התנאים של חמאס ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה

המודיעין המצרי פתח בדיאלוג עם תנועת חמאס על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. המעבר של צה"ל לשלב השלישי של המלחמה בצפון הרצועה מתפרש בחמאס ובמצרים כמהלך של חולשה לקראת סיום המלחמה.

הביטחון העצמי של יחיא סינוואר הוא גבוה מאוד והוא מעריך כי בקרוב ישראל תהייה חייבת לסגת מרצועת עזה בגלל הלחץ הבינלאומי עליה והוויכוח הפנימי בתוכה על רקע הביקורת כי לא הושגו מטרות המלחמה.

הנהגת חמאס בחו"ל נערכת לאפשרות ניהול משא ומתן לסיום המלחמה ומציבה "קווים אדומים"  לגבי ניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

לחמאס יש 3 תנאים.

א.התנועה לא תפורק מנשקה.

ב. ישראל לא תקים אזורי חיץ ברצועת עזה.

ג. לא תהייה שום נוכחות צבאית ישראלית ברצועת עזה כפי שיש כיום ביהודה ושומרון.

בכיר חמאס ע'אזי חמד, שאיים מייד לאחר הטבח ב-7 באוקטובר כי חמאס תבצע מעשי טבח נוספים בישראלים, אמר ב-16 בינואר בראיון לטלוויזיה המצרית כי האמריקנים לא יצליחו לכפות מציאות חדשה ברצועת עזה שמנוגדת לאינטרסים הלאומיים של הפלסטינים.

הוא טען כי חמאס תמשיך לשלוט ברצועת עזה וכי היא הציעה פעמיים לרש"פ, בשנים 2013 ו-2017 למסור לידיה את ניהול הרצועה אך היא נרתעה מההצעה.

למרות הביטחון של חמאס כי התנועה תמשיך לשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה, היא מפגינה נכונות לנהל משא ומתן על אופי השלטון החדש ברצועה וטוענת כי היא מסכימה להקמת ממשלת טכנוקרטים או ממשלת אחדות לאומית בהשתתפות נציגים מכל הפלגים הפלסטינים.

נציגים של חמאס פתחו בדיאלוג עם המודיעין המצרי כדי לגבש הצעה להפסקת אש ונסיגת צה"ל מרצועת עזה.

מצרים יזמה את המגעים עם חמאס כדי להביא להפסקת המלחמה בהקדם, הנשיא א-סיסי מודאג מאוד מהאפשרות כי מאות אלפי פלסטינים יפרצו בכוח את גדר הגבול של הרצועה עם מצרים ויעברו לחצי האי סיני.

החשש של נשיא מצרים הוא כי מהלך כזה יערער את היציבות הפנימית במצרים.

בשיחות של נציגי חמאס עם המודיעין המצרי הם הבהירו כי התנועה דורשת את שחרור כל אלפי האסירים הביטחוניים העצורים בכלא הישראלי בתמורה להחזרת כל החטופים הישראלים.

המגעים האלה בין מצרים לחמאס מעידים על כך שהם אינם מעריכים כי ישנה נחישות ישראלית מספקת להמשיך במלחמה ברצועת עזה עד להשגת המטרות שקבע הקבינט הביטחוני, נראה כי ישראל איננה משדרת בפעולותיה הצבאיות ברצועת עזה מספיק נחישות להמשיך במלחמה  בכל הכוח למרות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו ושל שר הביטחון גלנט.

המעבר של צה"ל לשלב השלישי בצפון רצועת עזה והוצאת כוחות רבים של הצבא להתרעננות בתוך ישראל משדרים מסר של חולשה לחמאס ולמצרים וכניעה של ממשלת הימין ללחצים האמריקניים.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי