איראן לא מוותרת על מעמדה האזורי במזרח התיכון

איראן חוששת שישראל תצליח לפרק את הכוח הצבאי של חזבאללה וחמאס ותחליש את כוחו של הציר השיעי שבראשו היא עומדת. גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי נחישות ישראלית בטיפול בציר השיעי בראשות איראן עשויה להביא לסדר חדש במזרח התיכון.

איראן תקפה את ישראל השבוע באמצעות טילים בליסטיים, בפעם השנייה מאז תחילת המלחמה, לאחר לחץ של השלוחות שלה שחשו כי הן הופקרו על ידה, הכוונה בעיקר לחזבאללה וחמאס, זו ההערכה במערכת המודיעין הישראלית.

איראן מגלה נחישות לשמור על מעמדה כמעצמה אזורית, היא חוששת שחוסר תגובה מצידה על חיסול חסן נצראללה ואסמעיל הניה והמכות הקשות שישראל הנחיתה על חזבאללה בלבנון ועל חמאס ברצועת עזה, יעודד את ישראל לתקוף גם אותה בטווח הזמן הקרוב.

ישראל נטלה את היוזמה לידיה ועברה להתקפה, ההתקפה המחודשת השבוע של חיל האוויר הישראלי על נמל חודיידה של החות'ים בתימן ויעדים נוספים מדאיגה את איראן, היא רואה שידה של ישראל מגיעה גם למרחקים ארוכים מאוד, לחות'ים יש כבר  מחסור גדול בדלק ואיראן חוששת מתקיפה ישראלית גם על תעשיית הנפט שלה שתביא לפגיעה קשה בכלכלה האיראנית.

איראן שמרה על עמימות לגבי כוונותיה והפיצה ידיעות על מחלוקות בצמרת האיראנית על אופי התגובה על חיסולו של חסן נצראללה כדי להפתיע את ישראל, אבל ישראל לא הופתעה היה לה מידע מודיעיני בזמן על כוונות ההתקפה של איראן.

ההתקפה האיראנית בטילים על ישראל נועדה להפגין גם ביטחון עצמי גבוה כי היא איננה חוששת מישראל או מכוחות הקואליציה הבינלאומית שמוצבים באזור.

עם זאת, האיראניים חוששים שבחירת שמו של המבצע לחיסול חסן נצראללה תחת הכותרת "סדר חדש" איננה מקרית וכי ישראל מתכוונת לפרק את הציר השיעי שהקימה איראן ולהקים סדר חדש במזרח התיכון.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר", שופרו של חזבאללה, דיווח ב-3 באוקטובר כי כמה מחברי המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן סבורים כי ישראל נחושה לנטרל את קלפי הכוח של איראן במזרח התיכון ולכן היא הגיבה באופן עוצמתי נגד חזבאללה וחיסלה את חסן נצראללה ואת הצמרת הצבאית של הארגון.

לכן, איראן החליטה להקדים את ישראל ולהביא את המלחמה אליה במקום להמתין שהמלחמה תגיע לאיראן עצמה.

עם זאת, איראן שומרת על זהירות, היא חוששת שישראל טומנת לה מלכודת  ומנסה לגרור אותה לעימות צבאי עם ארה"ב במסגרתו גם יותקפו מתקני הגרעין של איראן.

ההערכה באיראן היא כי מתקפת הטילים שלה על ישראל הייתה מוצלחת והיא חיזקה את מעמדה של איראן כראש הציר השיעי נגד ישראל.

איראן נערכת כעת לתגובה הישראלית אך על פי גורמים לבנוניים היא מעריכה כי ישראל לא תשבור בתגובתה את הכלים מכיוון שאיננה מעוניינת במלחמה אזורית כעת.

איראן מנסה להפגין עמדה נחושה כי אי רצונה להיגרר למלחמה אזורית אין פירושו שהיא לא תגיב על הפגיעה הקשה של ישראל בהנהגות חזבאללה וחמאס וכוחן הצבאי, דבר שנתפס כאיום ישראלי ישיר על הביטחון הלאומי האיראני.

היא מתכוונת להמשיך בקו הזה גם במחיר הסתכנות בהתדרדרות למלחמה אזורית, איראן נוקטת במדיניות מעשית של הליכה על הסף כדי לשמור על ציר ההתנגדות שבראשו היא עומדת, עיני השלוחות שלה נשואות אליה והיא אינה רוצה לאכזב ולאבד אותן.

האם ייוצר "סדר חדש" במזרח התיכון?

חיסול הנהגת חזבאללה בראשות חסן נצראללה וההנהגה הצבאית של חמאס והאפשרות כי ישראל תצליח לפרק את כוחן הצבאי של חזבאללה וחמאס, יוצר בפוטנציה את ההזדמנות לסדר חדש במזרח התיכון, אולם, ישראל צריכה לטפל גם בראש התמנון  שהוא איראן ולהסיר את הכפפות.

מכה ישראלית חזקה על יעדים אסטרטגיים באיראן, כמו מתקני הגרעין את תעשיית הנפט האיראנית, תעביר מסר לציר השיעי כי הוא והעומדת בראשו נחלשו והגיעה העת לפרק את הציר הזה.

גורמים ביטחוניים מעריכים, כי נחישות ישראלית להשיג את המטרה הזו  תיצור את התנאים להירתמות של מדינות המערב,ובראשן ארה"ב, לאמץ גם כן את אותה המטרה, במיוחד אם הממשל האמריקני יתחלף אחרי הבחירות בנובמבר ודונלד טראמפ יהיה הנשיא הבא.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי