פעילות משמעותית נגד חזבאללה רק אחרי המבצע ברפיח

קבינט המלחמה דן אמש בהסלמה של חזבאללה בגבול הצפון ובמבוי הסתום במשא ומתן על עסקת החטופים. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל תלך למהלך צבאי גדול ומשמעותי נגד חזבאללה רק לאחר סיום הפעולה הצבאית ברפיח והיערכות צבאית מוגברת ומתאימה בגבול הצפון.

קבינט המלחמה דן אמש במצב הלחימה בגבול הצפון מול חזבאללה לאור ההסלמה של חזבאללה בתקופה האחרונה מאז החל צה"ל במבצע באזור רפיח.

מערכת הביטחון הציגה בפני הדרג המדיני שתי דרכי פעולה אפשריות: המשך הכלת המצב עד לסיום הלחימה באזור רפיח או מעבר לתגובה צבאית חריפה יותר במקביל לפעילות צה"ל ברפיח.

לפני הדיון בקבינט סייר הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון ואמר:" אנחנו מתקרבים לנקודה שבה יהיה צריך לקבל החלטה, צה"ל ערוך אחרי תהליך מאוד טוב של אימונים ומוכן לעבור למתקפה".

מערכת הביטחון מעריכה כי הסיכוי שארגון חזבאללה יקבל את ההסכם שהכין המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ליישום החלטה 1701 של האו"ם ופתרון המחלוקות בין ישראל ללבנון על הגבול היבשתי בין שתי המדינות הוא קלוש ולא יהיה מנוס אלא להרחיק את כוחות חזבאללה מהגבול באמצעות פעילות צבאית.

השיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה הזהיר אתמול את ישראל מפני הרחת הפעילות הצבאית מול חזבאללה והעביר לה מסר: "אם תרחיבו את הפעילות נגדנו נרחיב גם אנחנו, כוחות רדוואן לא יסוגו מהגבול".

במערכת הביטחון הישראלית יש חילוקי דעות על האופן שבו יש לפעול נגד חזבאללה, אולם, קבינט המלחמה נוטה שלא להיכנס לעימות ישיר מול חיזבאללה בצפון במקביל ללחימה בעזה ולדיונים על עסקת החטופים, חרף ההסלמה בגבול הצפון.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל תלך למהלך צבאי גדול ומשמעותי נגד חזבאללה רק לאחר סיום הפעולה הצבאית ברפיח והיערכות צבאית מוגברת ומתאימה בגבול הצפון.

ישראל תנסה תחילה לפעול להסכם מדיני מול חיזבאללה ורק בהיעדר ברירה אחרת להיכנס לעמות צבאי נרחב מול חזבאללה.

בכל מקרה, גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי מבצע צבאי כזה חייב להיפתח במכת פתע מקדימה של צה"ל על שורה של יעדים חשובים של חזבאללה שלא ניתן כרגע לפרט אותם.

באשר לעסקת  החטופים, נראה שארגון חמאס ממשיך לגרור רגליים והוא עומד על עמדתו שישראל תתחייב באופן ברור ובכתב לסיום המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מכל הרצועה כתנאי לכל עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס צפוי להגיע בימים הקרובים למזרח התיכון כדי לנסות ולקדם את אפשרות ביצוע העסקה.

בינתיים, לא ברור אם השרים בני גנץ וגדי איזינקוט אכן יפרשו מקבינט המלחמה, ראש הממשלה נתניהו מנסה לשמר את קבינט המלחמה במתכונתו הנוכחית חרף כל המשברים הפוליטיים, גורם בכיר בליכוד  מעריך כי מטרתו של נתניהו היא לשרוד את כנס הקיץ  בכנסת עד לסוף חודש יולי ולהתקרב לכנס החורף ובפרט למועד הבחירות בארה"ב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי