הכדור שוב במגרש של חמאס

משלחת ישראל חוזרת היום מקהיר בתום סבב שיחות עם המתווכות שבסופו גובשה הצעה חדשה לחמאס על עסקת החטופים. הכדור שוב עובר למגרש של חמאס וממתינים לתשובתה, בירושלים מנמיכים ציפיות.

ישראל ממשיכה לנסות ולהגיע לעסקת שחרור חטופים עם חמאס לפני עיד אלפיטר, חמאס לא מגלה שום שינוי בעמדותיו ואפילו לא שיגר משלחת לקהיר לדיונים עם המתווכות.

גם ראש המוסד דוד ברנע נשאר בישראל ושלח צוות מקצועי בלבד לקהיר.

לשכת ראש הממשלה פירסמה בצהרים הודעה בשם המוסד כי משלחת המשא ומתן של הארגון, שב"כ וצה"ל תשוב היום אחר הצהריים מקהיר, "בסיומו של סבב שיחות אינטנסיבי נוסף".

בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי במסגרת השיחות, "בתיווכה המועיל של מצרים, גיבשו המתווכות הצעה עדכנית להתייחסות חמאס. ישראל מצפה מהמתווכות לפעול ביתר שאת מול חמאס לקידום המשא ומתן לטובת עסקה".

ברקע הדברים הודעת משפחות חטופים על החרפת המאבק נגד ראש הממשלה נתניהו בדרישה לשחרור יקיריהם מהשבי.

בהודעת לשכת ראש הממשלה צוין כי "מדינת ישראל ממשיכה לעשות את כלל המאמצים הנדרשים לשחרור החטופים והחטופות מידי חמאס והשבתם לישראל".

בהודעה יש ביקורת מרומזת על קטאר, בניגוד למצרים, ראש הממשלה נתניהו מאוד לא מרוצה מהתיווך של קטאר ובשיחות סגורות הוא מותח עליה ביקורת חריפה וגם על ממשל ביידן שלא מפעיל מספיק לחץ על קטאר, פטרוניתה של חמאס, כדי שתכופף אותה ותאיים בסנקציות נגד הנהגתה היושבת בדוחא כדי לקדם את עסקת החטופים.

חמאס עדיין לא הגיבה על ההצעה החדשה שגיבשו המתווכות, גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי היא כוללת התגמשות בעמדה הישראלית בכל הקשור לדרישת חמאס להחזרת כל העקורים לבתיהם בצפון רצועת עזה.

חמאס דורש חזרת כל העקורים לצפון הרצועה בלי מגבלות, ואת ביטול הפרוזדור שצה"ל סלל לביתור הרצועה – המשמש נקז שמאפשר לישראל למנוע את חזרתם של מחבלי חמאס לצפון הרצועה.

עם זאת, בירושלים מנמיכים ציפיות, גורמי ביטחון מעריכים כי יחיא סינוואר איננו ממהר להגיע לעסקה לפני עיד אלפיטר והוא ממתין שלחץ משפחות החטופים והלחץ הבינלאומי יכופף את ממשלת ישראל ליותר ויתורים.

מקור בחמאס אמר לרשת "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, כי "משלחת חמאס ממתינה לתוצאות המפגשים בין המתווכים לבין המשלחת הישראלית".

ישראל וארה"ב לא מצליחות לפענח את הכוונות האמיתיות של יחיא סינוואר שמצליח לשמור היטב את קלפיו צמודים לחזה, עכשיו נותר רק להמתין לתשובתו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי