תפיסת הביטחון החדשה של ישראל ברצועת עזה

ישראל וארה"ב הגיעו להבנות על הצורך בהשמדת כל התשתית הצבאית של ארגון חמאס והפלת משטרו ברצועת עזה ועל אופי הלחימה בחודשים הקרובים. ישראל גיבשה את עקרונות תפיסת הביטחון החדשה שלה ברצועת עזה.

הביקורים בישראל של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ושל היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן היו בסך הכל חיוביים, כך אומרים גורמים מדיניים בירושלים וישנה התקרבות בעמדות בין ישראל לארצות הברית באשר למשך הלחימה ברצועת עזה ואופי הלחימה בהמשך עד למיטוט שלטון חמאס והריסת התשתית הצבאית שלו.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר ב-15 בדצמבר כי ארה"ב מסכימה עם העמדה הישראלית שהעימות עלול להימשך עוד חודשים אך "אנו דנים עם ישראל על פעולות מצומצמות יותר וממוקדות יותר ואני חושב שיש הסכמה כללית לפעולות בעצימות נמוכה יותר".

לדברי גורמים מדיניים בירושלים,ארה"ב מבינה את זכותה של ישראל לעשות הכל כדי למנוע הישנותם של אירועים כמו הטבח ב-7 באוקטובר וכי אסור לחמאס להמשיך לשלוט ברצועת עזה ויש לפרק אותה מנשקה, להרוס את כל התשתיות הצבאיות שהקימה ולחסל את הצמרת הצבאית שלה.

הבכירים האמריקנים הסכימו עם הדרג המדיני כי כל שלטון עתידי ברצועה אחרי המלחמה חייב להיות שלטון שוחר שלום שמתנגד להשמדת מדינת ישראל והריגתם של יהודים.

בלי הסכמה לעקרונות האלה שום שלטון פלסטיני לא יוכל להתקיים ברצועת עזה, לשקם את הרצועה מנזקי המלחמה ולהכין את השטח לעריכת בחירות כלליות בעתיד.

המחלוקת בין ישראל לממשל ביידן על השאלה מי ישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה נותרה בעינה, ישראל מתנגדת לעמדה האמריקנית כי הרש"פ היא זו שצריכה לשלוט ברצועה אחרי שתעבור רפורמות מקיפות.

ראש הממשלה הקים צוות מיוחד בראשותם של היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר רון דרמר לגבש את עמדת ישראל בנוגע לגוף שישלוט ברצועה והוא ינהל דיונים עם הצד האמריקני כדי להגיע להבנות.

עם זאת, ישראל גיבשה את עקרונות תפיסת הביטחון החדשה שלה לגבי רצועת עזה בתום המלחמה.

א.השמדה מוחלטת של התשתית הצבאית שבנה חמאס וחיסול כל מפקדי הזרוע הצבאית.

ב.לישראל יהיה חופש פעולה ביטחוני מלא ברצועה כדי למנוע התחמשות ארגוני הטרור, הרצועה חייבת להיות מפורזת מנשק.

ג.ישראל תקים אזור חיץ בתוך שטח הרצועה לאורך הגבול עם ישראל שמטרתו למנוע חדירות לשטח ישראל.

ד.ישראל תשלוט באופן מלא על "ציר פילדלפי" באזור רפיח, בגבול עם מצרים  ותקים מכשול קרקעי חדש למנוע הברחות נשק ממצרים לרצועה באמצעות מנהרות.

ה. מעמדה של רצועת עזה יהיה כמעמד שטחי B ביהודה ושומרון וצה"ל יוכל להיכנס לשטחה כל אימת שירצה לצורך המלחמה בטרור.

ו.לא תורשה יותר כניסת פועלים מרצועת עזה לעבודה בישראל.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי אלה הם התנאים הבסיסיים שחייבים להתקיים כדי למנוע התקפות טרור בעתיד מרצועת עזה לעבר ישראל וכי יש ליישם אותם לאלתר כדי שתושבי עוטף עזה יוכלו לשוב לבתיהם ולשקם אותם.

אף אחד בישראל איננו משלה את עצמו שיחול שינוי לטובה בעמדת הציבור הפלסטיני ברצועת עזה כלפי ישראל, רוב התושבים שם הינם פליטים ששונאים את ישראל, הם תמכו בטבח של ה-7 באוקטובר והם ממשיכים לתמוך בתנועת חמאס למרות האסון הגדול שהיא הביאה עליהם.

הקהילה הבינלאומית חייבת לפעול כדי לשקם את רצועת עזה באמצעות כסף ממדינות ערב ולהקים מנהל אזרחי מקומי שינהל את הרצועה, זהו איננו תפקידה של ישראל, המנהל האזרחי החדש צריך להיות מנותק מבחינה פוליטית מכל גוף או מפלגה שעויינים את ישראל ולעסוק בניהול חיי היום יום בלבד.

אלה הם העקרונות שמנחים את מדיניות הביטחון הישראלית ביחס לרצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, הלחימה עדיין נמשכת במלוא עוצמתה והיא תימשך עוד זמן רב עד להכרעת חמאס, אבל רצוי מאוד כבר להתחיל ולהכין את היום שאחרי המלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי