרי אבידות כבדות לשני הצדדים.

 

המשך הלחימה בחזית הצפון עם הגברה מדודה  של הלחץ הצבאי על חזבאללה לא ישיג את המטרות החדשות שציינתי,ישראל נשאבת לתוך מלחמת ההתשה שאיראן מובילה באמצעות שלוחותיה באזור והמדיניות הישראלית הנוכחית לא תצליח לנתק את הקשר בין חזית הלחימה ברצועת עזה לבין חזית הצפון, איראן תמשיך לשמור על מדיניות "איחוד החזיתות".

 

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל משאירה חלון פתוח כדי למצות את הסיכוי להסדר מדיני וגם לקבל לגטימציה מהקהילה הבינלאומית ולכן היא לא "שוברת את הכלים", אבל בסופו של דבר היא תאלץ להכיר בכך שהמדיניות הנוכחית לא מצליחה להשיג את היעד של החזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון.

 

חסן נצראללה הודיע בפירוש בנאומו כי הוא יכשיל כל מהלך ישראלי לקראת השגת המטרה הזו.

 

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי השגת היעדים החדשים של המלחמה בחזית הצפון מחייבים את שינוי המשוואה הנוכחית.

 

שינוי המשוואה הנוכחית כולל :

  • הנחתת מכת מנע מקדימה על ארסנל אמצעי הלחימה האדיר של חזבאללה ובמיוחד על הטילים המדוייקים.
  • פינוי כל האוכלוסיה האזרחית מדרום לבנון ומבצע קרקעי נרחב בדרום לבנון לתפיסת שטחים בעומק השטח לקראת הקמת רצועת ביטחון ודחיקת כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני.
  • .במקביל, ישראל צריכה לכלול את ממשלת לבנון במשוואה החדשה ולעבור לתקיפת תשתיות אזרחיות ברחבי לבנון, מהלך כזה יעורר את תושבי לבנון נגד חזבאללה ואת הקהילה הבינלאומית להביא את חזבאללה למשא ומתן מדיני על הסדר בדרום לבנון.

 

הימים הקרובים הם מכריעים, חסן נצראללה זהיר מאוד כדי שלא ליפול למלכודות של ישראל, כל צעד שלו מחושב ומתואם עם "משמרות המהפכה" ועם ההנהגה האיראנית.

 

בסופו של דבר, ישראל תגיע לרגע האמת והיא תצטרך לקבל את ההחלטה המתבקשת של שינוי אמיתי של המשוואה בלחימה בלבנון.

 

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי