חששות בלבנון ממלחמה מתקרבת עם ישראל

בלבנון חוששים כי החיסול בדמשק המיוחס לישראל מקרב אפשרות של מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה שאת מחירה ישלמו אזרחי לבנון,

יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי העניק שלשום ראיון לעיתון "א-שרק אלאווסט" שבו האשים את ישראל כי היא מנסה לגרור את לבנון למלחמה אולם, לדבריו,"חזבאללה לא יאפשר זאת".

החשש בקרב תושבי לבנון מעימות כולל בין ישראל לחזבאללה שיביא להרס לבנון הוא גדול, חזבאללה קבע עובדה מוגמרת באופן חד צדדי, מבלי להתייעץ עם המערכת הפוליטית הלבנונית, כי דרום לבנון היא חזית העימות עם ישראל, כדי לתמוך ברצועת עזה,אך ברור שבמלחמה כוללת ישראל תרחיב את המערכה מעבר לדרום לבנון ושכונת א-דחייה בביירות, כפי שקרה במלחמה בשנת 2006, כל התשתית האזרחית של לבנון בסכנה וישראל הזהירה כבר כי היא "תחזיר את לבנון לתקופת האבן".

חזבאללה מנסה להשאיר את העימות עם ישראל בגבול הצפון על אש נמוכה יחסית, בהתאם לכללי משחק קבועים,זאת על פי בקשה של איראן שאיננה מעוניינת כעת בהסלמה למלחמה אזורית.

אולם, החיסול האחרון בדמשק של בכיר במשמרות המהפכה המיוחס לישראל והתגובה האיראנית הצפויה מעוררים חשש בלבנון כי המלחמה הגדולה מתקרבת והם עלולים לשלם את המחיר.

אולם, יש גם רבים בלבנון שמבינים שישראל לא תקבל עליה את כללי המשחק של חזבאללה וכי במקרה של עימות כולל היא תנחית עליו ועל לבנון מכה צבאית אדירה ותנצל את העימות כדי להרוס את ארסנל הנשק האדיר שלו.

בינתיים בלבנון יש תושבים שמלגלגים בגלוי על איראן, ברשתות החברתיות הופצו תמונות של קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס" האיראני שחוסל על ידי צבא ארה"ב בעיראק בשנת 2020, שעליהן נכתב " היכן הנקמה שלי?".

הנוצרים בלבנון חוששים כי איראן הטילה על חזבאללה להגיב במקומה על חיסולו בדמשק בשבוע שעבר של הגנרל חסן מהאדווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון וכי הדבר מעיד על חולשתה של איראן ועל הפחד שלה להגיב מחשש לתגובה ישראלית.

איראן איננה ממהרת להגיב בעצמה על כישלונותיה ומעדיפה להגיב בדרך כלל באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון כדי להימנע מעימות בין שתי מדינות.

ההחלטה העצמאית של חזבאללה להיכנס לעימות צבאי עם ישראל בדרום לבנון נתפסת בלבנון כטעות גדולה, כתוצאה מכך נהרסו כפרים רבים בדרום לבנון וכמאה אלף תושבים ברחו מהכפרים צפונה.

חזבאללה סיבך שוב את לבנון מתוך אינטרסים איראניים, בסכסוך אזורי של איראן עם ישראל ותושבי לבנון משלמים את המחיר.

איראן עדיין לומדת את דרכי התגובה נגד ישראל על חיסולו של הגנרך חסן מהדאווי בדמשק, פרשנים בלבנון מעריכין היא שהיא תגיב באמצעות השלוחות שלה ולא באופן ישיר על ידי ירי טילים משטחה מכיוון שזה עלול להביא למלחמה אזורית ותגובה אמריקנית קשה לאחר שהנשיא ביידן הבטיח בשיחת הטלפון האחרונה שלו עם ראש הממשלה נתניהו "להגן על ישראל".

פרשנים בלבנון מדברים כעת על האפשרות שאיראן תתקוף "מטרות ישראליות" בכורדיסטן או ספינות ישראליות בים הערבי.

איראן כעת היא במבחן ובלבנון עוקבים אחר תגובתה כדי לראות האם מדובר במעצמה אזורית או בנמר של נייר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי