חמאס מתאם עמדות עם החות'ים בתימן

בכירים בחמאס נפגשו בחשאי עם נציגים בכירים של ארגון "אנצאר אללה" החות'י כדי לתאם את הגברת ההתקפות על ישראל לקראת כיבוש רפיח. החות'ים יעברו להתקפות על ספינות גם באוקינוס ההודי, בנוסף להתקפותיהם בים האדום, מדובר בהסלמה מסוכנת שמאתגרת גם את ארה"ב.

גורמים בחמאס טוענים כי הארגון איננו ממתין לסיוע של איראן  למלחמתו נגד צה"ל ברצועת עזה וכי הוא פתח במגעים ישירים עם המורדים החות'ים בתימן.

לדבריהם, בשבוע שעבר נערכה פגישה חשאית בין בכירים בחמאס לבין נציגים של המורדים החות'ים בתימן כדי "לתאם את פעולות ההתנגדות נגד ישראל" לקראת האפשרות של כיבוש רפיח על ידי כוחות צה"ל.

בפגישה השתתפו גם נציגים של הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית.

נציגי החות'ים מסרו בפגישה כי הם ימשיכו את הפעולות שלהם בים האדום נגד ספינות שמפליגות לישראל וזאת כדי לסייע  לחמאס.

מנהיג החות'ים, עבד אלמאלכ אלחות'י הודיע בשבוע שעבר כי ארגונו ירחיב את היקף ההתקפות על הספינות הקשורות לישראל כולל על ספינות שמפליגות באוקינוס ההודי, המתקפה של החות'ים על ספינות ישראליות בים האדום החלה ב-19 בנובמבר בשנה שעברה.

ארה"ב הקימה בתגובה ב-12 בינואר קואליציה בינלאומית שמתעמתת צבאית עם המורדים החות'ים והנחיתה עליהם כמה מכות צבאיות בניסיון להרתיע אותם מהמשך ההתקפות.

בעקבות הקמת הקואליציה הזו, החלו המורדים החות'ים בתקיפת ספינות אמריקניות ובריטיות בים האדום.

חבר הלשכה המדינית של המורדים החות'ים בתימן, עלי אל-קחום, מסר ב-14 במרץ לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חיזבאללה, כי הצהרת החות'ים לגבי מניעת מעבר של ספינות בדרכן לישראל באוקיינוס ההודי היא "רק השלב הראשון". הוא איים כי : "בהמשך נמנע גם מספינות אמריקניות ובריטיות לעבור שם."

"הרחבת הפעולות לים הערבי ולאוקיינוס ההודי קשורה להתגברות הלחימה בעזה והכוחות החות'ים יכפו משוואה צבאית חדשה באזור, מחכות הפתעות רבות בתקופה הקרובה," הוא טען.

ההחלטה של המורדים החות'ים בתימן, הפועלים במסגרת ארגון הנקרא "אנצאר אללה", להרחיב את העימות הצבאי הימי גם לאוקינוס ההודי מאתגרת מאוד את ארה"ב, היא חורגת מהמרחב הימי של תימן,ומערערת על השליטה הימית של ארה"ב במרחב הזה.

ישראל הייתה צריכה להקדים את המורדים החות'ים ולכבוש כבר את אזור רפיח או להנחית מכה מקדימה על חזבאללה, אך היא התמהמה ומשכה את הזמן.

ההחלטה של החות'ים מעידה על כוונה להסלים את העימות במזרח התיכון, החות'ים מנצלים את החולשה של הנשיא ביידן ורוצים להוכיח כי הם אינם מורתעים וכי הסיסמא האמריקנית על אבטחת חופש השיט בנתיבים הבינלאומיים היא ריקה מתוכן.

ארה"ב ובריטניה ממשיכות בתקיפת מטרות של החות'ים בתימן ועד כה יש 34 הרוגים כתוצאה מההתקפה הזו, אולם הדבר אינו מרתיע את החות'ים שתקפו עד כה  73 ספינות שונות.

המורדים החות'ים הצליחו בהתקפותיהם לגרום נזק כלכלי כבד לכלכלה הישראלית, הם יצרו משוואה אסטרטגית חדשה ולאתגר מעצמה גדולה כמו ארה"ב שהוכיחה כי היא חלשה, אין ספק שהמורדים החות'ים הם אחת ההפתעות הגדולות של המלחמה הנוכחית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי