"מדיניות ההכלה" של הממשלה

הממשלה נוקטת "מדיניות הכלה" ואיננה מתכוונת לצאת למבצע צבאי גדול למיגור הטרור.
מדובר בטעות ועל הממשלה לגבש לאלתר תוכנית מסודרת למלחמה בטרור ולבצעה ללא דיחוי.

כפי שעולה מהחלטות הקבינט המדיני ביטחוני וממקורביו של שר הביטחון משה בוגי יעלון לממשלה הנוכחית אין כוונה לצאת למבצע צבאי גדול לביעור קיני הטרור בירושלים ובגדה בסגנון "חומת מגן מספר שתיים".

במקום זה מיחזר הקבינט הביטחוני החלטות ישנות בכסות חדשה ונראה כי ראש הממשלה ושר הביטחון מעדיפים לנקוט "מדיניות הכלה" לגל הטרור והאלימות.

מאז כינון ממשלת הימין הצרה ולמרות המיני- אינתיפאדה שהייתה לפני כמה חודשים במזרח ירושלים בעקבות נהירת חברי כנסת ישראלים להר הבית בחיפוש אחר כותרות, לא גובשה במערכת הביטחון ובמשטרת ישראל או בקבינט הביטחוני שום תוכנית מסודרת למלחמה בטרור, שתופעל בעת הצורך, שתכלול כניסה לשכונות הערביות במזרח ירושלים ולקיני הטרור בגדה כדי ללכוד אמצעי לחימה, מבוקשים ומסיתים, הטיפול בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בראשות השיח' ראא'ד צלאח וארגון "אלמראבטון" היה כושל וממשלת נתניהו ניהלה מדיניות שלומיאלית בנושא הר הבית.

רק בשבוע הבא יתכנס הקבינט בטחוני כד לדון בנושא ההסתה של התנועה האסלאמית.

לכך יש להוסיף את הזנחתה של משטרת ישראל ללא מפכ"ל קבוע במשך כמה חודשים ומינוי השר גלעד ארדן, שאין לו שום הבנה ביטחונית או מדינית, לתפקיד השר לביטחון פנים.

כדאי ששרי הממשלה ירדו אל העם ויבקרו למשל בשכונת פסגת זאב בצפון ירושלים וישמעו את תלונות התושבים על ירי יום יומי לעבר בתיהם, במשך השנים האחרונות, ממחנה הפליטים שועפט, הסמוך לשכונה, שהינו בתחום המוניציפאלי של ירושלים ובאחריות משטרת ישראל ועירית ירושלים.

 הפניות הנואשות של תושבי השכונה לעירייה ולמשטרה לא עזרו והסבל נמשך עד היום.

ראש הממשלה הודיע לאחר סיור באיו"ש כי צה"ל יפרוס מצלמות בכל הצירים ביו"ש, בקרקע ובאוויר, עם חמל"ים וקישוריות, מדוע הדבר הזה לא נעשה כבר לפני כמה חודשים? האם היה צריך להמתין לגל של טרור כדי שתתקבל ההחלטה הזו?

הציפיות בציבור הימין לאחר הבחירות היו שממשלת הימין הצרה בראשות בנימין נתניהו תדע להילחם בטרור ביעילות, במיוחד לאחר מבצע "צוק איתן", ושהיא תסיר את הכפפות, במקום זה היא התנהלה בצורה שלומיאלית בכל הקשור להר הבית ולביטחון הפנים בירושלים.

נתניהו ויעלון מעריכים כנראה שהצעדים שנקטו מספיקים "להכיל" את גל הטרור הנוכחי ולבלום אותו בניגוד לשרי "הבית היהודי" ושרים אחרים בליכוד הסבורים שצריך לנקוט מדיניות נוקשה יותר כלפי הטרור, להתנער מרעיון "שתי מדינות לשני עמים", להגביר את הבניה ביו"ש, לעצור את משוחררי עסקת שליט ועוד.

נתניהו ויעלון חוששים שמבצע צבאי נרחב ביו"ש יביא להתמוטטות הרשות הפלסטינית ואז האחריות לדאוג לפלסטינים ביו"ש תיפול על ישראל, אין זה נכון בהכרח, ניתן לבצע מבצע כזה גם באופן מדורג ללא הפלתה של הרש"פ ואולי אפילו בתיאום חלקי או מלא עמה ,ובכל מקרה הטענה הזו לא תופסת לגבי השכונות הערביות של ירושלים שהן תחת שלטון וריבונות ישראל.

לא ניתן להעריך לאיזה כיוון יתפתח גל הטרור הנוכחי, מדובר בנחש רב ראשים שבכל רגע עלול להרים ראש ולהכיש בטרור במקום לא צפוי, לכן יש לערוף את כל ראשיו כבר עכשיו.

 כבר כעת יש בקיעים בקואליציה וראש הממשלה נזקק לכך שמנהיג ש"ס אריה דרעי יגן על מדיניותו בעוד שרי הליכוד "הנאמנים" לו שותקים או משתתפים בהפגנת הימין מול ביתו.

הממשלה מותקפת מתוך תוכה על ידי שרי "הבית היהודי" בנט, שקד ואריאל ועל ידי ראשי האופוזיציה הרצוג, ליברמן, לפיד ולבני.

בכוחו של הטרור הפלסטיני, אם יתפתח לממדים נרחבים,  למוטט את הרשות הפלסטינית ואף להביא לנפילתה של הממשלה בישראל.

תנועת חמאס מאיימת להצטרף לחגיגת הטרור בגדה ובירושלים באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל והממשלה עלולה למצוא את עצמה מתמודדת בו זמנית בכמה חזיתות.

ראש הממשלה נתניהו שהביא את ניצחון הימין בבחירות האחרונות בקמפיין אישי בימים האחרונים של מערכת הבחירות, תוך שהוא מפחיד את ציבור הבוחרים מ"נהירת הערבים באוטובוסים לקלפיות" עלול להפסיד את תמיכת הימין במדיניותו הנוכחית.

"מדיניות ההכלה" איננה פיתרון הולם לגל הטרור פלסטיני הנוכחי, במקרה הטוב היא רק בגדר כיבוי שריפות עד הגל הבא של הטרור.

הממשלה צריכה להכין תוכנית סדורה מיידית למלחמה בטרור במזרח ירושלים ובגדה ולבצע אותה, לפני שהעניינים יצאו מידי שליטה, ויפה שעה אחת קודם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי