איראן מנסה להרתיע את ישראל מהתקפה עליה

איראן נוקטת בלוחמה פסיכולוגית האומרת שהיא עשוייה לייצר נשק גרעיני וזאת כדי להרתיע את ישראל מלתקוף אותה. ההערכה בישראל היא שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי לא ישנה את המדיניות המוצהרת של איראן בנושא הגרעין לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב.

מועד ההתקפה הישראלית על איראן ויעדיה נשמרים בסוד, למרות כל הספקולציות באמצעי התקשורת, היא תתבצע בקרוב ועל פי הדיווחים המגיעים מאיראן, משטר ההיאתולות חושש מאוד מההתקפה הזו ומבטיח תגובה מהירה עליה בירי של מאות טילים בליסטיים על אתרים אסטרטגיים בישראל.

בצד ההכנות להתגוננות מההתקפה הישראלית, בעיקר בכל מה שקשור לתעשיית הנפט, כמו הרחקת מיכליות הנפט מהנמלים, איראן נוקטת בלוחמה פסיכלוגית נגד ישראל ובהפגנת כוח כדי להרתיעה מההתקפה הצפויה.

איראן הכחישה בעבר טענות במדינות המערב כי יש לה מסלול חשאי לייצור נשק גרעיני, אבל, עכשיו היא רומזת כי היא תשנה את עמדתה בכל הקשור לייצור נשק גרעיני והזהירה גם כי ארגון חזבאללה יכול לתקוף את שדות הגז הטבעי של ישראל בים התיכון, את הדברים אמרו לעיתונות האיראנית גורמים שמקורבים למנהיג העליון עלי ח'מינאי.

העיתון "טהראן טיימס"  בשפה האנגלית המזוהה עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי, פירסם ב-9 בספטמבר כותרת ראשית האומרת:

"התגברות הקולות לייצור נשק גרעיני". הוא גם כתב  כי "הסכנה האיראנית מתדלקת את רצון העם באיראן שיהיה לרפובליקה האסלאמית נשק גרעיני."

איראן טוענת כבר שנים רבות כי היא נגד ייצור נשק גרעיני וזאת בהתאם לפסק הלכה(פתווא) של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

לטענת העיתון, מרבית החברה האיראנית תומכת בכך שלאיראן יהיה נשק גרעיני, לדבריו, סקר שעשתה חברת סקרי דעת קהל בקנדה מצביע על כך ש-70 אחוזים מהאיראנים תומכים בפיתוח נשק גרעיני כדי להגביר את ההרתעה נגד ישראל.

בראיון עם חסן ח'מינאי, נכדו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, אמר חסן כי "איראן חייבת לחזק את כוח ההרתעה שלה."

במקביל, 39 חברי פרלמנט איראניים שיגרו איגרת למנהיג העליון עלי ח'מינאי שבה הם קראו לו "לבחון מחדש את דוקטרינת ההגנה של איראן".

ההצלחות של ישראל במלחמה נגד חמאס ברצועת עזה ונגד חזבאללה בלבנון,והמליציות  השיעיות בסוריה ובתימן הכניסו ללחץ את ההנהגה האיראנית שחוששת מההתקפה הישראלית הצפויה על איראן.

אמצעי תקשורת מקומיים באיראן פירסמו השבוע כי ארגון חזבאללה עלול לתקוף את מתקני האנרגיה של ישראל ואת שדות הגז הטבעי בים התיכון כדי לשמור על "מאזן ההרתעה".

הם גם העלו את האפשרות שאיראן תתקוף מתקנים של תעשיית הנפט של מדינות המפרץ אם ישראל תפגע במתקני הנפט שלה.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי הלוחמה הפסיכולוגית הזו של איראן מעידה על הלחץ הרב שקיים בהנהגה האיראנית מהתקיפה הישראלית הצפויה על איראן בימים הקרובים.

לדבריהם, מי שכנראה מארגן את קמפיין הלוחמה הפסיכולוגית הוא המנהיג העליון עלי ח'מינאי בעצמו.

עם זאת, אומרים אותם גורמים כי עלי ח'מינאי זהיר מאוד ולא יחליט על שום שינוי במדיניות הגרעין האיראנית לפני תוצאת הבחירות לנשיאות בארה"ב, הוא חושש מאוד מכך שדונלד טראמפ ייבחר לתפקיד הנשיא, במיוחד לאור ההצהרות האחרונות של טראמפ התומכות בתקיפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן.

בינתיים, אפשר לאיים ולהזהיר את ישראל, אף אחד לא משלם כסף על דיבורים וקשקשת באמצעי התקשורת.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי