חסן נצראללה מבסס את המשוואות שלו ליום שאחרי המלחמה

מזכ"ל חזבאללה מעריך כי הצליח להשיג במלחמה עם ישראל הישגים אסטרטגיים וליישם לראשונה את האסטרטגייה האיראנית של "איחוד הזירות". ישראל תצטרך למצוא את הדרך לשנות את ההישגים האסטרטגיים של חזבאללה, הדבר יכול להיעשות רק בדרך צבאית ובעיתוי שמתאים לישראל.

גורמים בלבנון מציינים כי בשבוע האחרון ניכרת ירידה בעוצמת ההתכתשות הצבאית בין חזבאללה לצה"ל בגבול הצפון, דבר שמעיד להערכתם על חוסר רצון של שני הצדדים, וגם של איראן, להסלים את המצב עד לעימות צבאי כולל שעלול להביא למלחמה אזורית.

אולם, בחלוף חמישה חודשים מפרוץ המלחמה,נוצרו בשטח עובדות חדשות, ארגון חזבאללה מפיק לקחים מהמלחמה ומקבע משוואות חדשות.

חסן נצראללה טוען כי לארגונו יש הישגים אסטרטגיים וכי לראשונה הצליח חזבאללה לגרש כמאה אלף אזרחים ישראלים מבתיהם בגבול הצפון, מתחילת המלחמה ועד היום, וכפה על ישראל ליצור רצועת ביטחון בתוך השטח הריבוני שלה מבלי שכוחות "רדוואן" פלשו אליה.

חזבאללה פתח במלחמה נגד ישראל במסגרת האסטרטגיה החדשה של איראן של "איחוד הזירות" ולראשונה החל ליישם אותה.

חסן נצראללה מתפאר בכך שהפך את דרום לבנון לחזית לחימה שתומכת ברצועת עזה ללא הגבלת זמן, עד שתושג הפסקת אש בעזה.

ישראל לא הצליחה מתחילת המלחמה לנתק את הלינקג' שיצר חסן נצראללה בין דרום לבנון לרצועת עזה.

חזבאללה הצליח לכפות על ישראל מלחמת התשה בגבול הצפון שהביאה לעזיבת כמאה אלף ישראלים את בתיהם על פי החלטת הממשלה, למרות שהתשובה הצבאית הישראלית שיתקה את החיים בדרום לבנון וגרמה גם לכך שמאה אלף אזרחים לבנוניים נטשו את בתיהם ונמלטו צפונה.

עזיבת האזרחים הישראלים את בתיהם הייתה החלטה תקדימית של הממשלה בישראל,לראשונה מאז הקמת המדינה,וברור עכשיו שזו הייתה החלטה מוטעית.

צה"ל נכשל בהגנה על חיי תושבי הצפון וכוח ההרתעה שלו נשחק וישראל עדיין ממשיכה לחוות פגיעה קשה בכלכלה שלה.

חסן נצראללה בטוח שההרתעה של ארגונו גברה וישראל תיאלץ להתחשב בחזבאללה בכל עימות צבאי עתידי במזרח התיכון, בינתיים הוא הצליח להרתיע אותה מלפתוח בעימות כולל בלבנון.

חזבאללה פתח לראשונה במלחמה נגד ישראל תחת סיסמאות פלסטיניות ולא סיסמאות לבנוניות על רקע מחלוקת טריטוריאלית.

המבחן האמיתי להצלחת חזבאללה תלוי בתוצאה הסופית של המלחמה ובשאלה האם ישראל תצליח להרחיק את כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני כפי שקובעת החלטה 1701 של האו"ם.

אם ישראל תצליח להכריע צבאית את חמאס ברצועת עזה, חזבאללה יהיה בבעיה ויצטרך להחליט למען מי בדיוק הוא רוצה להמשיך ולהילחם.

לכן, ההכרעה הצבאית של ישראל ברצועה היא חשובה מאוד וצריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של ישראל.

ישראל תצטרך למצוא את הדרך לשנות את ההישגים האסטרטגיים של חזבאללה, הדבר יכול להיעשות רק בדרך צבאית ובעיתוי שמתאים לישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי