האם ישראל תחמיץ את הזדמנות הזהב לתקוף את מתקני הגרעין באיראן?

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל תגיב בקרוב על מתקפת הטילים האיראנית וכי התגובה תהייה "קשה". עם זאת, הגורמים מעריכים כי התגובה לא תכוון למתקני הגרעין של איראן בגלל התנגדות עזה של הממשל האמריקני.

לאחר מתקפת הטילים על ישראל שלשום הגבירה איראן את האבטחה על מתקני הגרעין שלה מחשש לתקיפה ישראלית.

האיראנים במתח רב מחשש שהתגובה הישראלית תתמקד באחד ממתקני הגרעין המרכזיים במדינה או לחלופין במתקני תעשיית הנפט האיראנית.

הם לא קונים את ההדלפות היוצאות מגורמים מדיניים בירושלים וחוששים כי מדובר בהטעיה מכוונת.

הנשיא ביידן הודיע אמש כי איננו תומך בהתקפה על מתקני הגרעין של איראן וכי יהיו סנקציות נוספות שיוטלו על איראן בתגובה להתקפת הטילים שלה על ישראל.

ישראל נחושה להגיב בקרוב על התקפת הטילים האיראנית והקבינט כבר קיבל החלטה עקרונית בנושא, לדברי גורמים מדיניים בירושלים, התגובה הישראלית תהייה "קשה" ביעד אסטרטגי איראני, אולם היא לא תביא למלחמה אזורית.

מכאן יש פרשנים שונים במערב ובמדינות ערב שמסיקים מכך שישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין באיראן מכיוון שהם נחשבים מבחינת איראן ל"קו אדום" שאם ישראל תחצה אותו הוא יביא למלחמה אזורית קשה בין איראן ושלוחותיה לבין ישראל.

מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר שעבר, היו עד כה שתי התקפות של מאות טילים בליסטיים על ישראל וארה"ב הזעיקה לאזור כוחות צבא גדולים והקימה קואליציה בינלאומית להגנה על המרחב האווירי של ישראל, הכוחות האלה עדיין פרוסים באזור וישנם שרים בממשלת ישראל שסבורים כי זוהי הזדמנות פז של ישראל להכות בעוצמה במתקני הגרעין של איראן לפני שהיא מייצרת את פצצת הגרעין הראשונה שלה, מכיוון שפרוייקט הגרעין האיראני מהווה סכנה קיומית למדינת ישראל.

במערכת הביטחון הישראלית יש גישות שונות לנושא, אבל ישנם גם גורמים ביטחוניים בכירים שסבורים כי ההישגים הצבאיים של ישראל עד כה ברצועת עזה בכל הקשור לפירוק הזרוע הצבאית של חמאס, וההישגים בלבנון של חיסול חסן נצראללה והצמרת הצבאית של חזבאללה, וגם חיסול כמחצית מהיכולת הטילית והרקטית של חזבאללה, הם הישגים חשובים וכי יש לשמור על המומנטום ולתקוף את מתקני הגרעין האיראניים.

איראן חימשה וחיזקה את ארגון חזבאללה מאז שנת 2006 בצורה משמעותית בעשרות אלפי טילים, רקטות וכטב"מים כדי שיהווה "משמר קדמי" וירתיע את ישראל מלתקוף את מתקני הגרעין שלה, אבל היום האיום הזה על ישראל מצד חזבאללה הוסר, היא איננה מורתעת עוד מפני האפשרות הזו ולכן גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי "טיפול" במתקני הגרעין האיראניים הוא עניין של החלטה מדינית ומציאת העיתוי הנכון ביותר לפעולה כזו.

האסטרטגיה האיראנית היא  להשתמש בכל המליציות השיעיות שהיא הקימה במזרח התיכון לתקוף את ישראל במקרה של התקפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן, כיום ישראל נמצאת בכל מקרה במצב שהיא מותקפת על ידי המליציות האלה, מכמה חזיתות, מבלי שתקפה את מתקני הגרעין, לכן, תקיפתם של מתקני הגרעין באיראן בהחלט יכולה להיות מטרה הגיונית  מבחינתה של ישראל,

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי איראן החליטה ללכת בכל הכוח נגד ישראל כדי לנסות ולהציל את חמאס וחזבאללה מפני השמדה כוללת של הכוח הצבאי שלהם כדי למנוע את התפרקות הציר השיעי בראשו היא עומדת ולהמשיך במלחמת ההתשה נגד ישראל עד לקריסתה, לכן, מתקני הגרעין של איראן הם בהחלט מטרה לגיטימית מבחינת ישראל במלחמה הזו, לכך יש להוסיף את העובדה שאיראן ניסתה במהלך התקפת הטילים האחרונה שלה השבוע לפגוע בכור הגרעיני הישראלי בדימונה, אך נכשלה.

ראש הממשלה נתניהו היה "המתריע בשער" מאז שנות ה-90 בכל הקשור לסכנה האיראנית והמרוץ של איראן להשיג פצצה גרעינית כדי לממש את חלומה הרטוב להשמיד את מדינת ישראל.

זהו מפעל חייו והוא פעל שנים רבות לשם סיכול תוכנית הגרעין האיראנית באמצעות מגוון של פעולות מדיניות וצבאיות ובשיטות חשאיות, הוא הצליח לשכנע את הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן ולהטיל עליה סנקציות משתקות אך נכשל במאמצים לשכנע את הממשלים האמריקנים של הנשיאים אובאמה וטראמפ שארה"ב היא שתתקוף בעצמה את מתקני הגרעין האיראניים ולכן המשימה הזו מוטלת כעת על ישראל.

גורמים  מדיניים בכירים מעריכים כי לישראל יש את היכולת הצבאית לתקוף את מתקני הגרעין של איראן באופן שיביא לניטרול מסויים של כוחם שיעכב את פרוייקט הגרעין האיראני בכמה שנים וימנע את השגת הפצצה האיראנית הראשונה.

גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי התגובה הישראלית הפעם על התקפת הטילים האיראנית על ישראל לא תכלול תקיפה של מתקני הגרעין באיראן אך לא שוללים תקיפה כזו בהמשך, הסיבה לכך היא התנגדות עזה של ממשל ביידן שחושש שפעולה כזו תביא למלחמה אזורית קשה במזרח התיכון שתגרור התקפה איראנית על כל הבסיסים האמריקניים באזור ותפגע קשות בקמפיין הבחירות של קמלה האריס.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי כניסה למלחמה אזורית כזו מחיבת הסתייעות ישראלית צבאית גדולה בארה"ב ולכן הדרג המדיני בישראל מהסס אם ללכת כעת למהלך כזה,ייתכן שהוא יידחה עד לאחר הבחירות האמריקניות  מתוך תקווה שדונלד טראמפ ייבחר לנשיא ואז ייקל על ישראל יותר, מבחינה מדינית, לתקוף את מתקני הגרעין.

ראש הממשלה נתניהו קיים בערב החג התייעצויות ביטחוניות קדחתניות עם ראשי מערכת הביטחון לקראת התגובה הצבאית הישראלית על איראן, גורמים מדיניים בכירים אומרים כי לישראל יש סל  תגובות נרחב לפעולה נגד איראן, ייתכן שהקבינט הביטחוני יכונס בחשאי כדי לקבל את ההחלטה על הפעולה.

כלל לא בטוח שהתגובה הישראלית תהייה אווירית, היא תהיה מפתיעה ולא ניתן להרחיב בנושא הזה כרגע.

המטרה של התגובה הישראלית היא להרתיע את איראן אך ישראל נערכת גם לתגובת נגד איראנית שייתכן שהיא תגיע מכיוון שאיראן איננה רוצה להפנים את המסר הישראלי.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי