סיכוי קלוש להצלחת השליחות של השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין

השליח האמריקני עמוס הוכשטיין יגיע השבוע ללבנון בניסיון להשיג הסכם הפסקת אש בין חזבאללה לישראל. ההערכה בישראל ובלבנון היא כי הסיכוי לכך הוא קלוש.

השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין, שתיווך בשנה שעברה בהצלחה בין ישראל ללבנון על ההסכם הימי, יגיע השבוע ללבנון כדי לנסות ולהשיג הסכם הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה בדרום לבנון שיביא גם ליישום החלטת האו"ם 1701 ולהסגת כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני.

לפני הגעתו ללבנון הוא ייפגש באחת מבירות אירופה עם סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני אליאס בו סעב.

בישראל ובלבנון מעריכים כי סיכויו להשיג הסכם כזה הם קלושים נוכח סירובה של ישראל להפסיק את הלחימה ברצועת עזה, מבחינת חזבאללה זהו המכשול העיקרי להגעה להבנות בנושא נוכחות כוחות חזבאללה על הגבול עם ישראל.

עמוס הוכשטיין נושא עמו תוכנית מדינית לתיקונים בגבול היבשתי בין ישראל ללבנון שמהווה סלע מחלוקת קבוע בין ישראל לחזבאללה,מדובר ב-13 נקודות מחלוקת.

האמריקנים שואפים להפסיק את מלחמת ההתשה שבה פתח חזבאללה נגד ישראל בניסיון לרצות אותו באמצעות פתרון המחלוקות בעניין הגבול היבשתי שאותו יוכל להציג כהישג לתושבי לבנון.

ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו ושל שר הביטחון גלנט כי המלחמה ברצועת עזה תימשך עד להשגת מטרותיה מטריפות את חזבאללה, ארגון חמאס מצפה ממנו שהוא יצליח לחלץ אותו ממלתעות צה"ל.

הדרישות של חזבאללה ולבנון הן כלהלן:

א.הסדרת נקודה B1 בראש הנקרה, כלומר שינוי הריבונות על קו המצופים הימיים בגבול בין ישראל ללבנון, לבנון דורשת ריבונות מלאה על המנהרה בראש הנקרה.

ב. התחייבות ישראל שלא להפר את הקו הכחול בים וביבשה.

ג.נקודות המחלוקת בגבול היבשתי בין ישראל ללבנון לאורך הקו הכחול מנאקורה ועד הכפר ע'ג'ר

יפתרו בהתאם לדרישות לבנון.

לגבי דרישות החלק הצפוני של תושבי הכפר ע'ג'ר שרוצים להישאר תחת שליטת ישראל יש למצוא פיתרון לסוגיית הבתים שישראל רוצה להורסם כדי לצורך השימוש בהם בעתיד,

ד.חידוש העבודה על ההסכמות הימיות כדי שחברת "טוטאל" תוכל להתחיל בקידוחי הנפט והגז בשטחים שקרובים לגבול עם ישראל.

חזבאללה דורש גם את פתרון בעיית חוות שבעה(הר דוב) ונסיגת כוחות צה"ל מהאיזור הזה.

על פי גורמים לבנונים, עמוס הוכשטיין הודיע למתווכים כי המנדט שלו מוגבל וכי שליחותו מתמקדת בקו הכחול בלבד וכי הסכסוך על חוות שבעא צריך להיות מטופל בין לבנון לסוריה.

וושינגטון רוצה להביא לחידוש מיידי של עבודתן של החברות הזרות לקידוחי הנפט והגז כדי שזה יביא להפחתת המתיחות בגבול בין לבנון לישראל.

גם אם כל הבעיות האלה יפתרו, הדבר לא יביא להפסקת אש בדרום לבנון מכיוון שלהסכמות אין קשר למה שנעשה ברצועת עזה, חזבאללה מחפש דרך לעזור לחמאס שנמצא תחת לחץ צבאי כבד של צה"ל.

בשורה התחתונה, לבנון, ישראל וחזבאללה אינן מתעלמות ממאמצי ממשל ביידן להביא לרגיעה בגבול ישראל לבנון, אך חזבאללה מושפע מההנחיות שהוא מקבל מטהראן, לכן, מלחמת ההתשה של חזבאללה בישראל בדרום לבנון תימשך עוד זמן רב וייתכן שישראל תיאלץ לצאת למבצע צבאי נרחב בדרום לבנון כדי להביא להסגת כוחות "רדוואן" אל מעבר לנהר הליטאני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי