איראן שואפת להרחיב את העומק האסטרטגי שלה

גנרל יחיא רחים צפאווי, יועצו הצבאי של המנהיג העליון של איראן, חושף את כוונות ההתפשטות של הרפובליקה האסלאמית. איראן נערכת למלחמה אווירית וימית כנגד אויביה.

איראן מדגישה במגעים החשאיים שלה עם ממשל ביידן, שמתקיימים מדי פעם בנסיכות עומאן, כי היא איננה מעוניינת במלחמה אזורית אלא בהשגת הבנות עם ארה"ב על פרוייקט הגרעין והפשרת הכספים האדירים שלה שמוקפאים בבנקים במערב. אולם, ייתכן שמדובר במסך עשן בלבד, לאיראן יש כוונות התפשטות גדולות באזור ונראה שהיא רוצה לממש אותן לאחר שתגיע ליכולת לייצר נשק גרעיני שיעניק לה את המטריה הביטחונית הדרושה לפעולות ההתפשטות שלה בדרך צבאית.

הגנרל יחיא רחים צפאווי, יועצו הצבאי של המנהיג העליון עלי ח'מינאי ומפקד "משמרות המהפכה" לשעבר אמר כי איראן  הגיעה במהלך ההיסטוריה שלה שלוש פעמים לים התיכון, פעמיים לפני 500 שנה לפני הספירה הנוצרית ובפעם השלישית באמצעות חזבאללה בלבנון.

הוא הזהיר כי  לאיראן אין שום כוונה לכבוש מדינות נוספות במזרח התיכון והזהיר כי אם ארה"ב תתקוף את איראן הרי שהיא תרדוף אותה בכל מקום בים.

הגנרל צפאווי קרא "להרחיב את  העומק האסטרטגי של איראן" ב-5000 ק"מ.

האם הוא רמז לפרוייקט הטילים של איראן ששואף לייצר טילים בין יבשתיים למרחקים של אלפי ק"מ?

בראיון לערוץ הסעודי "אל-ערביה" בשבוע שעבר אמר הגנרל צפאווי כי ארגון חזבאללה הוא המשך לאידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית וכי גם חמאס והג'יהאד האסלאמי קרובים למטרות שלה.

"איננו רק בים התיכון, אנחנו גם  בים האדום וגם בבאב אלמנדב", הוא הדגיש.

בנאום בחודש מרץ שעבר באוניברסיטת "אימאם חוסיין" ששייכת ל"משמרות המהפכה" האיראניים אמר הגנרל צפאווי כי אין בפני איראן ברירה אלא להעמיק את הביטחון הלאומי שלה.

הוא הסביר כי העומק ההגנתי האסטרטגי של איראן הוא הים התיכון והאוקיינוס ההודי ואיראן זקוקה להרחיב אותו ואת ההגנה האסטרטגית שלה בעוד 5000 ק"מ.

המלחמות בעתיד הן מלחמות ימיות ואוויריות הוא הדגיש ואנו צריכים לרכז את הכוחות של "משמרות המהפכה" באזורים האלה.

עלי יונסי, היועץ של נשיא איראן לענייני דת ומיעוטים אמר לפני 9 שנים כי איראן היא אימפריה שבירתה בגדאד, חבר פרלמנט איראני בשם אסדי אמר אז כי איראן שולטת על ארבע בירות ערביות: בגדאד, ביירות, צנעא ודמשק.

גורמים איראניים בכירים אומרים כבר תקופה ארוכה כי איראן חיה על 30 אחוזים בלבד מגבולותיה ההיסטוריים, ההצהרות האלה חושפות את מגמות ההתפשטות המסוכנות של המשטר האיראני ופירושן המשך התוקפנות האיראנית באזור כדי להשיג משאבים והשפעה.

מדובר במשטר דתי אסלאמי קיצוני שמתפאר בכיבושיו בעבר ההסטורי ומנסה כעת להפוך מחדש את איראן לאימפריה בכוח על חשבון עמי האזור.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי