ממשל ביידן מודאג מרעיון ההגירה מרצון של פלסטינים מהרצועה

ארה"ב מבקשת מישראל להתנער בפומבי מההצעות של הגירה מרצון של הפלסטינים מרצועת עזה לחו"ל. גורמים ברש"פ טוענים כי ישראל נוקטת בצעדים שונים ברצועת עזה כדי להביא לטרנספר של הפלסטינים כדי להקים אזורי חיץ והתנחלויות חדשות ברצועה, ישראל מכחישה.

הממשל האמריקני מודאג מאוד מההצעות של שרים בממשלת ישראל להגירה מרצון של תושבים ברצועת עזה למדינות בחו"ל במיוחד לאור העובדה שצה"ל מונע, לפי שעה, את חזרתם של כמיליון פלסטינים מדרום הרצועה לבתיהם בצפון הרצועה.

הממשל מבקש  מממשלת ישראל להתנער פומבית מההצעות האלה, אבל ספק רב אם ראש הממשלה נתניהו יכול לעצור משרים בממשלתו כמו בצלאל סמוטריץ' או איתמר בן גביר שלא להביע בפומבי תמיכה ברעיון הזה, עם זאת הוא יכול להביע את דעתו האישית בנושא אבל היא לא מחייבת אף שר.

ההגירה מרצון של פלסטינים מהרצועה לחו"ל איננה עמדה ישראלית רשמית, ישראל היא מדינה דמוקרטית וכל שר יכול להביע את עמדתו בנושא הפלסטינים ורצועת עזה.

הרעיון עצמו משגע את הפלסטינים ומכניס ללחץ מדינות ערביות כמו מצרים וירדן אשר חוששות שישראל דוחפת באמצעות הפעולות הצבאיות שלה ברצועת עזה את הפלסטינים לעזוב את הרצועה ולעבור למצרים, ירדן או מדינות באירופה.

לכך יש להוסיף פירסומים בישראל כי ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר ביקר בחשאי בישראל ונועד עם ראש הממשלה נתניהו ועם השר בני גנץ שביקשו להסתייע בקשריו עם ממשלות במערב כדי שיסכימו לקלוט בשטחן פליטים פלסטינים מרצועת עזה בתום המלחמה.

מקורביו של טוני בלייר הכחישו בתוקף את הפירסומים האלה והגדירו אותן כ"פייק ניוז" אבל אמצעי התקשורת הערביים עושים מהם מטעמים וטוענים כי "אין עשן בלי אש".

הנשיאות הפלסטינית ומשרד החוץ הפלסטיני פירסמו הודעות גינוי לטוני בלייר והכריזו עליו כ"אישיות בלתי רצויה" בשטחים הפלסטינים ודחו על הסף את אפשרות הגירה מרצון של הפלסטינים מרצועת עזה.

המלחמה ברצועת עזה נתפסת בקרב חלקים גדולים של הציבור הפלסטיני כנכבה שנייה אחרי הנכבה של 1948, החשש העיקרי שלהם הוא שישראל תנצל את המלחמה ברצועת עזה כדי לעקור מאות אלפי פלסטינים מאדמתם ותגרום להם לצאת משטח הרצועה לחו"ל.

גם ההצהרות בימין הישראלי בדבר ניצול ההזדמנות של המלחמה לחדש את ההתיישבות היהודית ברצועת עזה בגוש קטיף או בחלקים אחרים של הרצועה מגבירות את החששות של הפלסטינים ומעוררות זעם ודאגה בוושינגטון.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים דוחים על הסף את הטענות הפלסטיניות.

ראש הממשלה נתניהו נענה לבקשה האמריקאית של שר החוץ בלינקן והבהיר באנגלית לקראת הדיון בהאג: "לישראל אין כוונה לכבוש את עזה לצמיתות – או לעקור את אוכלוסייתה"

האיחוד האירופי מתייצב לצדה של הרש"פ ושר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל גינה את ההתבטאויות של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בנושא אפשרות ההגירה מרצון של הפלסטינים, גם צרפת גינתה את הדברים.

העובדה שממשלת ישראל איננה מתנערת בהודעה פומבית מרעיון ההגירה מרצון של הפלסטינים מהרצועה נתפסת בעיני הפלסטינים כהוכחה לכך שמדובר במדיניות ישראלית חשאית וכי ישראל נחושה לגרש את הפלסטינים מהרצועה באמצעים שונים, במיוחד את אלה שמתגוררים בסמוך לגבול עם ישראל במרחק קצר מישובי עוטף עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי