לחץ אמריקני כבד על ישראל

הנשיא ביידן מפעיל לחץ מדיני כבד על ישראל בניסיון להשיג הישג מדיני במזרח התיכון שאותו יוכל להציג במרוץ שלו לנשיאות לקדנציה נוספת. הסיכוי שלו לממש את תוכניתו המדינית החדשה שתביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית הוא נמוך מאוד, אבל הדרג המדיני צריך להתנהל מולו בזהירות ובחוכמה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ממשל ביידן מגביר את הלחץ על ישראל להשיג עסקת שחרור חטופים והפסקת אש עוד לפני חודש רמדאן שיתחיל ב-10 במרץ.

הנשיא ביידן נתון בלחץ גדול בגלל מצב הפוליטי הגרוע במרוץ לכהונה נוספת בנשיאות בעוד יריבו הפוליטי, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מוביל בסקרי דעת הקהל.

גם הפריימריז של המפלגה הדמקורטית במישיגן מלחיץ את הנשיא ביידן,הפרוגרסיבים והקהילה הערבית קוראים להעניש אותו  בגלל תמיכתו בישראל במלחמה ברצועת עזה.

מרוב לחץ, הנשיא ביידן פולט גם מדי פעם דברים לא מדוייקים, בשבוע שעבר הוא אמר כי הרוב הגדול של הפלסטינים הם לא חמאס וארגון חמאס לא מייצג את העם הפלסטיני.

הנשיא ביידן הוא ידיד גדול של ישראל אך הלחץ הפוליטי שבו הוא נתון עושה את שלו, נראה שהוא יעשה מקסימום מאמץ לשפר את מצבו הפוליטי גם על חשבונה של מדינת ישראל.

הנשיא ביידן מחפש הישג מדיני וממשיך להשלות את עצמו כי הכרה ישראלית בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 היא שתקדם אותו לעבר כהונה שניה בבית הלבן.

הלחץ על ישראל לעסקת שחרור חטופים והשגת הפסקת אש ארוכה, לפני חודש רמדאן, הוא מבחינת הנשיא ביידן רק השלב הראשון בתוכניתו, הוא רוצה להרחיב את הפסקת האש למצב של הפסקת הלחימה ברצועת עזה ואחר כך להשיג הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בתמורה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, הוא  מעריך כי יצליח להקים ציר מתון חדש במזרח התיכון שיאזן את ציר הרשע בראשות איראן.

הנשיא ביידו מתעלם מההתנגדות הנחרצת של רוב הציבור בישראל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית ומכך שאיראן תעשה הכל כדי למנוע את הקמת הציר האנטי איראני החדש.

בינתיים, גם הרש"פ מתנגדת לדרישות של הנשיא ביידן ממנה, ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממסמס בחוכמה ובעורמה את הדרישה האמריקנית לרפורמות מקיפות ברש"פ.

סעודיה מנצלת את הלחץ שהנשיא ביידן מפעיל על ישראל כדי להעלות את המחיר ולסחוט ויתורים מישראל והיא מציבה תנאים מוקדמים לחתימה על הסכם הנורמליזציה, זה רק מרחיק את  האפשרות שתוכניתו של הנשיא ביידן אכן תצא אל הפועל עד לבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב.

הנשיא ביידן גם נכשל בהשגת הסדר מדיני בין ישראל לחזבאללה שיפסיק את העימות הצבאי שהחל ב-7 באוקטובר, חזבאללה דחה את כל ההצעות שהביא עמו השליח האמריקני עמוס הוכשטיין וכפי שהדברים נראים כרגע, גוברים הסיכויים לעימות צבאי נרחב בין ישראל לחזבאללה, דבר שגם הוא יפגע בתוכנית של הנשיא ביידן להקים ציר חדש במזרח התיכון בחודשים הקרובים.

במצב שנוצר ביחסים בין ישראל לממשל ביידן, הדרג המדיני צריך למשוך כמה שיותר זמן ולהתחמק מהתוכנית של הנשיא ביידן שנדונה לכישלון, אבל לעשות זאת באלגנטיות מבלי להתעמת עם הנשיא ביידן.

נראה כרגע שהנשיא ביידן יתקשה לזכות בקדנציה נוספת, דבר שימנע ממנו להגשים את חלומו על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית או לפחות להשיג הכרה רשמית של ישראל במדינה כזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי