הגיעה העת לטפל בהתקפות המליציות השיעיות בעיראק על ישראל

מאז תחילת המלחמה, ישראל נמנעת מתקיפת המליציות השיעיות בעיראק למרות שהן תוקפות את ישראל בטילים ובכטב"מים. הגיעה העת לטפל במליציות האלה בתיאום עם ארה"ב.

 שני חיילי צה"ל נהרגו ב-4 באוקטובר בבסיס בצפון רמת הגולן מפגיעת כטב"מ ששוגר מעיראק, כטב"מ נוסף ששוגר מעיראק יורט על ידי צה"ל.

מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר שעבר תוקפות המליציות השיעיות בעיראק, בתיאום עם "משמרות המהפכה" של איראן, את ישראל בטילים ובכטב"מים במסגרת מדיניות "איחד החזיתות" נגד ישראל של הציר השיעי בראשות איראן.

הפעילות הזו מתקיימת לצד המשך תקיפת הבסיסים האמריקנים בעיראק ובסוריה על ידי המליציות האלה, בחודשים האחרונים הן הגבירו את ההתקפות על ישראל.

רוב הטילים והכטב"מים שהן שיגרו לעבר ישראל יורטו על ידי צה"ל.

את ההתקפות על ישראל מוביל גוף המכונה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" המאגד בתוכו כמה מליציות.

בתחילת המלחמה ניסו כמה מליציות שיעיות מעיראק לחדור לשטח ירדן ומשם להגיע לגבול עם ישראל כדי להילחם נגד חיילי צה"ל, אולם צבא ירדן הרחיק אותן מגבול ירדן עיראק.

גורמי ביטחון בכירים אומרים כי חלק מהפעילות הזו היה מוכוון על ידי איראן כדי לנסות ולזעזע את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה.

ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע סודאני מנסה לרסן את פעילות המליציות השיעיות, במיוחד לאור העובדה שבאחרונה הושג הסכם בין הממשל האמריקני לממשלת עיראק על נסיגת הכוחות הזרים מעיראק, אבל ללא הצלחה.

עיראק זקוקה לסיוע הצבאי שארה"ב נותנת לצבא עיראק לצורך המשך הלחימה נגד ארגון דאע"ש.

על פי גורמים ביטחוניים, ישראל נמנעת מלפעול בגלוי נגד המליציות השיעיות בעיראק , שכאמור הרגו באחרונה שני חיילי צה"ל באמצעות כטב"מ,וזאת על פי בקשת הממשל האמריקני, מחשש שהמליציות השיעיות יגיבו בהתקפות מסיביות על הבסיסים האמריקניים בעיראק ובסוריה.

אולם, ישראל תתקשה להמשיך בהבלגה הזו לאור העובדה שמאז חיסול מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הגבירו המליציות בעיראק את ההתקפות על ישראל והן מאיימות להסלים עוד יותר את הירי לעבר ישראל אם ישראל תתקוף את איראן.

נראה כי ראש ממשלת עיראק סודאני משחק משחק כפול, הוא יודע בדיוק אילו מליציות עוסקות בהתקפות על ישראל אך מעלים עין,הן משתייכות למפלגות אסלאמיות שתומכות בפרלמנט בממשלה העיראקית אבל גם בסיוע לפלסטינים ברצועה ולחזבאללה בלבנון נגד ישראל.

לאיראן יש השפעה גדולה בעיראק בזירה העיראקית אבל גם לממשל האמריקני ששולט במרחב האווירי של עיראק וביצוא הנפט ממנה.

לארה"ב יש מודיעין מצויין על המתרחש בעיראק ועל זהות המליציות שתוקפות את ישראל.

נראה כי ישראל צריכה לתאם בהקדם את הפעילות נגד המליציות העיראקיות עם ארה"ב כדי שתרסן אותן מכייוון שראש ממשלת עיראק מתחמק מכך, אבל אסור שהמצב הזה יימשך במיוחד לאור ההסלמה הצבאית המסתמנת בין ישראל לאיראן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי