איראן פועלת לסכל את התוכנית האמריקנית לבחירת נשיא חדש ללבנון

איראן פועלת לסכל את התוכנית האמריקנית לבחירת נשיא חדש ללבנון ורואה בגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון, מריונטה אמריקנית. שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י הבהיר ליו"ר הפרלמנט הלבנוני כי איראן היא זו שעדיין שולטת בלבנון והיא שתקבע מה יקרה במדינה.

למרות המכות הקשות שחטף ארגון חזבאללה בלבנון מישראל, איראן ,שחזבאללה הוא הזרוע החשובה ביותר שלה במזרח התיכון, איננה מתכוונת לוותר על האחיזה שהייתה לה בלבנון, עד לחיסול חסן נצראללה וצמרת הארגון על ידי ישראל.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי רואה חשיבות רבה בהישארותו של חזבאללה כארגון חזק בזירה הלבנונית, לא רק כמפלגה פוליטית אלא גם כארגון צבאי חזק.

לכן הוא שיגר ללבנון כמה בכירים איראניים, אחרי ביקור שר החוץ עבאס עראקג'י, הגיע גם לביירות אמש יו"ר הפרלמנט האיראני עלי קאליבאף שעשה הפגנת כוח וסייר בשכונת א-דאחייה בביירות.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר, שופרו של חזבאללה, דיווח אמש כי הוא הביא עמו מסר לממשלת לבנון ולחזבאללה מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי האומר:

"אינכם לבדכם, איראן עומדת לצידכם".

על פי גורמי מודיעין מערביים, בשיחות סגורות המנהיג העליון עלי ח'מינאי משווה את לבנון לדמותה של איזמרלדה, הצועניה היפה בסיפור "הגיבן מנוטרדם" של הסופר הצרפתי ויקטור הוגו, ואת ארגון חזבאללה לפיגיון שהיא הסתירה על גופה, כולם רוצים לשלוט בלבנון בגלל יופיה, אך כל מי שמתקרב אליה  ומנסה להתעסק עמה נדקר על ידי הפיגיון שלה שהוא חזבאללה.

איראן מנסה לשמר את הנרטיב של חזבאללה כי הוא "המגן של לבנון" למרות שהוא דואג אך ורק ליישום האג'נדה האיראנית ולא לאינטרסים של לבנון.

איראן רואה בתוכנית האמריקנית שעל הפרק להניע הסדרה מדינית חדשה בין ישראל לממשלת לבנון  בדרום לבנון, באמצעות בחירת נשיא חדש ללבנון, קונספירציה ישראלית אמריקנית לנטרל את הכוח וההשפעה של איראן בלבנון באמצעות חזבאללה.

לכן, היא תעשה הכל כדי לסכל את התוכנית האמריקנית.

האיראנים חוששים שהמועמד האמריקני לתפקיד הנשיא החדש של לבנון, הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון, שקיבל את מרבית הכשרתו הצבאית בארה"ב, הינו מריונטה של המשטר האמריקני  שתשרת את האינטרסים האמריקנים באזור אם ייבחר לנשיא הבא של לבנון.

המנהיג העליון עלי ח'מינאי איננו דואג לגורלה של לבנון אלא לאינטרסים של איראן בלבד.

בנאום ההספד שלו לחסן נצראללה בטהראן בשבוע שעבר, הוא קרא לצעירים השיעים של חזבאללה ותנועת "אמל "בלבנון לצאת לג'יהאד נגד ישראל וארה"ב מבלי להתחשב בהשלכות הקשות של ג'יהאד כזה על מדינת לבנון.

איראן מנסה להטעות את הקהילה הבינלאומית. מחד גיסא, הנשיא שלה מסעוד פזשכיאן הבהיר בנאומו האחרון באו"ם כי ארצו מעוניינת במשא ומתן עם ארה"ב אך מאידך גיסא, המנהיג העליון עלי ח'מינאי שיגר את שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י ללבנון לשיחות כדי לסכל כל תוכנית לבנונית עצמאית להסדרה עם ישראל ללא אישור של איראן.

נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני, מנסה ביחד עם ראש הממשלה הזמני נג'יב מיקאתי ומנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט לקדם בחירה של נשיא חדש ללבנון שיהיה מוסכם על כל העדות בלבנון, נשיא כזה יוכל להיכנס במהירות לתפקידו ולהורות לצבא לבנון לשמור על השקט והיציבות בדרום לבנון ויזכה לתמיכה בינלאומית, אולם, שר החוץ האיראני  עראקג'י הבהיר לו כי איראן היא זו שעדיין שולטת בלבנון והיא שתקבע מה יקרה במדינה.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" שופרו של חזבאללה פירסם בסוף השבוע כי ליסה ג'ונסון, שגרירת ארה"ב בביירות קיימה סדרה של פגישות עם קבוצות פוליטיות בלבנון והדגישה כי " ארגון חזבאללה נחלש מאוד בעקבות ההתקפות נגדו שפגעו בחסן נצראללה ובהנהגת הארגון וכי חזבאללה אינו יכול לכפות עוד את רצונו ובקרוב תיכנס לבנון לשלב פוליטי חדש בו אין מקום לחזבאללה".

דבריה התפרשו בלבנון כעמדה אמריקנית שאיננה מעוניינת בהפסקת אש בלבנון אלא ממשיכה לתמוך במהלך הצבאי הישראלי עד להשגת יעדיו.

נראה כי חזבאללה נלחם לא רק בדרום לבנון נגד הפלישה הקרקעית הישראלית ועכשיו הוא מנסה למנוע שחיקה במעמדו הפוליטי בתוך לבנון בעקבות המכות הקשות שחטף מישראל ומנסה לסכל כל תוכנית לבנונית עצמאית לצאת מהמשבר העמוק שאליו הוא גרר את מדינת לבנון.

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי לאחר סיום המבצע הקרקעי של צה"ל בדרום לבנון, ישראל תדרוש את יישום החלטה 1559 של מועצת הביטחון בהתקבלה בספטמבר 2004  הקוראת לכבד את העצמאות והריבונות של לבנון ופירוק כל המליציות שפועלות בה מנשקן, ובראשן ארגון חזבאללה.

המאבק המדיני על עתידה של לבנון בסיום המלחמה עומד להיות מאבק קשה מאוד,ולכן חשוב מאוד שלצה"ל יהיו הישגים משמעותיים  ושהוא יקבע עובדות חדשות בשטח בדרום לבנון שישפיעו  על המשא ומתן המדיני, איראן נותנת את כל הגיבוי הדרוש לחזבאללה והיא נחושה להמשיך ולחזק אותו מתוך האינטרסים של שמירה על מעמדה כמעצמה אזורית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי