חסן נצראללה נותר מבודד בצמרת וגם הוא מטרה לגיטימית לחיסול

למבצע "חיצי הצפון" של צה"ל בלבנון יש עד כה הישגים טקטיים חשובים אך במערכת הביטחון מעריכים כי לא יהיה מנוס מכיבוש חלקים מדרום לבנון כדי להקים רצועת ביטחון שתגן על הישובים הישראלים. גורמים בכירים בירושלים מבהירים כי לחסן נצראללה אין חסינות וגם הוא על הכוונת של ישראל.

"בשבוע אחד נצראללה נשאר בודד בצמרת", אמר אמש שר הביטחון יואב   גלנט. "במובנים רבים כוחות רדואן ספגו את המכה האנושה של חיסול כל הצמרת שלהם – מפקדי הגזרות, החטיבות ואנשי המטה".

דבריו של שר הביטחון נאמרו לאחר ניסיון החיסול אמש של עלי כרכי, מפקד אזור הדרום של חזבאללה שאירע במקום מסתורו  בלב שכונת א-דאחייה בביירות.

חזבאללה הודיע כי הוא לא נפגע  בתקיפה, אך גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי הוא נפצע.

ישראל הצליחה לחסל, מאז התחיל המבצע שקיבל את הכינוי "חיצי הצפון", כמעט את כל הצמרת הצבאית של חזבאללה למעט עלי כרכי וטלאל חאמיה מפקד יחידה 910 האחראי לפיגועים בחו"ל.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי גם חסן נצראללה הוא על הכוונת של ישראל וכי ברגע שיהיה מודיעין מדוייק בידי צה"ל גם הוא יחוסל ואין לו שום חסינות.

צה"ל ממשיך לתקוף את חזבאללה בעוצמה וממשל ביידן מודאג מאוד מההתפתחויות מההסלמה בלבנון, בכיר בממשל אמר אמש בתדרוך לכתבים  כי "וושינגטון אינה מאמינה שהסלמה מצד ישראל תוביל לתוצאה הרצויה של הרגעת המתיחות, ארצות הברית אינה מאמינה שפלישה קרקעית ללבנון תתרום להפחתת המתיחות באזור". עם זאת, הבכיר הדגיש: "חשוב שכולם יתייחסו ברצינות להכנות הישראליות".

שר החוץ בלינקן אמור לנהל השבוע שיחות בשולי כינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק כדי למנוע את התרחבות המלחמה בלבנון למלחמה אזורית.

לישראל יש הישגים יפים עד כה במלחמה נגד חזבאללה בלבנון, היא הצליחה להפתיע את ארגון הטרור, לחסל כמעט לגמרי את צמרת הזרוע הצבאית שלו, לפגוע באלפי מחבלים באמצעות מבצע מתוחכם שפוצץ את מכשירי הביפר ומכשירי הקשר של הארגון ולהרוס  אלפי רקטות לטווח קצר ולטווח בינוני.

אבל ארסנל אמצעי הלחימה של חזבאללה עדיין נותר ענק ובראשו מערך הנשק האסטרטגי שהוא הטילים המדוייקים שמהווים סכנה גדולה לישראל.

חסן נצראללה עדיין לא עשה שימוש בטילים המדוייקים נגד ישראל, הוא בקשר הדוק עם "משמרות המהפכה" האיראניים ומבין את המשמעות של שימוש בנשק הזה, גם ישראל לא תקפה מצידה עדיין את מערך הטילים המדוייקים.

על פי פרשנים בלבנון המעורים במתרחש בתוך חזבאללה, אין בכוונתו של חסן נצראללה לזוז מעמדתו, הוא איננו מוכן להפסיק את התמיכה בחמאס ברצועת עזה ולהפסיק את הירי לעבר ישראל,הוא דבק בקלף המיקוח שלו שלא לאפשר לעשרות אלפי המפונים הישראלים מגבול הצפון לשוב לבתיהם.

השאלה האם צה"ל יצליח בצעדים הטקטיים המוצלחים שבהם נקט עד עכשיו לכפות על נצראללה לשנות את גישתו נשארת פתוחה, גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי אין מנוס מפעולה צבאית קרקעית רחבה של צה"ל בדרום לבנון כדי להדוף לאחור את כוחות "רדוואן" של חזבאללה כדי להקים רצועת ביטחון בעומק השטח שתאפשר את חזרת המפונים לבתיהם ותגן עליהם.

שחיקת מערך הרקטות והכטב"מים של חזבאללה באמצעות תקיפות אוויריות, מוצלחת ככל שתהיה, איננה מספיקה להפעלת הלחץ הדרוש כדי לשנות את האסטרטגיה של חזבאללה ואיראן בדבר "איחוד החזיתות" נגד ישראל.

חילופי המהלומות הצבאיות בין ישראל לחזבאללה הסלימו מאז תחילת מבצע "חיצי הצפון" אבל ישראל חייבת להגביר את הלחץ הצבאי ולגבש אסטרטגיה ברורה לגבי המשך המערכה בגבול הצפון.

לחסן נצראללה נותרו עוד עשרות אלפי טילים, רקטות וכטב"מים, כרגע הוא נזהר מאוד שלא לתקוף בעומק הישראלי ובמיוחד באזור תל אביב, הוא מבין היטב שפגיעה בתל אביב תביא להשמדת שכונת א-דאחייה בביירות שהיא המעוז העיקרי של חזבאללה בלבנון ומכאן קצרה מאוד הדרך למלחמה כוללת.

ישראל נזהרת בינתיים שלא להתעמת עם ארה"ב ומפנימה את המסר האמריקני הברור להיזהר מגלישה למלחמה כוללת עם חזבאללה שעלולה להביא למלחמה אזורית בהשתתפות איראן.

ממשל ביידן שיגר נושאת מטוסים נוספת לאזור וכוח משימה שיתגבר את הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון.

מדובר בעיקר בהכנות להגן על המרחב האווירי של ישראל במידת הצורך ולהרתיע את חזבאללה ואיראן.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי