חסן נצראללה נוקט מדיניות זהירה ומדודה למרות שלא איבד את כוחו הצבאי

גורמים ביטחוניים אומרים כי לחזבאללה יש עדיין יכולות גדולות לפגוע בעורף הישראלי ובמטרות אסטרטגיות למרות הפגיעה הקשה במערך הטילים והרקטות שלו.חסן נצראללה מנהל מדיניות ירי זהירה ומדודה, בתיאום עם איראן, שמטרתה היא להתיש את ישראל ולאלץ אותה להפסיק את המלחמה ברצועת עזה

על פי ההערכות, צה"ל תקף בלבנון, מאז תחילת מבצע "חיצי הצפון", בין 1500 ל-2000 מטרות של חזבאללה, המבצע עדיין נמשך במלוא הקצב ועל פי גורמים ביטחוניים הושמדו כ-50 אחוזים מיכולות שיגור הטילים והרקטות של הארגון.

אולם, גם ההערכה הזו היא נכונה, בידי חזבאללה יש עדיין מאגר אדיר של טילים, רקטות וכטב"מים ונשק אסטרטגי של טילים מדוייקים שיכולים לפגוע בדיוק רב במטרות אסטרטגיות בעומק הישראלי.

לכן, על פי גורמי ביטחון בכירים, חזבאללה עדיין מהווה איום כבד ביותר על העורף הישראלי.

חזבאללה גם יכול לחדש בקלות יחסית את כמות אמצעי הלחימה שלו שהושמדה על ידי צה"ל באמצעות אספקה מאיראן שתגיע אליו דרך סוריה, גם אם חלק ממנה יושמד בדרך על ידי חיל האוויר הישראלי.

ישראל פגעה קשות במערך הפיקוד והשליטה של חזבאללה באמצעות מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר, אבל אין פירוש הדבר שהארגון איננו יכול לשגר כמויות גדולות של טילים ורקטות לעבר ישראל, גורם ביטחוני בכיר אומר: "אנחנו רואים שבכל יום חזבאללה יכול להוציא התקפות של מאות רקטות לעבר ישראל, הוא נמנע מכך בגלל שיש לו  מדיניות שקולה ומדודה, לא בגלל שאיבד את  יכולותיו הצבאיות".

חסן נצראללה מתנהל בהתאם למדיניות של ישראל, כל עוד היא איננה חוצה את הקו האדום שלו של פגיעה ממשית במערך הטילים האסטרטגי התת קרקעי שלו, כמו פרוייקט "עימאד 4", ופלישה קרקעית לדרום לבנון הוא מגיב בזהירות רבה ובאופן מדוד גם כדי לשמור בידיו את מלאי הרקטות והטילים כדי שיוכל לנהל מלחמת התשה ארוכה נגד ישראל מבלי שום בעיה.

על פי גורמים ביטחוניים, בבונקר של חסן נצראללה ישנם קצינים בכירים מ"משמרות המהפכה" שעוזרים לו לנהל את המערכה נגד ישראל בצורה מדודה תוך תיאום עם טהרן, בדיוק כפי שבמלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 שהה לצידו הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס".

האסטרטגיה האיראנית, שחסן נצראללה מקבל אותה לפי שעה, היא לנהל מלחמת התשה ארוכה נגד ישראל ולהרוויח זמן כדי להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל לעצור את המלחמה ברצועת עזה ובכך להביא גם להפסקת אש בלבנון.

החיסולים הממוקדים המוצלחים שעשתה ישראל של כמעט כל הצמרת הצבאית של חזבאללה, משבשים ללא ספק את מערך הפיקוד והשליטה של הארגון, ולמרות הפגיעה הקשה במערך הביפרים ומכשירי הקשר של הארגון, לחזבאללה יש עדיין אפשרות טובה לנהל את ההתקפות על ישראל, יש לו מערכת קשר אלטרנטיבית והוא משתמש גם בשליחים ובהודעות כתובות כדי לצמצם את החדירה המודיעינית של ישראל.

ישראל מתנהלת בעוצמה רבה מול חזבאללה אך אוזניה קשובות היטב לדרישה האמריקנית שלא להתדרדר לעימות צבאי כולל מול חזבאללה שעלול להביא להתערבות איראנית ולמלחמה אזורית.

ההערכה במערכת הביטחון היא שאיראן לא תפקיר את חזבאללה והיא תיחלץ לעזרתו באמצעות מעורבות צבאית אם היא תעריך שמצבו קשה וישראל עומדת להכריע אותו צבאית, בינתיים זה לא קורה.

המטרה הישראלית היא לקלף מחזבאללה את כל היכולות הצבאיות המסוכנות שצבר מאז מלחמת לבנון השנייה ועד היום באמצעות שחיקה יומיומית של כוחו ע"י התקפות אוויריות מסיביות, גם פעולה קרקעית רחבה בדרום לבנון היא על הפרק אם חזבאללה לא יגלה סימנים של נכונות להסדר מדיני בדרום לבנון שיאפשר את החזרת המפונים לבתיהם בגבול הצפון בביטחה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי