הסדר עם חזבאללה בצפון כרוך גם בבחירת נשיא חדש ללבנון

למרות ההסלמה בגבול הצפון, ארה"ב וצרפת מגבשות טיוטת הסכם הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה שאפשר יהיה ליישמו מייד כשתושג הפסקת אש ברצועת עזה. גורמים אמריקנים שעוסקים בעניין סבורים כי פתרון המחלוקת בלבנון על בחירת הנשיא יכולה לסייע בהשגת הפסקת אש יציבה בדרום לבנון.

חזבאללה הגביר בימים האחרונים את ההתקפות על ישראל בגבול הצפון מבחינה כמותית ואיכותית בעקבות כיבוש מעבר רפיח ולקראת האפשרות שצה"ל יכבוש את כל אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

ארגון חזבאללה מעביר מסרים לישראל כי חזית לבנון פתוחה והוא ממשיך לתמוך בחמאס ברצועת עזה וכי הוא לא ייכנע לדרישות ישראל בנוגע לסידורי הביטחון העתידיים בגבול ישראל לבנון.

בינתיים, ארה"ב וצרפת פועלות מאחורי הקלעים ומכינות את מתכונת ההסדר העתידי בלבנון בין ישראל לחזבאללה ביום שבו תושג הפסקת אש ברצועת עזה וניתן יהיה לפתוח רשמית במשא ומתן בין ישראל ללבנון.

ממשל ביידן כועס על היוזמה הצרפתית לנסות ולפתור את המשבר, גורמים אמריקנים  אומרים כי נשיא צרפת מקרון מנסה להידחף לתוך תפקידה המסורתי של ארה"ב  בתיווך בין חזבאללה לישראל כדי לגזור קופון פוליטי, הממשל האמריקני מסתייג מכך והשליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין ביקר באחרונה בפריז ונפגש עם בכירים צרפתים כדי לנסות ולתאם את העמדות.

גם ישראל מתנגדת למעורבות הצרפתית וגורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי צרפת רק מפריעה להשגת הסכם אפשרי.

כפי שמבינים בירושלים,טיוטת התוכנית האמריקנית מדברת על עדכון החלטה 1701 של האו"ם, דהיינו, מייד כשתושג הפסקת אש ברצועת עזה ובלבנון, ייפגשו נציגים של ישראל ולבנון לשיחות  בנאקורה כדי לנסות ולהשיג הסכם נוסף על נקודות המחלוקת בגבול היבשתי בין שתי המדינות.

קיימות 13 נקודות מחלוקת בנושא הזה, והכוונה האמריקנית היא להשיג הסכם שיצורף להחלטה 1701 שירצה את ארגון חזבאללה וישכנע אותו למלא אחר ההחלטה של האו"ם  שתאפשר את הרחקתו מהגבול עם ישראל.

נושא נוסף שמעסיק את ארה"ב וצרפת שקשור לנושא מציאת הסדר בין ישראל לחזבאללה, הינו נושא בחירת נשיא חדש ללבנון.

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין אומר למקורביו כי הוא סבור כי  הסכם מדיני בין ישראל לללבנון במצב הנוכחי מצריך יציבות פוליטית בארץ הארזים וכי היציבות הזו יכולה להיות מושגת רק אם תיפתר בעיית הנשיאות בלבנון.

המועמד של ארה"ב לנשיאות בלבנון הינו רמטכ"ל צבא לבנון ג'וזף עון אך חזבאללה וארגון אמל  מתנגדים לגמרי למינוי הזה.

גם קטאר בוחשת בקלחת הלבנונית ומנסה למצוא  מועמד לנשיאות שיהיה מוסכם על כל הצדדים, בינתיים אין כזה.

חזבאללה דוחף לבחירתו לנשיא של חבר הפרלמנט הלבנוני גו'בראן באסיל שהיה גם בתפקיד שר החוץ לשעבר של לבנון אך גם הוא נתקל בקשרים מרובים לכפות את רצונו על בכירי המפלגות הלבנוניות.

ייתכן שהסכם בין כל המפלגות על מועמד מוסכם לתפקיד הנשיא יסייע גם בהשגת הסכם הפסקת אש בגבול הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי