ממשל ביידן מבטיח לישראל כי יסייע לה צבאית במקרה של מלחמה נגד חזבאללה בלבנון

ממשל ביידן משדר מסר ברור לאיראן ולחזבאללה כי למרות המחלוקות בינו לבין ממשלת ישראל הוא יתייצב לצידה מבחינה צבאית במקרה של מלחמה עם חזבאללה. מדובר במסר חשוב שמחזק את ישראל ונותן לה רוח גבית במאמציה להחזיר את אלפי המפונים בצפון לבתיהם.

ממשל ביידן איננו מעוניין במלחמה אזורית במזרח התיכון אבל הוא מבין היטב את המשמעות של תבוסה ישראלית במאבק נגד ציר ההתנגדות האיראני במזרח התיכון ואת ההשלכות של תרחיש כזה על מעמדה האסטרטגי של ארה"ב במזרח התיכון, לכן הממשל משנה את עמדתו בימים האחרונים למרות המחלוקות בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו.

הממשל שיגר אמש מסר לאיראן ולחזבאללה כי ארה"ב תסייע לישראל אם תפרוץ מלחמה מול חזבאללה.

הפנטגון הודיע כי נושאת המטוסים "אייזנהאואר", שנמצאת כעת בים האדום, תשוב לבסיס האם שלה בארה"ב, אבל תישאר לזמן קצר באזור אך אחר כך תחליף אותה נושאת המטוסים "רוזוולט".

שר הביטחון יואב גלנט יצא לוושינגטון לפגוש את שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, הוא ידון עמו במצב הלחימה ברצועת עזה, באפשרות הסלמת העימות הצבאי עם חזבאללה בלבנון ובאספקת החימושים האמריקנים לישראל.

הוא ייפגש גם עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן ועם שר החוץ טוני בלינקן ובכירים נוספים.

הביקור של גלנט בא לאחר ביקורם בוושינגטון של ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר אשר נועדו עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן, עם מזכיר המדינה טוני בלינקן ועם ברט מקגורק, שליחו של הנשיא ביידן למזרח התיכון.

נאום האיומים של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה על קפריסין וישראל שבו הודיע גם על כוונת חזבאללה ואיראן לפתוח חזית חדשה נגד ישראל בים התיכון הדליק אורות אדומים בוושינגטון, ממשל ביידן מתחיל להבין, במיוחד לאחר כישלון שליחותו של המתווך עמוס הוכשטיין באזור, כי עימות צבאי נרחב בין ישראל לחזבאללה הוא בלתי נמנע נוכח העמדה של חסן נצראללה שמונעת את חזרתם של עשרות אלפי ישראלים לבתיהם בגבול הצפון.

הנשיא ביידן איננו רוצה במלחמה כזו שעלולה לפגוע קשה בקמפיין הבחירות שלו לנשיאות, מאידך גיסא הוא מבין שהוא חייב להתייצב לצדה של ישראל כפי שהבטיח בתחילת המלחמה, ברקע הדברים גם הנאום הצפוי של ראש הממשלה נתניהו בפני שני בתי הקונגרס.

לכן,על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, הממשל החליט להעביר באמצעות התקשורת האמריקנית מסר ברור  לאיראן ולחזבאללה שהן יצטרכו לקחת אותו בחשבון.

על פי דיווח ברשת CNN, מגורמים אמריקנים בכירים, בכירי הממשל הבטיחו לצחי הנגבי ורון דרמר כי ארה"ב מוכנה לעמוד מאחורי ישראל אם תפרוץ מלחמה בצפון ולהעביר לה את כל הסיוע הביטחוני שהיא צריכה, עם זאת ארה"ב לא מתכוונת לשלוח חיילים משלה ולא תיקח חלק פעיל בעימות.

השינוי בעמדה האמריקנית חל בעקבות כמה התפתחויות.

א.חשש שאיראן תיקח חלק בעימות הצבאי בין חזבאללה לישראל, איראן עלולה לשלוח כוח צבאי ללבנון וגם להעביר כמה מליציות שיעיות שיילחמו נגד צה"ל במקרה של פלישה קרקעית ישראלית.

שתי מליציות שיעיות "גדודי חזבאללה בעיראק" ו"תנועת אלנג'באא'" הודיעו בסוף השבוע כי יילחמו לצד חזבאללה במקרה של מלחמה בין חזבאללה לישראל.

ב.ישראל מעדכנת באופן שוטף את הממשל על הכנותיה הצבאיות בגבול הצפון וארה"ב חוששת כי מערכת ההגנה האווירית הישראלית: מערכת כיפת ברזל, מערכת חץ ומערכת קלע דוד, יתקשו להתמודד עם ארסנל הטילים והכטב"מים העצום של חזבאללה שאותו היא מתכוונת לשגר לעבר ישראל, דוגמא קטנה לכך ראינו ב-14 באפריל כאשר איראן שיגרה יותר מ-300 טילים וכטב"מים לעבר ישראל.

החשש האמריקני הוא שחזבאללה ישגר מספר גדול של טילים מונחים מדוייקים וכטב"מים לעבר ישראל במתקפה אחת כדי להכריע את מערך ההגנה האווירית הישראלית.

ג. קפריסין נבהלה מאיומיו של חסן נצראללה והיא חוששת כי חזבאללה יתקוף מטרות בשטחה אם תסייע לישראל, לכן, ההערכה בישראל היא כי אי אפשר לסמוך עליה ולהעביר חלק ממטוסי חיל האוויר הישראלי לשטחה.

ד.לישראל אין עדיין פיתרון לסכנת הכטב"מים של חזבאללה, הוא יכול לשגר מאות נחילים של כטב"מים לתקוף מטרות בתוך שטח ישראל וצה"ל יתקשה ליירט אותם.

ה. חשש שישראל תותקף על ידי חזבאללה, קרקעית, כולל חדירה לשטח הגליל, אווירית וימית.

התקפה משולבת שתחייב את ישראל לפצל כוחות לכמה חזיתות במקביל.

ו. ארה"ב רוצה שתהייה לה שליטה על התפתחות המערכה בין ישראל לחזבאללה בין היתר כדי למנוע הדרדרות למלחמה אזורית ומניעת פגיעה ישראלית בתשתיות האזרחיות של מדינת לבנון.

ההתפתחות הזו היא מעודדת מאוד ומעידה על שינוי הקו האמריקני כלפי ישראל, איראן, חזבאללה וחמאס סמכו על התדרדרות היחסים בין הממשל לבין ממשלת נתניהו, הנשיא ביידן  משדר כעת מסר ברור כי למרות הבחירות לנשיאות בנובמבר הוא איננו חושש ממלחמה אזורית במזרח התיכון ומוכן להתייצב לצידה של ישראל.

המסר האמריקני מעודד את ישראל ונותן לה רוח גבית להמשיך במאמציה ולהחזיר את עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי