נצראללה לא רוצה מלחמה כוללת עם ישראל

חזבאללה הגיב על חיסולו של צאלח אלעארורי בביירות בשבוע שעבר בירי עשרות רקטות וטילים לעבר ישראל אך הוא אינו מעוניין בהרחבת המערכה למלחמה כוללת. גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי לא יהיה מנוס מפעולה קרקעית רחבה של צה"ל בדרום לבנון.

חזבאללה הגיב ב-6 בינואר בירי עשרות רקטות וטילי נ"ט לעבר מטרות בצפון ישראל במה שתואר על ידו כ"תגובה ראשונה" על חיסולו של בכיר חמאס צאלח אלעארורי בביירות בשבוע שעבר, אבל חסן נצראללה עדיין נזהר מאוד שלא לשבור את כללי המשחק עם ישראל, הוא מחליף עם ישראל מהלומות צבאיות אך עדיין מגלה זהירות רבה כדי שלא להיגרר למלחמה כוללת.

חסן נצראללה עמד  בהבטחתו כי תהייה תגובה על חיסולו של צאלח אלעארורי לאחר שהוא הפך ללעג בעולם הערבי, ייתכן מאוד גם שיהיה המשך לתגובה הראשונה על החיסול, אבל נצראללה טוען שההנחיות להגיב ירדו כבר לשטח והכל תלוי בו.

הירי של הרקטות וטילי הנ"ט לעבר ישראל מאפשר לחסן נצראללה לטעון בפני מבקריו כי הוא לא עבר בשתיקה על החיסול הישראלי של צאלח אלעארורי בלב שכונת א-דאחיה, המעוז של חזבאללה.

בנאום נוסף שנשא חסן נצראללה בסוף השבוע שעבר, טען חסן נצראללה כי ארגונו  ביצע 670 התקפות על ישראל מאז פרוץ המלחמה וכי בכמה ימים מספר ההתקפות של חזבאללה הגיע ל-23 התקפות ביום.

למרות הדברים של חסן נצראללה, חיסולו המוצלח של צאלח אלעארורי בלב שכונת א-דאחיה בביירות עדיין מהדהד ברחבי המזרח התיכון ונחשב להצלחה ישראלית גדולה, מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי בלבנון ירדו למחתרת מחשש שגם הם יחוסלו.

ההישג הגדול של חזבאללה הוא הצלחתו להרחיק עשרות אלפי ישראלים מבתיהם בגבול הצפון כבר יותר מ-3 חודשים, ישראל עדיין שומרת על איפוק ועל ההתחייבות שלה לנשיא ביידן שלא לפתוח במלחמה כוללת בחזית הצפונית, היא גם נותנת סיכוי לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין לנסות ולמצוא פיתרון מדיני למשבר.

חסן נצראללה לא מתקפל, הוא נחוש לסחוט את הלימון עד סופו ולנצל את המשבר גם להשיג וויתורים משמעותיים מישראל בנושא 13 נקודות המחלוקת בגבול היבשתי בינה לבין ישראל.

חסן נצראללה מנהל מלחמת התשה נגד ישראל בגבול הצפון שיש לה כמה מטרות:

א.סיוע לחמאס על ידי הפעלת לחץ צבאי על ישראל להכריז על הפסקת אש מלאה ברצועת עזה.

ב. אי הסגת כוחותיו מאזור הגבול עם ישראל בדרום לבנון.

ג.הפעלת לחץ על ישראל להיכנע לדרישות הטרירטוריאליות  של לבנון בנושא המחלוקת על הגבול היבשתי שלה עם ישראל.

לדברי נצראללה, המלחמה פתחה בפני לבנון את האפשרות לביסוס נוסחה חדשה בכל הקשור למניעת ישראל מפגיעה בריבונותה של לבנון.

נצראללה ער מאוד לחששות של תושבי לבנון מפני מלחמה כוללת, הם מודעים היטב לאזהרות ישראל "להחזיר את לבנון לתקופת האבן",הם עדיין זוכרים את הטראומה של מלחמת לבנון השנייה ב-2006 שנגרמה על ידי הטעות שעשה חסן נצראללה.

כמאה אלף תושבים מהכפרים בדרום לבנון נמלטו מבתיהם צפונה בגלל התקיפות הישראליות באזור הגבול וגם הם מפעילים לחץ על חזבאללה ורוצים רגיעה ולשוב לבתיהם.

גם איראן איננה מעוניינת במלחמה כוללת של חזבאללה עם ישראל כעת היא רוצה לשמור על כוחו הצבאי האדיר של חזבאללה שאותו בנתה מאז שנת 2006.

אולם נראה שנצראללה  עדיין מתואם עם איראן בכל הקשור למלחמה ברצועת עזה, הוא גם לא מוכן ליישם את החלטת האו"ם 1701 ולהסיג את את כוחות "רדואן" אל מעבר לנהר הליטאני.

הוא מחזיק את התושבים הישראלים בצפון כבני ערובה והמצב הזה יימשך מבחינתו עוד זמן רב, המלחמה ברצועת עזה תימשך עוד כמה חודשים לפחות ואין שום אופק כרגע להפסקת אש מלאה, ישראל נחושה להשמיד את כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה.

שעון החול הולך ואוזל, המצב הזה לא יוכל להימשך עוד לאורך זמן, גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי ברגע שישראל תשלים את הטיפול הצבאי באזור ח'אן יונס ברצועת עזה לא יהיה מנוס בפניה אלא לצאת למבצע קרקעי נרחב בדרום לבנון כדי להדוף את כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני כדי לאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם על הגבול עם לבנון.

נצראללה משחק במשחק מסוכן והוא שוב עלול לגרור את מדינת לבנון לאסון נוסף הרבה יותר גדול מהאסון שלה במלחמת לבנון השניה.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי