איראן הותירה את חסן נצראללה לדמם לבדו

גורמים בצמרת חזבאללה מביעים תחושות כעס ותסכול מכך שאיראן איננה מתערבת צבאית כדי לסייע לארגון במלחמה נגד ישראל. לאיראן יש אינטרסים חשובים משל עצמה והיא איננה רוצה לאבד אותם, עימות צבאי עם ישראל או מלחמה אזורית אינם על הפרק, היא מסתפקת במלחמת התשה ארוכה.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי אמר ב-25 בספטמבר כי "הכוח של חזבאללה הוא גדול בהרבה יותר ממה שהאויב מעריך, הוא לא יתמוטט או יובס כתוצאה מהמכות המופנות אל מנהיגיו."

דבריו של ח'מינאי באו כדי לתקן את הרושם שהשאירו יום לפני כן דבריו של נשיא איראן מסעוד פזשכיאן אשר אמר בראיון לרשת CNN האמריקנית כי "חזבאללה לא יכול לעמוד לבד מול מדינה שהמערב תומך בה ומספק לה נשק".

פרשנים בלבנון אומרים כי דבריו של מנהיג איראן ח'מינאי מעידים על כך שהוא סבור שחזבאללה יכול להסתדר לבדו בלחימה נגד ישראל והוא איננו זקוק לעזרתה של איראן, וכי הדברים מעידים על כך שאיראן איננה מעוניינת בהסלמה שתביא למלחמה אזורית שתגרור אותה למלחמה עם ישראל בעוד כוחות גדולים של הקואליציה הבינלאומית פרוסים באזור.

העיתון הסעודי "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-26 בספטמבר על  תחושות היאוש והתסכול בקרב מפקדי חזבאללה בעקבות המכות הקשות שהנחיתה ישראל על הארגון, הפגיעה הקשה באלפי מחבלים באמצעות פיצוץ מכשירי הביפרים ומכשירי  הקשר וחיסול מפקדים בכירים וצמרת כוח "רדוואן".

התחושה בקרבם היא כי איראן זנחה אותם, חזבאללה נותר לבדו במערכה נגד ישראל הנתמכת על ידי המעצמה הגדולה בעולם שהיא ארה"ב.

על פי הדיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט",מנהיג איראן עלי ח'מינאי שלח כבר בחודש מאי האחרון את אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" לבונקר של חסן נצראללה בביירות כדי להעביר לו הנחייה ברורה שלא להיגרר לעימות צבאי עם ישראל וכי איראן לא תתערב בעימות כזה.

לעומת זאת, שר החוץ האיראני דאז אמיר עבד אללהיאן, שנהרג אחר כך בתאונת מסוק עם נשיא איראן אברהים ראיסי, הבטיח לו שאיראן שתעמוד לצד חזבאללה בעימות צבאי עם ישראל, מזכ"ל חזבאללה בחר להאמין לגירסא הזו ולא לגירסא של  המסר שהעביר לו אסמעיל קאא'ני.

כעת מתברר כי איראן איננה רוצה להתערב בעימות בין חזבאללה לישראל, היא מסתפקת בהצהרות ובגינויים, ולמרות האיומים שלה היא עדיין לא עשתה שום פעולה צבאית לנקום על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהראן שמיוחס לישראל.

ארגון חזבאללה מדמם לבדו כתוצאה מהתקפות ישראל ומלקק את פצעיו, עזרה איראנית בשטח לא מגיעה בינתיים, ייתכן שאיראן תשלח אמצעי לחימה נוספים לחזבאללה כדי להשלים את המלאים שנפגעו בהפצצות ישראל, בינתיים יש רק מסרים מטהרן שמזהירים את חסן נצראללה שלא לעשות טעויות בעימות אם ישראל ולהמשיך במלחמת ההתשה נגדה מבלי שום הרחבה של המערכה.

לעלי ח'מינאי המנהיג העליון של איראן יש אינטרסים אחרים מאלה של חסן נצראללה והוא רוצה לשמור עליהם, לא לאבד אותם.

בעקבות ההתקפה הישראלית על מערכת הביפרים וחיסול מרבית ראשי הזרוע הצבאית של חזבאללה בלבנון, יש תחושה של פחד בקרב פעילי הארגון כי הם הבאים בתור לחיסול על ידי ישראל.

הם לא יודעים היכן יתפוס אותם הפיצוץ הבא שמתכננת ישראל.

לתחושות הזה תורמים דברים שאומרים בכירי מערכת הביטחון הישראלית לשעבר בראיונות לתקשורת הזרה.

יש קונסנזוס עולמי כי חזבאללה חטף מכות קשות מישראל  וכי מכשירים אלקטרוניים בשימוש ארגוני טרור הם סכנה להם ולאוכלוסיה שבתוכה הם מתגוררים.

איראן מנהלת משא ומתן חשאי עם ארה"ב בתיווכה של עומאן כדי להגיע להסכם גרעין חדש, נושא פרוייקט הגרעין הוא הנושא החשוב יותר מבחינתה והיא איננה רוצה לסכן אותו.

מצבו של ארגון חזבאללה כבר לא עומד בראש מעייניה, הוא קיבל את המסר האיראני ויהיה חייב להתיישר על פיו ולא לתקוף את ישראל.

ההנהגה האיראנית רוצה לבנות כלכלה חדשה עם יכולות לבנות פצצות גרעין מבלי שמישהו יקלקל לה את התוכניות, דבר שיייתן לה ייתרון אסטרטגי עצום באזור המזרח התיכון, היא מסתכלת קדימה בעוד חזבאללה עסוק בניסיון לחסל חשבונות עם ישראל ותקוע במקומו.

עם זאת הנחישות של ישראל היא גבוהה מאוד לנצח במערכה ולכן הסבלנות של בכירי חזבאללה הולכת ופוקעת , הם מאבדים כוח בתקשורת העולמית ואין להם פיתרון למצב שנוצר.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי