חשש ישראלי שאיראן תטיל מצור ימי בים התיכון באמצעות שלוחותיה

ישראל חוששת כי איראן מתכננת להטיל מצור ימי בים התיכון, באמצעות שלוחותיה, בעקבות חיסולו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ובניסיון למנוע פלישה קרקעית של צה"ל לדרום לבנון. החות'ים בתימן נערכים להרחיב את המערכה נגד ישראל בתיאום עם חזבאללה והמליציות השיעיות בעיראק.

 צה"ל תקף אמש באינטנסיביות אמצעי לחימה של חזבאללה שהוסתרו מתחת לבניינים אזרחיים בשכונת א-דאחייה ושכונות נוספות בביירות.

דובר צה"ל הודיע כי מדובר במערך טילי חוף-ים שנבנה במימון איראני.

טילי החוף-ים האיראניים הם מסוכנים מאוד, במהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 פגע טיל כזה מסוג 802-C בספינה של חיל הים, אח"י חנית, בים התיכון מול חופי לבנון והרג 4 לוחמים של חיל הים.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי מדובר במכה מקדימה של ישראל מחשש שציר ההתנגדות בראשות איראן ינסה לאיים על נתיבי השיט הבינלאומיים בים התיכון ובעצם להטיל מצור ימי על ישראל בים התיכון באמצעות חזבאללה המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה והחות'ים בתימן.

לאחר התקפות על ישראל באמצעות טילים וכטב"מים מאז ה-7 באוקטובר ועד היום והטלת מצור ימי עליה בים האדום, החות'ים בתימן מאיימים להרחיב את המערכה נגד ישראל.

עבד אלמאלכ אלחות'י, מנהיג מליציית "אנצאר אללה" של החות'ים בתימן הודיע על נכונות כוחותיו לסייע ללבנון ולחזבאללה להתעמת צבאית עם ישראל.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חזבאללה, דיווח ב-27 בספטמבר כי "הכניסה של תימן לעימות רשמי עם ישראל היא רק שאלה של זמן וכי זה תלוי ביכולת של ההתנגדות הלבנונית להתעמת ולהגיב באופן מתאים כפי שקורה כבר כמה ימים".

בנאומו השבועי אמר עבד אלמלכ אלחות'י כי "חזית התמיכה של תימן תימשך כל עוד נמשכת המלחמה ברצועת עזה".

הוא הוסיף כי "עזה לא תישאר לבדה ולבנון לא תישאר לבדה, אמרנו לפלסטינים אינכם לבדכם אנחנו איתכם עד הניצחון, זו עמדה קבועה שלנו שלא ניסוג ממנה".

עבד אלמאלכ אלחות'י טען כי המטרה של ההסלמה הישראלית בלבנון היא להחליש את חזית התמיכה הלבנונית והאשים את ארה"ב כי נקטה בכמה שיטות להחליש את חזית התמיכה הלבנונית באמצעים צבאיים וכלכליים אך היא נכשלה.

הוא טען כי לחזבאללה יש את היכולות כדי להשיג ניצחון גדול על הישות הישראלית אשר תקפה כמה אזורים שבשליטתו של חזבאללה בלבנון בהפצצות היסטריות שהיו תוצאה טבעית של הכישלון שלה ברצועת עזה.

מקור צבאי יודע דבר במליצייה החות'ית אמר לעיתון "אל-אח'באר" כי תימן בכוננות להיכנס למערכה אם ישראל תרחיב את הפעילות הצבאית שלה נגד חזבאללה בלבנון, הוא רמז לכך שתימן מתכננת "לסגור" את הים התיכון בתיאום ובשיתוף עם חזבאללה והמליציות השיעיות בעיראק.

הוא הוסיף כי "המערכה הימית נגד הישות הישראלית והאויב האמריקני עומדת להתרחב ויהיו הפתעות שידחפו את הישות הישראלית להתחנן לשלום"

הוא טען כי חזבאללה עמד בהבטחתו לפגוע במרכזים מסחריים ותעשיתיים ובבסיסים צבאיים של האויב.

האיום של החות'ים להטיל מצור על ישראל בים התיכון הוא חלק מהתוכנית של איראן לפעול נגד ישראל.

הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן, איים כבר ב-8 במאי שעבר  "להרחיב את החזיתות נגד ישראל ולסגור את מזרח הים התיכון".

הוא אמר את הדברים אתמול בטקס יום הארבעים למותו של מוחמד רזא זאהידי, מפקד גיס "קודס" בסורה ובלבנון שחוסל על ידי ישראל בדמשק בתחילת חודש אפריל.

הייתה זו הפעם השניה שאיראן  מאיימת בפעולות צבאיות בים התיכון, ב-23 בדצמבר שעבר איים מוחמד רזא נקדי, המתאם הכללי של כוחות "משמרות המהפכה" כי ארצו תסגור את הים התיכון ואת המעברים הימיים אם ארה"ב ובנות בריתה "יבצעו פשעים ברצועת עזה".

כזכור, החות'ים בתימן הנאמנים לאיראן הטילו בחודשים האחרונים מצור ימי על ישראל ומנעו  הפלגת ספינות המובילות סחורות לישראל בים האדום.

בחודש דצמבר שעבר הודיע עלי רז תנרסירי, מפקד הכוחות הימיים של "משמרות המהפכה" על הקמת כוח ימי של "הבאסיג'" שכולל מליציות הנאמנות לאיראן שכולל ספינות גדולות וגם כלי שיט צבאיים קטנים.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי לא מן הנמנע שהחות'ים בתימן מתכננים להרחיב את המערכה נגד ישראל אם כוחות צה"ל יפלשו קרקעית לדרום לבנון או כנקמה על חיסולו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה.

לדבריהם, ישראל זקוקה לעזרה של הקואליציה הבינלאומית בראשו ארה"ב כדי לשמור על נתיבי השיט הבינלאומיים בים התיכון פתוחים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי