המתיחות בין חמאס לחזבאללה

ארגון חזבאללה התייצב לצד חמאס במלחמה נגד ישראל רק בצורה מוגבלת והוא אינו מוכן לסכן את האינטרסים שלו עבור חמאס. גורמים בחמאס מותחים ביקורת על חזבאללה שחושש ממלחמה כוללת עם ישראל ומשבחים את החות'ים בתימן שמאתגרים צבאית את ישראל וארה"ב.

כשלושה שבועות אחרי פרוץ המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר, יצא בכיר ח'מאס חאלד משעל בביקורת חריפה על ארגון חזבאללה על כך שהוא אינו פותח במלחמה כוללת נגד ישראל ואמר לאמצעי תקשורת בעולם הערבי "כך לא כותבים היסטוריה".

עכשיו, כשגובר הלחץ הצבאי הישראלי על ההנהגה הצבאית של חמאס המסתתרת במנהרות באזור ח'אן יונס שוב מתחדשת הביקורת של חמאס על חזבאללה ועל כך שהוא מסתפק בעימות צבאי מוגבל מול ישראל.

גורמים בחמאס אמרו ב-15 בינואר לערוץ הסעודי "א-שרק" כי חזבאללה הופתע מעיתוי ההתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר למרות שהיה בסוד התכנון לבצע התקפה כזו ביחד עם חמאס.

לדבריהם, היו הבנות בין חמאס לחזבאללה על כך ששני הארגונים יתקפו את ישראל מדרום ומצפון ועם כוחות עזר שיפלשו מסוריה, הכל כדי "לשבש את פעילות צה"ל ומוסדות מדינת ישראל" ו"לאלץ את ישראל לסגת מהגדה המערבית עד לגבולות 67 כולל מזרח ירושלים".

מה שעודד את חזבאללה וחמאס לתכנן התקפה נגד ישראל היה מבצע "שומר החומות" במאי 2021, אז גילו ארגוני הטרור כי " יש פערים בביטחון ישראל".

הם הגיעו למסקנה כי יוכלו להגיע להישגים צבאים באמצעות תקיפה קרקעית של ישראל שתגובה בהתקפות רקטות על ישראל וטילים מדוייקים של חזבאללה על אתרים רגישים בישראל כמו שדות תעופה ותחנות חשמל ומים.

אולם,חמאס לא עדכן את חזבאללה בעיתוי ההתקפה שנקבע ל-7 באוקטובר, חזבאללה הופתע מחוסר התיאום עמו ולדברי גורמים בחמאס הוא רצה להמתין ולראות את התגובות במערב והורתע מהגיבוי הצבאי של ארה"ב לישראל ו"העדיף לסגת כדי להימנע מהרס, והחליט להשתתף במלחמה באופן סמלי".

בחמאס מותחים ביקורת על חזבאללה כי הוא נבהל מהגעת נושאות מטוסים וספינות קרב של ארה"ב לים התיכון וכי חסן נצראללה חשש מההרס הצפוי ללבנון אם חזבאללה יפתח במלחמה כוללת נגד ישראל.

לדברי גורמים בחמאס, חזבאללה "מעסיק" מאז ה-7 באוקטובר את צה"ל בעימותים מוגבלים בדרום לבנון.

בחמאס מעריכים הרבה יותר את החות'ים בתימן שלמרות המרחק הגדול בינם לבין ישראל הם הטילו עליה מצור כלכלי ימי, הם ממשיכים לתקוף את אוניות המסחר שלה ומתעמתים עם הקוליציה הצבאית שהקימה ארה"ב נגדם.

בחמאס גם מותחים ביקורת על חזבאללה על המחדל הביטחוני שלו בשכונת א-דאחיה בביירות שאותו ניצלה ישראל כדי לחסל את בכיר התנועה צאלח אלעארורי, גורמים בחמאס מאשימים כי חזבאללה לא עשה די כדי להגן על חייו של צאלח אלעארורי.

המחלוקות האלה יכולות להוות את תחילת השבר בין שני הארגונים, אם ישראל תשכיל להביא למיטוט שלטון חמאס ברצועה בחודשים הקרובים סביר להניח שחמאס יטיל את האחריות לכך על חזבאללה.

כוחו הצבאי של חזבאללה הוא גדול בעשרות מונים מכוחו של חמאס וכניסתו לעימות צבאי כולל עם ישראל בהחלט הייתה יכולה לסייע לחמאס לחצות את המשבר.

בסופו של דבר חסן נצראללה הפיק את הלקחים ממלחמת לבנון השנייה, הוא אינו  מוכן להתמודד במלחמה כוללת נגד ישראל מחשש לתגובה צבאית קשה שלה שתהרוס את לבנון, ארגון חמאס הינו ארגון סוני ולא ארגון שיעי ואין לו בעיה להקריב אותו במערכה נגד ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי