המשטר האיראני במצוקה-ישראל תתקוף בקרוב

לקראת ההתקפה הצפויה של ישראל על איראן בימים הקרובים אומרים גורמים בכירים בירושלים כי לישראל יש קווים אדומים ואם איראן תחצה אותם היא תשלם מחיר יקר. ישראל נחושה לפרק לחלוטין את טבעת החנק האיראנית שנבנתה סביבה במשך שנים ולהקים אזורי ביטחון שיגנו עליה בגבולה הדרומי ובגבולה הצפוני.

ישראל תתקוף את איראן לפני ה-5 בנובמבר שהוא מועד הבחירות בארה"ב, התקיפה תהייה כבר בימים הקרובים, כך מעריכים גורמי מודיעין מערביים, ואז יתברר לה ביתר שאת, כי המדיניות שלה בשנים האחרונות של הקמת "חגורת אש" על ישראל כשלה והיא איבדה  שתיים מהשלוחות החשובות שלה במזרח התיכון שהן חמאס וחזבאללה.

אותם גורמים מזהירים כי אם איראן לא תכיל את ההתקפה הישראלית הצפויה, שבאה בתגובה על שתי התקפות איראניות על ישראל באמצעות מאות טילים בליסטיים, איראן עלולה להיגרר לסבב מהלומות צבאיות עם ישראל שבמהלכו היא תשלם מחיר יקר, אמנם היא תצליח גם לפגוע במטרות בישראל אך היא תסכן את הפרוייקט הגרעין שלה ואת תעשיית הנפט ותשלם מחיר כלכלי יקר מאוד שעלול להמריד נגדה את האוכלוסיה ברפובליקה האסלאמית.

נכון לשעה זו, לראש הממשלה נתניהו יש גיבוי אמריקני לתוכנית תקיפה מוגבלת באיראן שמקובלת על ממשל ביידן ומתואמת עמו באופן כללי, ארה"ב תגבה, באמצעות הכוחות שלה הפרוסים במזרח התיכון, את המרחב האווירי הישראלי ותיירט טילים איראניים שינסו לפגוע מטרות בישראל.

גם לישראל יש קווים אדומים, אומרים גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ואם איראן תחצה אותם, ישראל תסיר את הכפפות ותפגע במטרות איראניות רגישות, ישראל נערכת לכמה תרחישים והרבה תלוי במה שתעשה איראן והאם היא הפיקה את הלקחים מהמלחמה בשנה האחרונה.

יחיא סינוואר עשה טעות גדולה כשגרר את המזרח התיכון לסף מלחמה אזורית באמצעות הטבח שעשה בישובי עוטף עזה,מבחינתו זה היה הישג אסטרטגי לסבך את איראן במלחמה עם ישראל, ההסתבכות הזו עלתה לה בכך שהיא כבר איבדה את כוחה ברצועת עזה כתוצאה מהפגיעה הקשה בארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי והיא עומדת גם לאבד את חזבאללה ואת השפעתה בלבנון.

כפי שהדברים נראים כעת, ישראל הצליחה לפרק חלקים חשובים שהקימה איראן בציר השיעי, טהראן אומרת כי לא נותרה לה שום דרך אלא להגיב אם ישראל תתקוף אותה, אולם בכך היא תפגע באינטרסים שלה עוד יותר, ישראל מוכנה היטב לתקיפות נוספות, לא רק לתקיפה צבאית אחת, מבחינת ישראל מדובר במלחמת קיום והיא איננה מתכוונת להיכנע.

להערכת גורמים מדיניים בירושלים, איראן החלה כבר להתדרדר במדרון לעבר מלחמה אזורית שייתכן שגם ארה"ב תיגרר אליה, זה הדבר שהיא רצתה להימנע ממנו אבל הטעות הגדולה של יחיא סינוואר ב-7 באקוטובר, שאותה היא הייתה יכולה למנוע, הביאה אותה למצב הזה.

ישראל עברה בשבועות האחרונים למתקפה בלבנון, אחרי שכבשה את כל רצועת עזה והיא נחושה לפרק לחלוטין את טבעת החנק האיראנית שנבנתה סביבה במשך שנים, היא נחושה להקים אזורי ביטחון שיגנו עליה בגבולה הדרומי ובגבולה הצפוני ולנטרל את האיום הצבאי מצד איראן.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי למנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי לא תהייה ברירה אלא לקבל את המציאות החדשה ולנטוש את רעיון הידוק טבעת החנק מסביבה של ישראל.

אם הוא לא יפנים זאת , איראן תשלם מחיר כבד, במיוחד אם דונלד טראמפ ייבחר לנשיא הבא של ארה"ב, זו ההערכה בירושלים.

ישראל קיצצה כבר שתי זרועות של התמנון האיראני ברצועת עזה ובלבנון ואם לא תהייה לה ברירה היא תערוף גם את ראש התמנון.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי