האם חסן נצראללה ישנה את המשוואה שקבע במלחמה נגד ישראל?

להערכת גורמי המודיעין בישראל, הסיכוי שבעקבות הצלחות ישראל במלחמה עד כה חסן נצראללה ישנה את המשוואה שקבע מול ישראל הוא קלוש. ישראל תהייה חייבת לנקוט במדיניות התקפה אגריסיבית, כולל פלישה קרקעית לדרום לבנון כדי להביא לשינוי המשוואה שקבע חזבאללה.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה חזר בנאומו האחרון על המשוואה שקבע בתחילת המלחמה כי לא תהיה שום הפסקת ירי רקטות וכטב"מים לעבר ישראל עד שלא תהייה הפסקת אש ברצועת עזה.

הוא גם הזהיר את ישראל כי הוא לא יאפשר את החזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון, במילים אחרות, הוא נחוש להמשיך את מלחמת ההתשה נגד ישראל, על פי הדוקטרינה האיראנית על חשבון אזרחי לבנון.

חסן נצראללה אימץ את האסטרטגיה האיראנית של "איחוד החזיתות" מול ישראל, המטרה של איראן היא להפעיל באמצעות שלוחותיה לחץ צבאי על ישראל מכל החזיתות כדי לאלץ אותה לעצור את המלחמה ברצועת עזה ולהשאיר את שלטון חמאס על כנו.

ישראל נטלה, סוף סוף, לאחר כמעט שנה של לחימה נגד חזבאללה, את היוזמה לידיה, בימים האחרונים היו לישראל הישגים מרשימים בלחימה נגד חזבאללה: פגיעה באלפי מחבלים של הארגון באמצעות פיצוץ מרחוק של מערך הביפרים ומכשירי הקשר,חיסול אברהים עקיל ראש מערך המבצעים של חזבאללה וצמרת כוח "רדווואן", חיסול אברהים אלקביסי ראש מערך הרקטות של הארגון והשמדת עשרות אלפי רקטות של הארגון.

אין ספק שחזבאללה נפגע קשות מהפעילות הישראלית שהייתה מבוססת על יכולת מודיעינית ומבצעית גדולה, ישראל הצליחה לבודד את חסן נצראללה בצמרת ומפקדי הארגון שנותרו ירדו למחתרת מחשש שגם הם יחוסלו.

מסתבר כי הסיסמאות שבהן השתמש חסן נצראללה וראשי "משמרות המהפכה" של איראן כי "ישראל חלשה יותר מקורי העכביש" וכי "היא תימחק מעל פני האדמה" וכי "חסן נצראללה הוא מגן לבנון" התנפצו לרסיסים מול העוצמה הצבאית שהפגינה ישראל מאז נטלה את היוזמה לידיה מול חזבאללה.

כתוצאה מכך, הפכו חסן נצראללה וארגון חזבאללה ללעג ולקלס בעולם הערבי.

חזבאללה הביא להרג ולהרס בלבנון ולעקירתם של יותר מ-200 אלף אזרחים לבנוניים עד כה מבתיהם, זה מגביר את הכעס והזעם בלבנון אבל השאלה היא כיצד זה משפיע על חסן נצראללה, האם הוא לוקח זאת בחשבון בשיקוליו או שהוא מתעלם כפי שיחיא סיננואר מתעלם מהנכבה החדשה שהוא הביא על תושבי רצועת עזה?

להערכת גורמי המודיעין בישראל, הסיכוי שבעקבות הצלחות ישראל עד כה חסן נצראללה ישנה את המשוואה שקבע, בהתאם למדיניות שמכתיבה איראן לשלוחותיה באזור, הוא קלוש, מזכ"ל חזבאללה אינו יכול,כרגע, לסגת מהמשוואה הזו ולהצטייר בעיני ארגונו ובעיני העולם הערבי כמי שנכנע לישראל, הוא רואה את עצמו כג'יהאדיסט גדול שאיננו מתקפל בפני לחצים, אין לו שום בעיה שאזרחי לבנון ימשיכו לסבול,מה שחשוב לו זה לשמור על תדמית הג'יהאדיסט שלו ולא להצטייר כמי שנכנע ללחץ הישראלי.

הוא ישאף למלחמת התשה ארוכה, הוא איננו חייב להמטיר מאות טילים ורקטות על ישראל מדי יום, הוא יכול להסתפק ב"טיפטוף" של מספר טילים ליום כדי שזה ימנע את חזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם.

מכאן נגזרת המסקנה כי ישראל לא הפעילה עדיין מספיק כוח נגד חזבאללה ולא שללה ממנו את יכולותיו הרקטיות ההתקפיות, לחזבאללה יש עדיין עשרות אלפי טילים בעלי טווח רחוק, רקטות  וכטב"מים וגם מערך טילים מדוייקים, שנחשב לנשק אסטרטגי, באמצעותו יכול חסן נצראללה לפגוע באופן מדוייק בנמל התעופה בו גוריון, בכור האטומי בדימונה, בשדות התעופה של חיל האוויר ובמתקנים אסטרטגיים נוספים ברחבי ישראל,זה מה שנותן לו את הביטחון העצמי מול ישראל וכמובן העובדה שאיראן מגבה אותו.

מנוף הלחץ העיקרי של חסן נצראללה על ישראל הוא העובדה שהוא מחזיק כבני ערובה עשרות אלפי מפונים ישראלים שאינם יכולים לחזור לבתיהם, שחיקת היכולות הצבאיות של חזבאללה איננה מספקת, ישראל צריכה לגרש את כל התושבים הלבנוניים מדרום לבנון, לפלוש לשם קרקעית ולהקים רצועת ביטחון, במקביל לגרש כמה שיותר תושבים לבנוניים מאזור הבקאע ולהניע אותם לעבר ביירות כדי שיפעילו לחץ על חסן נצראללה.

ישראל שומרת על עמימות ואיננה מגלה את האסטרטגיה שלה, במידה שאכן יש לה כזו, אבל אסור להיגרר למלחמת ההתשה של חסן נצראללה, הפלישה הקרקעית לדרום לבנון חייבת להתבצע בהקדם, לפני החורף, וצריך להכין את הקהילה הבינלאומית לכך בקמפיין דיפלומטי והסברתי.

המערכה מול חזבאללה תהייה קשה וארוכה, צריך הרבה סבלנות ולשמור על מומנטום ההתקפה כל הזמן ולא להרפות את הלחץ.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי