האיום האיראני האחרון להשמיד את ישראל-מה מסתתר מאחוריו?

איראן מאיימת בהשמדתה של ישראל אם תפתח במלחמה כוללת נגד חזבאללה בלבנון. במערכת הביטחון הישראלית מתייחסים ברצינות לאיום האיראני למרות שאינו חדש, נראה כי איראן קרובה להחלטה להיכנס למלחמה אזורית, דבר שעד כה היא נמנעה ממנו.

גורמים ביטחוניים בכירים מתייחסים ברצינות רבה לאיום האיראני בסוף השבוע שעבר לנהל "מלחמת השמדה" נגד ישראל מכל החזיתות, כולל מאיראן עצמה, אם היא תחליט לפתוח במלחמה כוללת נגד חזבאללה בלבנון.

האיומים האיראניים על השמדת ישראל אינם חדשים, אבל הנחת העבודה הישראלית והאמריקנית הייתה שאיראן איננה מעוניינת במלחמה אזורית והנה עכשיו האיראנים מדברים על מלחמה ישירה נגד ישראל, דבר שמחזק את הטענה שישראל נמצאת במלחמה קיומית.

ההודעה האיראנית הפתיעה את כל השחקנים האזוריים וגם את ממשל ביידן,  גם במערכת המודיעין הישראלית יש הערכות שונות לסיבה שדחפה את איראן לנקוט בצעד הזה כעת.

אסכולת הערכה אחת גורסת כי נראה כי איראן מעודדת מאוד מתוצאות ההתקפה הישירה שלה על ישראל ב-14 באפריל כששיגרה יותר מ-300 טילים בליסטיים וכטבמ"ים לעבר ישראל וזיהתה את הקושי של ישראל להתמודד עם התקפה כזו לבדה, ישראל הייתה זקוקה לעזרתה של קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב כדי להתגונן מפני המתקפה חסרת התקדים הזו.

אסכולה אחרת במודיעין הישראלי גורסת כי איראן רצתה להעביר מסר מדיני לארה"ב ולחברות באו"ם לכן היא בחרה לפרסם באופן חריג את האיום הזה באמצעות הודעה רשמית של המשלחת שלה באו"ם ולא באמצעות "משמרות המהפכה", כפי שהיא עושה בדרך כלל, כדי שהמסר יעבור היטב לארה"ב וכי פירוש האיום הינו מעבר ממלחמה מוגבלת  למלחמה אזורית, מלחמה שהנשיא ביידן מנסה להימנע ממנה בכל מחיר, בעיקר בגלל הבחירות לנשיאות.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ההודעה האיראנית סותרת את אמנת האו"ם, למרות זאת מזכ"ל האו"ם גוטרש שומר על שתיקה.

איראן שיגרה מסר ברור כי היא לא תוותר על בת בריתה חזבאללה ולא תאפשר לישראל לפגוע בה פגיעה משמעותית אחרי שבנתה את כוחה הצבאי באופן משמעותי מאז שנת 2006.

ייתכן שאיראן מנסה להרתיע את ארה"ב וישראל בעקבות ביקור של שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב והיא חוששת שהביקור וההודעה על חידוש משלוחי הנשק האמריקני לישראל הם בעצם הכנה למתקפת פתע גדולה על חזבאללה כמהלך פתיחה למלחמה כוללת.

איראן נערכת גם לאפשרות שישראל עלולה להנחית מכת מנע על מתקני הגרעין שלה אם תפרוץ מלחמה אזורית, שר הביטחון גלנט דן בהרחבה עם בכירי הממשל בנושא סכנת הגרעין האיראני  במהלך ביקורו בוושינגטון בעקבות מידע מודיעיני שבידי ישראל שאיראן החלה לקדם את נושא "קבוצת הנשק" שעוסקת בהרכבת ראש נפץ גרעיני על טיל בליסטי.

למעשה, כל התרחישים אפשריים, אם איראן הולכת בכל מקרה עד הסוף מול ישראל, ומקשיחה את העמדות של חזבאללה שלא להסיג את כוחותיו מגבול לבנון עם ישראל, והיא מוכנה גם להיכנס למלחמה אזורית, הרי סביר שלישראל אין מה להפסיד וההגיון האסטרטגי והצבאי מחייב אותה להקדים את איראן ולתקוף את מתקני הגרעין שלה לפני שהיא תצטייד בנשק גרעיני.

שר הביטחון יואב גלנט הבהיר בסוף השבוע בשיחה עם לוחמי צה"ל בגבול הצפון כי ישראל מעדיפה הסדר מדיני עם חזבאללה ולא מלחמה כוללת, גם ראש הממשלה נתניהו אמר דברים דומים בישיבת הקבינט האחרונה, אך נראה שאיראן סבורה שישראל נחלשה וזוהי ההזדמנות הטובה לתקוף אותה בכל הכוח מכל החזיתות ומאיראן עצמה בעשרות אלפי טילים בליסטיים,טילים מדוייקים, רקטות וכטב"מים.

ייתכן שהאיראנים מעריכים כי ארה"ב נחלשה בגלל המשבר הפוליטי הפנימי שלה והיא לא תמהר לבוא לעזרת ישראל, דבר שיאפשר לאיראן להשיג הישגים אסטרטגיים.

ההערכה בצה"ל היא כי מלחמה כוללת עם חזבאללה תביא למלחמה אזורית,הדרג המדיני הביטחוני בישראל ניצב בפני דילמה קשה והוא מתקרב לרגע ההכרעה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי