היוזמה להפסקת אש בלבנון ממתינה להסכמת ישראל וחזבאללה

לחץ בינלאומי גובר על ישראל וחזבאללה לקבל את היוזמה של ארה"ב צרפת להפסקת אש זמנית בלבנון של 21 ימים כדי לנסות ולהגיע להסדר מדיני. גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי חזבאללה ימשיך בירי רקטות לעבר ישראל וכי האסטרטגיה שלו היא "לטפטף" ירי רקטות כדי להתיש את ישראל ולהימנע מעימות צבאי כולל.

 גורמים דיפלומטיים מסרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי  מלבד ההמתנה של הקהילה הבינלאומית להסכמה של ישראל וחזבאללה ליוזמה האמריקנית צרפתית על הפסקת אש זמנית בלבנון, יש צורך לנהל משא ומתן בין הצדדים על הקשר בין הפסקת האש בלבנון להפסקת האש ברצועת עזה.

קיימים גם קשיים לגבי קביעת מנגנונים ליישום החלטה 1701 בכל הקשור למניעת פריסת חמושים ונשק באזור שבו יפעל כוח יוניפ"יל בדרום לבנון וסיום המחלוקת בין ישראל ללבנון על הגבול היבשתי בין שתי המדינות ועל טיסות חיל האוויר הישראלי בשמי לבנון.

פרשנים ערבים במזרח התיכון טוענים כי יתכן שראש הממשלה נתניהו מנסה להתחמק מההסכמה על הפסקת האש כדי שלא להעניק לממשל ביידן הישג דיפלומטי שיסייע לסגנית הנשיא קמלה האריס לנצח בבחירות בחודש נובמבר והוא מעדיף לסייע בכך לדולנד טראמפ בתקווה שהוא זה שינצח בבחירות, לדבריהם, המשך ההסלמה בלבנון משרת את האינטרסים של דונלד טראמפ כדי להציג את הרפיסות של ממשל ביידן במזרח התיכון.

גורמים בממשל האמריקני מעריכים כי  הסדר מדיני בין ישראל לחזבאללה ישבור את המבוי הסתום במשא ומתן בין ישראל לחמאס ויביא לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, והם מתעלמים מכך שהאינטרס המובהק של יחיא סינוואר הוא שההסלמה בלבנון תתגבר ואף תגיע למלחמה אזורית שתקל את הלחץ הצבאי של ישראל על חמאס ברצועת עזה.

גורמים אמריקנים טוענים כי הסערה הפוליטית והתקשורתית בישראל בעת שמטוסו של ראש הממשלה נתניהו היה בדרך לניו יורק, גרמה לנתניהו לסגת מהיוזמה האמריקנית-צרפתית להפסקת אש בלבנון וכי מייד עם נחיתתו בניו יורק הוא הודיע כי ישראל תמשיך להכות צבאית בחזבאללה.

גורמים בלשכת ראש הממשלה מכחישים וטוענים כי ראש הממשלה מעולם לא הסכים ולא השיב על ההצעה האמריקנית- צרפתית.

כך או כך, ישראל ממשיכה להכות בעוצמה בחזבאללה  וארגון הטרור לא מגלה שום סימנים לנכונות לקבל את היוזמה האמריקנית צרפתית להפסקת אש.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר אמש כי " השיחות והמגעים נמשכים גם ברגעים אלה. השיחות עם הגורמים הישראלים קרו אתמול – לפני פרסום ההצהרה – ומתרחשות היום". השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר נועד בניו יורק עם שליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק, ובהמשך הוא ייפגש גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.

גם נשיא צרפת מקרון התייחס להצהרה של ראש הממשלה נתניהו לאחר נחיתתו בניו יורק ואמר כי "הדברים אינם סופיים" וכי הוא ימשיך לדון עם ישראל בנושא.

ההערכה בקרב גורמים מדיניים בכירים היא כי הנשיא ביידן אינו מתכוון לוותר והוא יתמקד בניסיון להפעיל לחץ על ישראל לקבל את היוזמה שלו ושל הנשיא מקרון במקביל לניסיונות להפעיל לחץ על חזבאללה.

להערכת גורמי ביטחון בכירים, חסן נצראללה איננו לחוץ למרות המכות הקשות שחטף מישראל והוא לא יסכים להפסקת אש ולניתוק הלינקג' בין  ההסלמה בלבנון לבין הלחימה ברצועת עזה.

להערכתם,האסטרטגיה של חסן נצראללה היא להמשיך במלחמת ההתשה נגד ישראל ולעבור למדיניות "טפטופים" של ירי רקטות לעבר ישראל, יש לו מספיק מלאי של טילים ורקטות להמשיך במלחמת התשה ארוכה מבלי להסלים את המצב הביטחוני יתר על המידה כדי שלא להגיע לעימות צבאי כולל עם ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי